Hållbar E-handel blir en del av Svensk Handel och lyfter handelns hållbarhetsarbete
Hållbar E-handel blir en del av Svensk Handel och kraftsamlar för att säkra en hållbar utveckling för den svenska e-handeln.
Hållbar E-handel och Svensk Handel går samman för att intensifiera branschens hållbarhetsinitiativ. Denna strategiska allians markerar en ny era av samarbete och innovation, med målet att leda svensk e-handel mot en mer hållbar och konkurrenskraftig framtid.
– Med Hållbar E-handel stärker vi ytterligare vår satsning på att göra e-handeln mer hållbar. Tillsammans med våra medlemmar och kompetens och vårt befintliga nätverk inom hållbara e-handelsleveranser storsatsar vi på att göra svensk e-handel ännu mer konkurrenskraftig och hållbar, säger Sofia Larsen, VD på Svensk Handel.
Hållbar E-handel grundades 2019 av ehandel.se och är idag med sina 150 medlemmar ett av Sveriges ledande forum för verksamma inom e-handel att dela kunskap och utveckla e-handelns hållbarhetsarbete. Bland de aktiva medlemmarna finns bland annat Apotea, Boozt, Lyko och Amazon.
Under de senaste fyra åren har man bland annat bedrivit ett arbete för att minska luften i e-handelns transporter, erbjudit utbildningar, presenterat branschstandarder för mer effektiva leveranser samt skickgradering av begagnade produkter. I och med sammanslagningen med Svensk Handel kan arbetet kring cirkularitet stärkas. Dels genom Svensk Handels befintliga arbete och kompetens. Men också genom att vi gemensamt ytterligare ökar möjligheten att attrahera medel för forskning och innovation.
– Vi är fantastiskt stolta över vad vi åstadkommit under så kort tid. Tillsammans med Svensk Handel skapar vi helt nya möjligheter, där våra medlemmar kan fortsätta sitt arbete med ökade resurser och större räckvidd för att driva hållbarhetsagendan framåt, säger Patrik Rees, styrelseordförande i Hållbar E-handel.
Hållbar E-Handel slås samman med Svensk Handels nätverk för hållbara e-handelsleveranser och bildar nätverket Hållbar E-handel inom ramen för Svensk Handel. Hållbar E-handels medlemmar kommer fortsätta att bedriva arbetet liksom tidigare i samverkan med Svensk Handel.
Kontakter
Svensk Handel: Victor Schmidt, presschef: 0790-661106
Hållbar E-handel: Jonas Arnberg, 072-571 85 75
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Tre av fyra tillträdesförbud till butik överträddes 20232.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lagen om tillträdesförbud till butik ger inte handlarna det skydd som utlovats. Trots att mer än tre år gått sedan lagen infördes gör domstolarna fortsatt helt olika tolkningar, visar en omfattande analys som Svensk Handel gjort. - Det är ett lotteri. Såhär kan det inte fungera i en rättsstat, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel.
Avvaktande framtidsförväntningar inom handeln29.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter en inledning av året där optimismen bland handlarna steg förhållandevis kraftigt från låga nivåer, är tongångarna nu betydligt mer avvaktande. De ökningar som trots allt noteras sker från låga nivåer, vilket innebär att branschen fortsatt är pressad till följd av den tuffa ekonomiska situationen. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för april månad.
Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal24.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Intresset för second hand befinner sig fortsatt på en hög nivå. Omsättningen i mars var 1,6 miljarder kronor, vilket innebär att den totala omsättningen för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor. Även denna månad var e-handeln den dominerande försäljningskanalen för second hand. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för mars månad.
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum