Carina Åkerström avgår som styrelseordförande. Jan-Olof Jacke återinträder som styrelseordförande i Alecta.

Styrelsens vice ordförande Jan-Olof Jacke återinträder som styrelseordförande i Alecta när Carina Åkerström under söndagen meddelat sin avgång.

- Det är beklagligt att Carina Åkerström gjort en förändrad bedömning av sina möjligheter att fullfölja uppdraget som styrelseordförande i Alecta och valt att avgå. Det har inte framkommit några nya uppgifter som vi inte redan kände till. Under processen har vi naturligtvis ställt omfattande frågor till Carina Åkerström om detta. Vår uppfattning är att det inte förelåg någon intressekonflikt, som inte kunde hanteras på sedvanligt sätt, säger Kenneth Bengtsson, beredningsnämndens ordförande.

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar cirka1250 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,8 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.