Februari 2024 i korthet – 1 652 förmedlade bostäder

I februari förmedlade Bostadsförmedlingen i Stockholm 1 652 bostäder. Den genomsnittliga kötiden var 9,3 år.

Gatuvy från Tingstorget i Alby med flerbostadshus.
Foto: Bostadsförmedlingen i Stockholm

I februari förmedlades 255 studentbostäder och 214 ungdomslägenheter. 246 av de totalt 1 652 förmedlade bostäderna var nyproducerade.

Under 2024 har totalt 3 486 lägenheter förmedlats av Bostadsförmedlingen i Stockholm. Det är 505 lägenheter fler än under motsvarande period 2023.

Hittills i år har Bostadsförmedlingen förmedlat 255 hyresrätter till personer med kötider mellan 0 och 2 år och 79 till personer som varit registrerade över 20 år.

Snabbfakta februari

• Kortaste kötiden: Gaffelseglet 9, Vega (Haninge); vanlig hyresrätt (3 rum och kök; 81 kvm) – 15 dagar
  • Kortaste kötiden – kategoribostad: Söderarmsvägen 26A, Kärrtorp; studentlägenhet (1 rum och kök; 25 kvm) – 18 dagar
  • Längsta kötiden: Eriksbergsgatan 4, Östermalm; vanlig hyresrätt (3 rum och kök; 80 kvm) – 36,5 år
  • Mest klickade annonsen: Björkhagsplan 9, Björkhagen; vanliga hyresrätter (7 bostäder om 3 rum och kök; 69–82 kvm) – 25 654 sidvisningar
  • Mest klickade nybyggnadsprojektet: The Brick, Telefonplan – 8 375 sidvisningar

Gatuvy från Tingstorget i Alby med flerbostadshus.
Foto: Bostadsförmedingen i Stockholm

Bostadsförmedlingen i Stockholm förmedlar hyreslägenheter i hela Stockholmsregionen och samarbetar med över 200 bostadsbolag. Vi är länken mellan bostadssökande och fastighetsägare och har över 75 års erfarenhet av Stockholms hyresmarknad. Med cirka 130 medarbetare ingår vi i koncernen Stockholms Stadshus AB, som ägs av Stockholms stad. Läs mer på bostad.stockholm.se.