Bakslag för tjänstesektorn

Återhämtningen för tjänstesektorn dröjer. Affärsvolymen fortsätter att öka men samtidigt minskar fortfarande orderingången. Det stora sänket är sysselsättningen som tydligt minskar bland tjänsteföretagen.

Patrick Joyce, chefekonom Almega
Patrick Joyce, chefekonom Almega Foto: Kate Gabor

Inköpschefsindex (PMI) för den privata tjänstesektorn sjönk i februari till 50,5 från 51,5 i januari. Det var ett oväntat bakslag efter två starka månader och tyder på att återhämtningen i tjänstesektorn kommer att gå långsamt.

– Det är positivt att tjänsteföretagens affärsvolym fortsätter upp efter ett svagt fjolår. Orderingången sjunker visserligen fortfarande men långsammare än förut. Det väcker hopp om att efterfrågan kan börja vända uppåt senare i vår, säger Patrick Joyce, chefekonom på tjänsteföretagens organisation Almega.

Däremot är det tydligt att tjänsteföretagen börjar minska antalet anställda.

– Under förra året behöll företagen sin personal trots fallande omsättning. Nu anpassar man sina kostnader och då försvinner jobb. Minskningen av jobb är särskilt markant bland arkitekter och inom bemanningsbranschen men jobben blir även färre bland datakonsulter där tillväxten varit stark tidigare, säger Patrick Joyce.

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har drygt 11 000 medlemsföretag med sammanlagt närmare 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstesektorn. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se.

Almega: Tjänstefieringen möjliggör oändlig tillväxt i en ändlig värld10.6.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Oändlig tillväxt i en ändlig värld är en omöjlighet! Det har länge varit ett vanligt förekommande påstående som sägs förklara varför vi måste ge upp tanken på en stigande levnadsstandard. I en ny idéskrift utmanar Almega denna syn. “Genom tjänstefieringen kan vi både höja välståndet och minska utsläppen. Det omöjliga har blivit möjligt”, säger Fredrik Segerfeldt, Almega.