Vision: 6 miljarder långt ifrån tillräckligt

Regeringens sex miljarder kronor till hälso- och sjukvården är ett välkommet men otillräckligt tillskott för att lindra den ekonomiska krisen i regionerna, anser fackförbundet Vision. Enligt SKR:s prognoser beräknas underskotten i regionerna uppgå till 21 miljarder kronor under 2024.

-Att skära ned på administrativ personal innebär inte att administrationen försvinner - den hamnar bara i någon annans knä, säger Veronica Magnusson. Foto: Vision

Regeringen pekar på administrationen som ett av flera ”strukturella problem” inom hälso- och sjukvården och efterlyser effektiviseringar genom att spara in på administration.

Men att skära ned på administrativ personal innebär inte att administrationen försvinner, den hamnar bara i någon annans knä, menar Vision.

- Administratörer i regioner och kommuner är helt nödvändiga som stöd till andra yrkesgrupper för att de ska kunna göra sina jobb så bra som möjligt. När administratörer tar hand om administrationen kan chefer lägga sin tid på att leda, och anställda inom vård, omsorg och skola kan fokusera på att ta hand om äldre, träffa patienter och undervisa eleverna, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Vision uppmanar regionerna att använda pengarna till att säkra bemanningen och stärka arbetsmiljön.

- Arbetsgivarna behöver ta ansvar för arbetsmiljön så att hälso- och sjukvården blir mer attraktiv att arbeta i. Det är så regionerna kan behålla och attrahera personal. Medarbetarna är experter på hur arbetet bäst kan organiseras, nu behöver regionerna ha en nära dialog med medarbetarna och deras fackliga företrädare för att stärka arbetsmiljön, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070- 746 21 24.

Våra 212 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Västmanlands län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Västerås stad uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 33 807 000 kronor under 2022. Kostnaden för hela Västmanlands län vad gäller inhyrd personal uppgick 2022 till 97 408 000 kronor. Att jämföra med 2012 då denna kostnad uppgick till 12 921 000 kronor.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Värmlands län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Karlstads kommun uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 35 298 000 kronor under 2022. För hela Värmlands län uppgick kostnaden för hyrpersonal till 75 176 000 kronor för 2022. Att jämföra med 2012 då kostnaden för hela länet uppgick till 7 512 000 kronor.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Örebro län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Örebro kommun uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 13 757 000 kronor under 2022. Kostnaden för hela Örebro län vad gäller hyrpersonal uppgick 2022 till 52 229 000 kronor . Att jämföra med 2012 då kostnaden för inhyrd personal i länet uppgick 36 357 000 kronor.