Ett laddat representationslag redo för Virtus World Skiing Championships

Den 3-7 mars avgörs VM i alpin skidåkning för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Tävlingarna hålls i vintersportorten Zakopane i Polen. Det svenska representationslaget består av tre idrottare och fyra ledare.

Ett laddat gäng redo för Vurtus VM i Polen 2024. Fr v nedre raden: Filippa Améen, Jina Backlund, William Enblom.                                     Fr v övre raden: Börje Olsson, Lagkapten,  Anette Nilsson, ledare Julie Améen, ledare, Jonas Améen, ledare
Ett laddat gäng redo för Vurtus VM i Polen 2024. Fr v nedre raden: Filippa Améen, Jina Backlund, William Enblom. Fr v övre raden: Börje Olsson, Lagkapten, Anette Nilsson, ledare Julie Améen, ledare, Jonas Améen, ledare

Konkurrensen internationellt är tuff och i den svenska truppen är målsättningen blandad. Medan några siktar på att göra sitt bästa och se hur långt det räcker, hoppas andra på framskjutna pallplaceringar. I Seefeldt förra året deltog rekordmånga idrottare. Över 60 utförsåkare från ett flertal olika nationer fanns på plats och deltagarantalet förväntas vara lika högt även i år.

William Enblom, IFK Borlänge Alpin, ser mästerskapet som en möjlighet att visa sina färdigheter och att träning ger resultat. Också han ser framemot att få tävla igen:

– Det känns bra och jag ser framemot att tävla och möta deltagare från andra länder. Målet är att försöka prestera ännu bättre än förra året, jag har blivit ett år äldre och tränat mer den här säsongen så det känns bra, säger han.

På grund av bristande snöförhålladnen ställde arrangören in tävlingarna för längdåkarna med mycket kort varsel i förra veckan.  Därför blev det tyvärr inget VM för de fyra aktiva längdåkarna som också skulle ingått i truppen.

Hans Säfström är truppledare och säger såhär inför VM:
– Det är en laddad trupp som ser framemot att få representera Sverige i Polen. Förberedelserna har varit goda, bland annat har de alpina laget samlats i Bjursås för att finslipa det sista detaljerna och svetsa samman gänget. Tyvärr har den alpina truppen tappat Johan Sörlander på grund av en skada dagarna innana avfärd med Filippa, Jina och William är en stark trio på plats. Både  aktiva och ledare är inställda på att prestera det bästa de kan.  Efter förra årets tävlingar i Seefeld ser vi goda möjligheter till framskjutna placeringar. Vi kommer att göra vårt allra bästa och ser framemot ett spännande mästerskap, avslutar Hans.

Det svenska representationslaget består av:

Alpin skidåkning
Filippa Améen, Järfälla AK
Jina Backlund, Järfälla AK
William Enblom, IFK Borlänge Alpint

Truppledning
Hans Säfström, truppledare, 070-3927061
Börje Olsson, Lagkapten alpint, 070-5471870
Jonas Améen, ledare alpint
Anette Nilsson, ledare alpint
Julie Améen, ledare alpint

Truppen till Virtus VM 2024
William Enblom
Filippa Améen 3
Jina Backlund

Parasport Sverige har rollen som både Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté och är ett av 72 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 11 idrotter.