DERTOUR Group: Positiva utsikter för 2024
Europas näst största researrangör, där Apollo är en stolt del, driver sin tillväxtstrategi mot internationalisering och mer individuella resealternativ.
DERTOUR Group, som består av 130 olika reseföretag på 16 olika marknader, gav en inblick i sin dynamiska tillväxtresa - och sina positiva utsikter för 2024 - under en presskonferens på resemässan ITB i Berlin idag.
- "2023 var ett fantastiskt år för resandet, och trenden fortsätter tydligt in på 2024. "Vi såg en markant efterfrågan på paketresor på alla marknader och en europeisk trend mot resor av högre kvalitet", säger Leif Vase Larsen, VD för International DERTOUR Group.
Under 2023 ökade koncernen sina totala omsättning med 23 procent jämfört med föregående år och antalet gäster ökade med 10 procent. 2024 ser inte ut att bli sämre. Från podiet hördes också en ökning av antalet tidiga semesterbokningar och en tydlig förnyelse av reseförtroendet i hela Europa.
- "Reslusten är på topp, och som ett mångsidigt och internationellt reseföretag med över 20 researrangörer och 30 specialiserade varumärken är vi fast beslutna att erbjuda extraordinära upplevelser. Vår nya strategi omfattar därför också ett intensifierat samarbete mellan våra internationella team", förklarar Dr Ingo Burmester, Managing Director för DERTOUR Group i Centraleuropa.
Hit reser vi
DERTOUR Groups bokningsanalys av sina 16 europeiska marknader ger en inblick i resetrenderna i Europa och visar på en 24-procentig ökning av omsättning jämfört med förra årets vintersäsong och en 17-procentig ökning av antalet gäster. På gruppnivå inkluderar topplistan för korta och medellånga resor semesterdestinationer som Spanien, Egypten, Tyskland, Italien och Turkiet.
Samtidigt visar vinterbokningarna på en stark återkomst för långdistansresor. Nästan 1 av 3 väljer avlägsna destinationer, och på topplistan finns Mellanöstern, Indiska oceanen och Sydostasien.
Sommartrenderna börjar också visa sig, med en betydande ökning på 30 procent i omsättning och 24 procent i antalet resenärer jämfört med 2023. Medelhavsområdet sticker ut särskilt, med favoriter som Grekland, Kroatien, Turkiet, Spanien och Tunisien. Förlängda säsonger har också resulterat i "nya" året-runt-destinationer.
- "Vi ser en trend mot att tidigare typiska vinterdestinationer som Maldiverna, Emiraten och Thailand blir året-runt-destinationer - mycket tack vare kombinationen av kvalitetsupplevelser och mycket attraktiva priser under sommarmånaderna", förklarar Vase Larsen.
Skräddarsydda resor ökar
En av de tydligaste resetrenderna som DERTOUR ser på gruppnivå är efterfrågan på skräddarsydda och personliga resor. I sommar väljer nästan en tredjedel av företagets europeiska resenärer ett femstjärnigt hotell - vilket återspeglar en stark önskan om lyxiga reseupplevelser.
- Samtidigt ser vi att lyx definieras på helt olika sätt. För många handlar det inte om exklusiva hotell, utan om naturupplevelser, välbefinnande eller lokala kulturer. På alla våra marknader ser vi trender som sträcker sig från sport- och träningsresor till uppslukande semesterupplevelser. År 2024 vill vi uppleva något unikt", säger Vase Larsen.
Idag omfattar DERTOUR-gruppen cirka 30 specialiserade varumärken. Den gemensamma nämnaren för dem alla är att de erbjuder personliga reseupplevelser för specifika målgrupper och intressen - till exempel dyk- och golfresor, lyxresor och resor till de nordiska länderna. Dessutom omfattar koncernens växande hotellportfölj 10 olika varumärken med över 100 hotell i 14 olika länder.
Kontakter
Martina KrantzPressansvarig
Tel:+46 8 673 91 00martina.krantz@apollo.seOm oss
Apollo är en av Nordens ledande researrangörer med uppåt 500 medarbetare och en miljon resenärer årligen. Med oss kan kunder resa till hela världen, oavsett om de vill åka på en avslappnande sol- och badsemester, ta en träningsvecka i värmen eller spendera en weekend i någon spännande storstad. Vi arrangerar charterresor, träningsresor, cityresor och kryssningar och erbjuder dessutom säker bokning av flyg och hotell separat om kunden föredrar att själv sätta ihop sin resa.
Apollo bildar tillsammans med specialistarrangörerna Golf Plaisir, Lime Travel och Xtravel samt sportresorten Playitas, gruppen DER Touristik Nordic AB. Vi är sedan 2015 del av den privatägda tyska koncernen REWE med över 300 000 medarbetare. Apollo arbetar aktivt för hållbart resande och socialt ansvar och vi samarbetar med SOS Barnbyar, Ecpat, SOK (Sveriges Olympiska Kommitté) samt är fullvärdiga medlemar i DER Touristik Foundation. Apollo är Travelife-certifierade sedan 2015.
Följ Apollo
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Apollo
Här är årets resetrender9.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
2025 blir året då vi ökar medvetenheten, lokalkännedomen - och semesterpulsen!
Nyhet! Apollo Sports lanserar ”Den Stora Klimakterieresan” med två av Sveriges främsta experter20.12.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Under ledning av Katarina Wilk och Madeleine Rybeck kommer kvinnor att få möjlighet att lära sig allt från hur man tränar för att må som bäst under livsfasen till den senaste forskningen.
Flygplansetikett: Undvik detta!20.12.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Tvångsprata, barfota eller full före frukost - vad är värst? Researrangören Apollo frågade det svenska folket!
Nyheter! Apollo lanserar sportläger för ungdomar17.12.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
På utvalda Apollo Mondo Family-hotell kan äldre barn och ungdomar nu njuta av ett helt eget klubbkoncept fyllt med sport och aktiviteter.
Försäljningsrekord på sommarresor!13.11.2024 11:53:02 CET | Pressmeddelande
Hos researrangören Apollo har försäljningen av nästa års sommarresor ökat med över 40 procent jämfört med samma tid förra året. Även vinterresor säljer bra.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum