Klar majoritet av svenska företag uppger att de inte är jämställda

Endast var sjätte arbetsgivare i Sverige, 16 procent, uppger att de har uppnått full jämställdhet – det visar en ny undersökning bland 788 svenska företag, genomförd av ManpowerGroup inför internationella kvinnodagen. Hela fyra av tio arbetsgivare, 38 procent, uppger att de är ganska eller mycket långt ifrån att uppnå jämställdhet, medan 43 procent uppger att de är på god väg.

– 2024 utgör kvinnor hälften av arbetskraften, men endast en av sex arbetsgivare i Sverige uppger att de uppnått full jämställdhet. Företag blir mindre konkurrenskraftiga när de misslyckas med jämställdheten eftersom de kommer att ha svårt att rekrytera och behålla kvinnliga talanger, säger Mikael Jansson, vd på ManpowerGroup Sverige.

När svenska arbetsgivare får uppskatta hur långt de kommit i jämställdheten gällande lika lön, lika möjligheter till karriärutveckling samt ledarskapsutveckling, bedömer endast vart tredje företag att de kommer ha nått hela vägen fram med sitt jämställdhetsarbete om bara två år. Ett av fyra företag, 24 procent, tror däremot att de kommer vara ganska eller en bra bit ifrån jämställdhet. Undersökningen visar samtidigt att knappt hälften, 43 procent, av landets företag arbetar strukturerat med att behålla och rekrytera personal på ett sätt som bidrar till jämställdhet.

– Det är positivt att det finns en hög ambition på svenska arbetsplatser att bli mer jämställda, men desto mer nedslående att mindre än hälften av svenska företag har en krisinsikt. För att kunna vara en attraktiv arbetsgivare behöver du ta de här frågorna på allvar, annars kommer hälften av talangen att söka sig till konkurrenten som gör ett bättre jobb, säger Mikael Jansson.

Servicenäringen samt parti- och detaljhandeln är de branscher som anser sig ha kommit längst. 26 procent av företagen här anser att de har uppnått full jämställdhet gällande lika lön, lika möjligheter till karriärutveckling samt ledarskapsutveckling. Sämst placerar sig IT-branschen, där endast nio procent av arbetsgivarna uppger att de är helt jämställda. Yrken med IT-kompetenser finns återkommande på Arbetsförmedlingens lista över framtida bristyrken och branschen lider sedan länge av en svårbotlig kompetensbrist.

– De branscher som i dag upplever att de har svårt att rekrytera behöver lägga i en högre växel för att öka jämställdheten. Aktörer inom en bransch behöver arbeta tillsammans för att höja ryktet för hela branschen, och mitt råd är att börja med jämställdhet och mångfald, säger Mikael Jansson.

Topplista: De vanligaste åtgärderna för att främja jämställdhet
1.    Synliggöra anställda som bidrar till en positiv kultur på arbetsplatsen, 42 procent
2.    Effektivt stödja medarbetartrivsel, 41 procent
3.    Bygga tillitsfulla teamrelationer, 39 procent
4.    Ta till sig återkoppling från medarbetare som arbetar flexibelt, 36 procent
5.    Coacha och guida medarbetare till olika arbetsformer gällande arbetsplats och arbetstid, 34 procent

Topplista: Andel företag som uppnått full jämställdhet branschvis
1.    Servicenäringen samt parti- och detaljhandeln, 26 procent
2.    Telekom- och mediabranscherna, 18 procent
3.    Råvaror, gröna näringar, bygg- och tjänsteföretag, försvarsindustrin, 17 procent
4.    Bank-, finans- och fastighetsbranscherna, 15 procent
5.    Transport, logistik och fordonsindustrin, 14 procent
6.    Energi- och samhällsservice, 14 procent
7.    Hälsa, sjukvård och life science, 12 procent
8.    IT-branschen, 9 procent

Undersökningen baseras på intervjuer med drygt 40 000 arbetsgivare inom näringsliv och offentlig sektor i 41 länder. I Sverige har 788 intervjuer genomförts. Mätningen utfördes av ManpowerGroup under perioden 2–31 januari 2024.

Om ManpowerGroup ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Vi bidrar genom att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2024 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för femtonde året. I Sverige har vi omkring 5 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis®, Talent Solutions® och Jefferson Wells®. Varje år sätter vi 18 000 personer i jobb i Sverige.