E.ON investerar 350 miljoner kronor i Söderåsens transformatorstation – ger markant förbättrad kapacitet till nordvästra Skåne

E.ON ökar överföringskapaciteten av el i Söderåsens transformatorstation med nästan 30 procent.

En investering om 350 miljoner kronor säkrar nordvästra Skånes energiomställning.

Investeringen i Söderåsen ökar elnätets resiliens. Station Söderåsen är en viktig knutpunkt för stamnätet och elförsörjningen i södra Sverige.  Svenska kraftnäts stamnät och E.ONs regionnät har en stark koppling sinsemellan i nordvästra Skåne och systemen utgör reserv för varandra.
Investeringen i Söderåsen ökar elnätets resiliens. Station Söderåsen är en viktig knutpunkt för stamnätet och elförsörjningen i södra Sverige. Svenska kraftnäts stamnät och E.ONs regionnät har en stark koppling sinsemellan i nordvästra Skåne och systemen utgör reserv för varandra. Foto: Christian Andersson, Apelöga

Utbyggnaden av Söderåsen är en förutsättning för att det ska bli möjligt att öka kapaciteten i Bjuv, Båstad, Höganäs, Helsingborg, Klippan, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga kommuner.

Elnätet är ryggraden för samhällets utveckling. Den här investeringen lägger således ett nytt fundament för industrietableringar och stadsutveckling, liksom ett fundament för att tillfredsställa transportsektorns behov av fossilfri energi i detta viktiga nav för logistik och transporter, säger Peter Hjalmar, regionchef syd, E.ON.

Station Söderåsen är en viktig knutpunkt för stamnätet och elförsörjningen i södra Sverige, och utbyggnaden omfattar bland annat att bygga till det existerande 400 kV-ställverket med ytterligare ett transformatorfack. En specialbeställd transformator, för cirka 50 miljoner kronor, ska installeras, vilket är en förutsättning för den fortsatta energiomställningen i västra Skåne.

Elnätskapacitet är en av samtidens viktigaste frågor. Detta är en stor och strategiskt viktig investering både för E.ON och för Skåne, säger Peter Hjalmar.

Investeringen i Söderåsen ökar också elnätets resiliens. Svenska kraftnäts stamnät och E.ONs regionnät har en stark koppling sinsemellan i nordvästra Skåne och systemen utgör reserv för varandra.

Under det senaste decenniet har E.ON lagt cirka 30 miljarder kronor på att förbättra elnäten. Den innevarande reglerperioden, 2020 till 2023, investerade E.ON 18 miljarder kronor i elnäten, vilket är bolagets största investeringsprogram till dags dato.

­– Vår nuvarande investeringstakt är på 4 till 5 miljarder kronor årligen. De historiskt höga nivåerna krävs då omställningen sker samtidigt som vi behöver upprätthålla en trygg och tillförlitlig elförsörjning, vilket ställer stora krav på elnätet och hela energisystemet, säger Peter Hjalmar.

"Utbyggnaden gör det möjligt att öka kapaciteten i Bjuv, Båstad, Höganäs, Helsingborg, Klippan, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga kommuner", säger Peter Hjalmar, regionchef syd på E.ON.