Parterna inom byggindustrin i krismöte med regeringen

Parterna inom byggindustrin, TMF, GS-facket, Byggnads och Byggföretagen träffar idag regeringen för ett krismöte med anledning av byggkrisen. Vi uppmanar gemensamt regeringen att vidta åtgärder för ett ökat byggande innan byggkrisen sprider sig och drar ner hela den svenska ekonomin.

Tom industrilokal hos trähustillverkare.
Tom industrilokal hos trähustillverkare. GS-facket

Byggsektorn står för 11 procent av Sveriges BNP och skapar många jobb. För varje nytt byggjobb skapas tre ytterligare jobb inom material, transporter, med mera. De jobben försvinner nu på grund av kollapsen i byggandet. Enligt Byggföretagens senaste prognos väntas 23.600 bostäder påbörjas 2024 vilket kan jämföras med 60.000 bostäder 2021. Var sjätte GS-medlem i träindustrin blev varslad 2023, i Byggnads a-kassa ökade antalet inskrivna med 50 procent och konkurserna i byggsektorn ökade med 29 procent.

Byggkrisen drabbar inte bara företag och anställda inom byggsektorn. Det minskade byggandet slår hårt mot hela Sverige. Det innebär att människor får svårare att flytta dit jobben finns, att trångboddhet och segregation ökar och att hela ekonomin krymper. En rapport från Stockholms handelskammare visar att byggkrisen kan komma att kosta Sverige 1000 miljarder kronor till år 2030

Inflationen behöver bekämpas, men Sverige måste kunna hantera flera utmaningar samtidigt. Branschen kan inte ensamma hantera byggkrisen. Risken är att krisen leder till att en generation byggarbetare förloras, vilket hotar både samhällsbygget, klimatomställningen och Sveriges beredskap.

Regeringen har tidigare sagt att de är beredda att göra mer om krisen förvärras. Vi uppmanar därför gemensamt regeringen att vidta kraftfulla insatser för att få fart på byggandet. Annars riskerar den svenska byggindustrin att slås ut.

Catharina Elmsäter-Swärdh VD Byggföretagen
Presskontakt: Lars Kriss 0761428689

Johan Lindholm förbundsordförande Byggnads
Presskontakt: Gabriel Dahlander 0735761217

Per-Olof Sjöö förbundsordförande GS-facket
Presskontakt: Julius Petzäll Mendonca, 0706609129

Cecilia Ask Engström näringspolitisk chef Trä- och möbelföretagen
Presskontakt: Alexandra Hernadi, 07091694

Hundratals trä- och byggarbetare överlämnade namninsamling till bostadsministern6.2.2024 20:16:56 CET | Pressmeddelande

Ikväll (6/2) demonstrerade hundratals bygg- och träarbetare från olika delar av landet mot regeringens walkover i byggkrisen. I samband med demonstrationen överlämnade medlemmar från GS-facket och Byggnads 18.155 namnunderskrifter för ökat byggande till bostadsminister Andreas Carlsson. ”I andra länder klarar man av att både bygga bostäder och bekämpa inflationen, det kan vi göra även i Sverige” säger GS-fackets förbundsordförande Per-Olof Sjöö.

Demonstration 6/2 och överlämning av protestlista till bostadsminister Andreas Carlsson5.2.2024 08:45:48 CET | Pressinbjudan

Under parollen ”Bygg bort krisen – bygg bostäder” samlar fackförbunden GS-facket och Byggnads till demonstration på Sergels Torg den 6 februari klockan 17.00. I samband med demonstrationen kommer bostadsminister Andreas Carlsson att ta emot en protestlista som närmare 18.000 människor skrivit under i syfte att få regeringen att göra mer för att lindra byggkrisen.