Förhandlingen om Svenbos nya hyror är klar

Nu är förhandlingen klar mellan Hyresgästföreningen och Svenljunga Bostäder. Uppgörelsen innebär att hyrorna höjs med 5,25 procent i genomsnitt den 1 april. Bostadsbolagets ursprungliga krav låg på åtta procent.

Stefan Lindborg, försteförhandlare på Hyresgästföreningen region BohusÄlvsborg-Skaraborg Inga restriktioner Hyresgästföreningen

När förhandlingarna startade ville Svenljunga Bostäder (Svenbo) få igenom hyreshöjningar på åtta procent. När avtalet nu är undertecknat, stannar årets hyreshöjning på 5,25 procent i genomsnitt. För hushållen varierar höjningen från 3,85 till 5,59 procent beroende på vilken fastighet man bor i och om till exempel värmen ingår i hyran.

–  2024 är ett tufft år för hyresgästerna och det här är en hög hyreshöjning som kommer att vara kännbar för många. Men jag känner mig ändå trygg med att vi inte har gått med på en hyreshöjning som är högre än vad som var nödvändigt, säger Stefan Lindborg, som ledde Hyresgästföreningens förhandlingsgrupp.

Förhandlingsresultatet innebär att hyran för en genomsnittstvåa på 60 kvadratmeter höjs med 287 kronor i stället för 437 kronor som var bolagets ursprungliga krav.