Öka valfriheten inom förlossningsvården

I dag har GrönBlå Samverkan (M, KD, C och L) tagit initiativ i styrelsen för Sahlgrenska Universitetssjukhuset om att ta fram förslag på hur förlossningsvården i Göteborg kan differentieras genom att skapa tre avdelningar med olika inriktning av vårdnivå. Detta för att möta behovet inom förlossningsvården bättre, öka valfriheten och tryggheten för blivande föräldrar.

- När beslutet togs att flytta förlossningsverksamheten från Mölndal till Östra sjukhuset, var tanken att skapa tre förlossningsavdelningar med olika inriktningar för att ge blivande föräldrar möjlighet att välja den miljö som passade dem bäst. Planen har inte uppfyllts och vi anser att det finns ett behov av att utveckla förlossningsvården i regionen, säger Johan Fält (M), vice ordförande i styrelsen.

- Vi vill se tre avdelningar som inriktar sig på olika behov och preferenser hos blivande föräldrar. En avdelning kan vara avsedd för riskpatienter för att ge särskild vård. En annan avdelning skulle kunna följa den traditionella modellen för förlossningsvård, som är välkänd och etablerad på sjukhuset idag. Den tredje avdelningen skulle enligt förslag från våra barnmorskor, erbjuda en mer hemliknande miljö för förlossning, säger Katarina Lundin (C), ledamot i styrelsen.

- För oss handlar det om att valfrihet för blivande föräldrar ska utgå från patientperspektivet och personalens kompetens. Vi måste sträva efter en vård där patienternas behov och valmöjligheter står i centrum och där organisationen anpassar sig efter dessa behov, inte tvärtom. En god förlossningsvård måste givetvis vara patientsäker, men måste också präglas av en stor lyhördhet, säger Per-Olof Blomqvist (KD), ledamot i styrelsen.

- För att säkerställa en bra förlossningsvård är det nödvändigt att ta hänsyn till medarbetarna och ge dem möjlighet till ökat inflytande över arbetsrelaterade beslut. Att skapa en attraktiv arbetsmiljö är också av betydelse för att behålla kompetenta och engagerade medarbetare. Vårt förslag skapar förutsättningar för en jämlik och trygg förlossningsvård, säger Karin Veres (L), ledamot i styrelsen.

Fakta:
Under förra mandatperioden vidtog GrönBlå Samverkan en rad åtgärder på kort och lång sikt för att förbättra barnmorskornas arbetssituation och öka tryggheten för kvinnor som ska föda. Bland annat har samordningen av regionens förlossningsvård förstärkts och förlossningskapaciteten i Västra Götalandsregionen säkerställts.

Johan Fält (M), vice ordförande SU, telefon 079-336 06 60
Katarina Lundin (C), ledamot SU, telefon 070-92 14 478