Djerf Avenue, Houdini Sportswear och Swish vinnare av D-Award 2024!
Djerf Avenue vann, i hård konkurrens med Nordic Nest Group och Photowall, utmärkelsen D-Awards kategori Årets E-handel 2024 som på torsdagskvällen delades ut av Svensk Handel på D-Congress på Svenska Mässan i Göteborg. Swish tog hem titeln i kategorin Årets Leverantör och Houdini Sportswear vann årets specialpris Årets Impact-innovatör.
– Vi vill med D-Award uppmärksamma de företag inom den digitala handeln i Sverige som bryter ny mark, skapar kundupplevelser utöver det vanliga och som sätter svensk e-handeln på den internationella e-handelskartan, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel och Head of D-Congress.
Djerf Avenue utsågs till Årets E-handel med följande motivering:
Djerf Avenue är inte bara ett av Sveriges snabbaste växande och mest lönsamma e-handelsföretag utan också en starkt lysande stjärna på den internationella e-handelsarenan. 2023 var året då de även tog New York med storm. Starkt hållbarhetsfokus, autentisk marknadsföring och smarta samarbeten resulterar i att skaran ”Djerf Angels” fortsätter öka i en imponerande takt.
Swish tog hem kategorin Årets Leverantör med motiveringen:
Swish har revolutionerat betalningsprocessen för e-handeln genom användarvänlighet, snabbhet i transaktioner och robust säkerhet. Dess intuitiva gränssnitt och omedelbara betalningar har minskat avbrutna köp och ökat kundtillfredsställelsen samtidigt som förmågan att integreras smidigt med e-handelsplattformar bidrar starkt till att förbättra e-handelns konkurrenskraft.
Vinnarna till D-Award Årets E-handel och Årets Leverantör utsåg av en jury bestående av Linn Tagesson (grundare Babyshop), Paul Fischbein (RevolutionRace), Freddy Sobin (XXL), Hans Olsson (Ellos), Catrin Folkesson (Rexel), Joakim Eskilsson (Fd H&M), Sofia Larsen (Svensk Handel), Arne B Andersson (Svensk Handel) och Per Ljungberg (Svensk Handel).
Temat för årets D-Congress var Innovation for Impact. I samarbete med nyhetstjänsten Impact Loop delades i år ett specialpris av D-Award ut till den retailer som tydligt implementerat hållbarhet i affärsmodellen och som har impact som grundtanke och kärna i bolaget. Priset vanns av Houdini Sportswear i hård konkurrens med Beleco och Plick. Motiveringen till att Houdini Sportswear vann priset:
Med sitt banbrytande arbete inom hållbara och tekniskt avancerade kläder utmärker sig Houdini med sitt oöverträffade engagemang för att bli en positiv och regenerativ kraft för samhället och planeten. Nya Houdini Circle samlar alla plagg på ett och samma ställe på det sätt som passar varje kund – köpa nytt, i andra hand, hyra eller prenumerera.
Juryn som utsåg Houdini Sportswear till Årets Impact-innovatör bestod av Magnus Nikkarinen (Svensk Handel), Camilla Bergman (Loop/Impact Loop), Josephine Darlington (ASTER) och Per Ljungberg (Svensk Handel)
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Tre av fyra tillträdesförbud till butik överträddes 20232.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lagen om tillträdesförbud till butik ger inte handlarna det skydd som utlovats. Trots att mer än tre år gått sedan lagen infördes gör domstolarna fortsatt helt olika tolkningar, visar en omfattande analys som Svensk Handel gjort. - Det är ett lotteri. Såhär kan det inte fungera i en rättsstat, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel.
Avvaktande framtidsförväntningar inom handeln29.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter en inledning av året där optimismen bland handlarna steg förhållandevis kraftigt från låga nivåer, är tongångarna nu betydligt mer avvaktande. De ökningar som trots allt noteras sker från låga nivåer, vilket innebär att branschen fortsatt är pressad till följd av den tuffa ekonomiska situationen. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för april månad.
Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal24.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Intresset för second hand befinner sig fortsatt på en hög nivå. Omsättningen i mars var 1,6 miljarder kronor, vilket innebär att den totala omsättningen för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor. Även denna månad var e-handeln den dominerande försäljningskanalen för second hand. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för mars månad.
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum