Hyresgästföreningen  Region Aros-Gävle

Hyreshöjningar för 2024 hos Knivstabostäder och Knivsta Kommunfastigheter fastställda

Knivstabostäder och Knivsta Kommunfastigheter har nu enats med Hyresgästföreningen om hyreshöjningarna för 2024. Det tuffa ekonomiska läget har medfört svåra förhandlingar och det har inte varit en enkel sak att komma till en uppgörelse.

Från och med den 1 april 2024 kommer hyresgäster hos Knivstabostäder att märka av en hyreshöjning på 4,75 procent. Samtidigt kommer de 64 nybyggda lägenheterna i Alsike att få en höjning på 2,8 procent. 64 lägenheter hos Knivsta Kommunfastigheter får en höjning på 4,15 procent, också från 1 april.

Förhandlingsledare Lena Jansson Nordin kommenterar de genomförda förhandlingarna:

-Det är en betydande hyreshöjning, mer än vad som genomfördes för 2023, men den är ett resultat av det kostnadsläge vi för närvarande befinner oss i - med den höga inflationen och de extremt ökande räntekostnaderna.

Överenskommelsen har gjorts med hänsyn till företagens möjligheter att bedriva god förvaltningskvalitet samtidigt som hyresgästerna har det lika tufft ekonomiskt och kan inte åläggas högre hyreshöjningar än detta.

-Jag är medveten om att hyreshöjningen kan kännas påtaglig för många, men detta är resultatet av hårda förhandlingar. Bolagen yrkade initialt på en ökning på 10,5 procent och vi har verkligen kämpat för att nå fram till detta resultat, säger Lena Jansson Nordin

Kontakt: Lena Jansson Nordin, förhandlare Hyresgästföreningen
E-post: lena.janssonnordin@hyresgastforeningen.se

Följ Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle

Skiljeman har avgjort hyrorna för privata hyresvärdar i sex kommuner i Uppsala län8.4.2024 15:35:22 CEST | Pressmeddelande

Efter att Fastighetsägarna MittNord avbröt förhandlingarna och valde tvist i stället för lokal förhandling så har nu den oberoende skiljemannen kommit med en rekommendation om hyreshöjning för 2024. Rekommendationen innebär hyreshöjningar i ett spann mellan 5,2 och 5,8. Kommunerna som berörs är Heby, Håbo, Knivsta, Tierp, Uppsala och Östhammar. Fastighetsägarna krävde höjningar på tolv procent.