E.ON och Uniper gör gemensam satsning för fler drifttekniker i Skåne

Efter Svenska kraftnäts beslut om att Öresundsverket ska ingå i den svenska elberedskapen är behovet av drifttekniker som kan arbeta i kraftverken i Malmöregionen skriande. Nu tar E.ON och Uniper krafttag för att säkra kompetens genom en ny utbildningssatsning.

– Tillsammans med Uniper satsar vi stort på en intensivutbildning med målet att kunna utbilda och anställa femton nya drifttekniker in i våra verksamheter. Tiden är knapp, branschen har redan brist på arbetskraft, säger Rikard Nilsson, driftchef E.ON Malmö.

El- och värmeproduktion är en samhällsviktig funktion och beredskapen måste säkras. Det kräver fler drifttekniker i branschen. Foto: Christian Andersson

För att säkra elförsörjningen i södra Sverige i händelse av kris ska Öresundsverket, som ägs av Uniper, vara åter i bruk senast år 2025. Men en stor utmaning är brist på drifttekniker.

Uniper är i färd med att återfå Öresundsverket i beredskap för elproduktion, och E.ON kommer att göra stora satsningar på modernisering av sin produktionsapparat de kommande åren. Det kommer kräva mycket resurser från en arbetsmarknad som redan har ett underskott. Vi vill därför satsa på att omgående tillföra den lokala arbetsmarknaden välbehövlig kompetens och arbetskraft, säger Mikael Nilsson, kraftverkschef på Öresundsverket.

Utbildningssatsningen, som går under namnet Driftskolan, består av en tolv veckors intensivutbildning som följs av en ettårig konsulttjänst med målet att kunna anställas som drifttekniker hos E.ON eller Uniper i slutet av perioden. Som drifttekniker i ett kraftverk arbetar du med komplex och storskalig processutrustning i en kombination av övervakning av system och praktiskt arbete ute i anläggningen. Utbildningen kräver inga specifika förkunskaper även om ett tekniskt intresse är att föredra.

– Det här är en intensivutbildning som kräver stort engagemang, så ett tekniskt intresse är definitivt ett plus. Vi tror också att utbildningen lämpar sig särskilt bra för personer som kanske kommit en bit i sitt yrkesliv men vill skola om sig, säger Rikard Nilsson.

Förhoppningen är att man genom driftskolan ska lyckas rekrytera 15 drifttekniker.

– Det är en utmanande situation. El- och värmeproduktion är en samhällsviktig funktion och beredskapen måste säkras. Det kräver att vi får fler drifttekniker på plats. Den här satsningen är ett viktigt steg på vägen, säger Mikael Nilsson.

E.ON och Uniper genomför Driftskolan tillsammans med Professionals Nord. Läs mer

Som drifttekniker i ett kraftverk arbetar man med komplex och storskalig processutrustning i en kombination av övervakning av system och praktiskt arbete ute i anläggningen.