SOS Alarm sammanfattar det gångna 112-året i Sverige
SOS Alarm hanterade förra året 4,1 miljoner samtal till Sveriges nödnummer 112. Det är fler samtal än någonsin och samtidigt har svarstiderna minskat med 57 procent. I den årliga verksamhetsrapporten ”112 i Sverige” tar SOS Alarm tempen på svensk trygghet och delar nyckelinsikter om läget på 112.
Krig i vårt närområde, eskalerande gängkonflikter, översvämningar och extremväder är några exempel på de händelser som berörde 112-verksamheten under 2023.
Samtidigt som trycket har varit högre än någonsin, har SOS Alarm genomfört ett omfattande förändringsarbete som givit kraftigt förbättrade svarstider. Bolaget ligger sedan september 2023 under det nationella målet på 8 sekunder i svarstid och har idag rekordhög medarbetarstolthet (97 procent).
Bland mycket annat, så innehåller den bifogade rapporten information om:
57 procent snabbare svarstider trots rekordmånga 112-anrop
Svarstiderna har minskat avsevärt under 2023, trots att antalet samtal som ringts in till 112 varit rekordhögt. SOS Alarm betraktar detta som ett nytt högt normalläge för Sveriges nödnummer 112.
- Vi ser att fler och fler söker vår hjälp i takt med att samhället förändras, samtidigt som förutsättningarna för att ge hjälp blir mer komplexa. För oss betyder det att vår främsta prioritet under 2023 har varit att minska svarstiderna, stärka redundansen och förbättra arbetssituationen för våra anställda, berättar Madeleine Raukas, VD SOS Alarm.
1,3 miljoner felringningar till 112
Under 2023 inkom 4,1 miljoner samtal till 112. Av dessa var drygt 1,3 miljoner samtal där det inte existerade något riktigt hjälpbehov. Ytterligare halv miljon samtal inkom i form av fickringningar, automatuppringande teknik (t ex mobiltelefoner) eller andra typer av anrop där inringaren själv lagt på innan samtal påbörjats.
- Felringningar till det nationella nödnumret är tyvärr ett växande problem. Då alla inkommande samtal hamnar i samma telefonkö, ligger det i allas intresse att 112 bara används vid nödsituationer då det är akut fara för liv, egendom eller miljö, förklarar Madeleine Raukas.
Efterfrågan på händelseinformation ökade via 112, men inte 113 13
Otryggheten och en växande gängbrottslighet har bidragit till att fler ringer 112 för att nå polisen, men även för att få information om pågående händelser, exempelvis skjutning, explosion eller annat våld. Utvecklingen ser liknande ut på SOS Alarms hemsida.
Antalet samtal till det nationella informationsnumret 113 13 sjönk däremot med 94 procent jämfört med 2022. Samtalen till 113 13, som ökade under pandemin, har nu därmed återgått till pre-pandemiska nivåer.
Fler tolkar i 112-samtalen - rekordmånga språk
Under helåret 2023 tolkades 10 procent fler samtal än året innan, totalt rör det sig om 14 211 samtal. För att stötta både SOS-operatörer och inringare erbjuder SOS Alarm tolkning på 200 språk. Under året 2023 tolkades samtal på totalt 80 olika språk, vilket är ett rekord.
Vanligast är att inringare har begärt tolk på arabiska (4522 st), polska (1420 st), ryska (1324 st), somaliska (706 st) och persiska (680 st). Samtidigt som kriget i Ukraina har fortsatt under 2023 har även antalet tolkade samtal på ukrainska ökat med över 23 procent, till totalt 572 samtal under helåret.
De ukrainska samtalen, kombinerat med det stora antalet tolksamtal på ryska och polska, ger en fingervisning om hur omvärldsförändringarna i vårt närområde även påverkar SOS Alarm.
Fakta:
Om rapporten ”112 i Sverige”:
Verksamhetsrapport som årligen lämnas till Regeringskansliet i början av mars. I rapporten återfinns nyckelhändelser och SOS-unika data om det nationella nödnumret, VMA, 113 13, Rakel och flera andra samhällskritiska funktioner som SOS Alarm ansvarar för.
SOS-rekord under 2023:
- 4,1 miljoner anrop till det nationella nödnumret 112.
- SOS tolkade samtal på totalt 80 olika språk, utöver svenska, på 112 och 113 13.
- Rekordhög medarbetarnöjdhet (eNPS +38) och medarbetarstolthet (97 procent).
- Stor rekryteringssatsning med 350 nya medarbetare under 2023.
Årsförändringarna på 112:
- 57 procent snabbare svarstider på 112.
- 11 procent fler besvarade 112-samtal.
- 36 procent av 112-samtalen saknade hjälpbehov.
- 12 procent fler 112-samtal med hjälpbehov från räddningstjänsten.
- 148 645 räddningsärenden.
- 1 procent fler 112-samtal med hjälpbehov från vården.
- 1 000 891 vårdärenden.
- 3,8 procent fler 112-samtal vidarekopplades till polisen.
- 10 procent fler tolkade samtal till 112 och 113 13.
- 94 procent färre samtal till det nationella informationsnumret 113 13.
Ring rätt:
- 112 – vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö.
- 113 13 – för att få eller lämna information vid allvarliga olyckor och kriser.
- 114 14 – för kontakt med polisen gällande anmälan, tips och upplysningar.
- 1177 – för rådgivning av sjuksköterska och hänvisning inom vården vid sjukdom.
För mer information, vänligen besök www.sosalarm.se eller kontakta SOS Alarms pressjour.
Kontakter
Douglas NorströmAnsvarig press- och samhällskontakterSOS Alarm
Tel:08-20 53 07Douglas.Norstrom@sosalarm.seBilder
Dokument
Länkar
SOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla
SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.
Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.
SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och regioner. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.
Följ SOS Alarm Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB
Första spadtaget för Sverigeunik ledningsbyggnad i Timrå23.10.2024 15:36:36 CEST | Pressmeddelande
Nu har arbetet med att bygga landets mest moderna ledningsbyggnad för alarmering och räddningstjänst börjat.
Ny rutin för utlämnande av händelseinformation i Västra Götaland26.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Från och med den 1 oktober sker förändringar i presstjänsten Händelseinformation till media hos SOS Alarm. I samband med en ny organisation för alarmeringstjänsten i Västra Götalandsregionen upprättas en ny mediaservicefunktion hos Sjukvårdens larmcentral (SvLc).
SOS Alarm och Västra Götalandsregionen ingår nytt partnerskapsavtal5.9.2024 14:30:00 CEST | Pressmeddelande
Operativa hälso- och sjukvårdsnämnden i Västra Götalandsregionen har beslutat om ett nytt partnerskapsavtal med SOS Alarm. Partnerskapet innebär att SOS Alarm och Västra Götalandsregionen inleder ett nytt samarbete gällande hanteringen av larmtjänsten. SOS Alarm får i uppdrag att ombesörja den initiala bedömningen genom prioritering av vårdsökande på 112. Västra Götalandsregionen (Sjukvårdens larmcentral, SvLc) hanterar sedan dirigeringen av regionens ambulansresurser. Avtalet träder i kraft den 1 oktober 2024 och gäller i två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.
SOS Alarm och Tryva ingår partnerskap för att höja brandsäkerheten i flerbostadshus28.8.2024 09:30:00 CEST | Pressmeddelande
SOS Alarm inleder samarbete med Tryva, en innovativ aktör inom uppkopplat och trådlöst brandskydd, för att höja brandsäkerheten i flerbostadshus. Det gemensamma målet är att möjliggöra snabbare insats vid brand.
Region Stockholm och SOS Alarm ingår nytt samarbetsavtal28.8.2024 08:52:07 CEST | Pressmeddelande
Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Stockholm har beslutat om ett nytt samarbetsavtal med SOS Alarm. Avtalet innebär att SOS Alarm får i uppdrag att prioritera vårdärenden samt dirigera ambulanser och vissa andra prehospitala resurser. SOS Alarm kommer även att hantera Sms-livräddare vilket innebär att privatpersoner som ansluter sig i appen Sms-livräddare kan larmas till ett befarat hjärtstopp för att påbörja en hjälpinsats i väntan på ambulans. Avtalet löper under två år med möjlighet till förlängning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum