Bakslag för tjänstesektorn

Återhämtningen för tjänstesektorn dröjer. Affärsvolymen fortsätter att öka men samtidigt minskar fortfarande orderingången. Det stora sänket är sysselsättningen som tydligt minskar bland tjänsteföretagen.

Patrick Joyce, chefekonom Almega
Patrick Joyce, chefekonom Almega Foto: Kate Gabor

Inköpschefsindex (PMI) för den privata tjänstesektorn sjönk i februari till 50,5 från 51,5 i januari. Det var ett oväntat bakslag efter två starka månader och tyder på att återhämtningen i tjänstesektorn kommer att gå långsamt.

– Det är positivt att tjänsteföretagens affärsvolym fortsätter upp efter ett svagt fjolår. Orderingången sjunker visserligen fortfarande men långsammare än förut. Det väcker hopp om att efterfrågan kan börja vända uppåt senare i vår, säger Patrick Joyce, chefekonom på tjänsteföretagens organisation Almega.

Däremot är det tydligt att tjänsteföretagen börjar minska antalet anställda.

– Under förra året behöll företagen sin personal trots fallande omsättning. Nu anpassar man sina kostnader och då försvinner jobb. Minskningen av jobb är särskilt markant bland arkitekter och inom bemanningsbranschen men jobben blir även färre bland datakonsulter där tillväxten varit stark tidigare, säger Patrick Joyce.

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har drygt 11 000 medlemsföretag med sammanlagt närmare 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstesektorn. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se.

Almegas nya EU-program: Låt oss göra Europa en tjänst13.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

I EU, precis som i Sverige, är företagen en förutsättning för välstånd. Politikerna måste därför ta tag i de problem som tornar upp sig inför unionens företagare. “Med vårt nya EU-program vill vi ge de svenska EU-parlamentarikerna både insikter och förslag på reformer som kan skapa ett konkurrenskraftigt EU och därmed ett starkare Sverige”, säger David Wästberg, näringspolitisk expert, Almega.

Ny skrift: Därför är välfärdsföretagen nödvändiga17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Välfärdsföretagen stärker Sverige. Dessvärre överröstas argumenten som leder detta i bevis ofta i debatten. I en ny skrift tar Almega ett bredare grepp om välfärdsföretagens bidrag till svenska samhället och varför Sverige behöver fler privata aktörer. "Konkurrens leder till högre kvalitet, det gäller givetvis också inom välfärden”, säger Fredrik Segerfeldt, näringspolitisk expert på Almega.