Inbjudan till pressbriefing om barnfamiljers ekonomiska svårigheter

Välkomna till pressbriefing den 19 mars!

Hyresgästföreningen, Majblomman, Rädda Barnen och Röda Korset bjuder in för att presentera en ny Sifo-undersökning om barnfamiljers ekonomiska situation idag. Undersökningen presenterar siffror på barnfamiljers svårigheter med vardagsekonomin och föräldrars möjligheter att förse sina barn med fritidsaktiviteter, mat, kläder och hur de ser på den ekonomiska situationen. Men också för att berätta hur trycket på våra verksamheter ökat i samband med det tuffa ekonomiska läget.

Vi fyra organisationer har för andra året i rad gett Sifo/Verian i uppdrag att genomföra undersökningen och siffrorna pekar åt fel håll.

Under pressbriefingen får inbjudna journalister ta del av mätningen från Sifo/Verian mot embargo och ni kan publicera när ni vill efter kl 06.00 den 20 mars. Under pressbriefen finns även tillfälle att göra intervjuer med våra företrädare på plats.

Representanter under pressbriefingen från våra organisationer är:

• Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen
  • Åse Henell, generalsekreterare Majblomman
  • Åsa Regnér, generalsekreterare Rädda Barnen
  • Johanna Saunders, tematisk rådgivare Röda Korset

Datum: 19 mars

Tid: 09.00-10.00

Plats: Norrlandsgatan 7

Anmäl dig senast 13 mars 12.00 till: anne.thorngren@rb.se

Ni är förstås också välkomna att delta på vår halvdag på Kulturhuset dagen efter, den 20 mars. Där möts civilsamhälle och politiker i samtal om den ekonomiska situationen. För att säkra en plats till temadagen den 20:e, anmäl dig HÄR.

Med utgångspunkt Sifo-mätningen genomförs en halvdag på Kulturhuset i Stockholm. Civilsamhället möter partitoppar från vänster till höger för att diskutera det försämrade läget för barn och barnfamiljer i Sverige. Kända gäster delar scen med ungdomar som berättar om barns villkor på marginalen, just nu. Medverkar gör bland andra: Magdalena Andersson S, Nooshi Dadgostar V, Daniel Helldén MP, Muharrem Demirok C, Anja Pärson m.fl. Moderator för konferensen är Pia Herrera, journalist. Läs mer om temadagen HÄR.

Reportageserien "Krigets kvinnor" vinner Röda Korsets Journalistpris 202413.5.2024 15:45:00 CEST | Pressmeddelande

Anna Gullberg och Anna-Karin Nilsson på Expressen vinner Röda Korsets journalistpris 2024 för reportageserien Krigets kvinnor. Med precision och känsla för det journalistiska hantverket dokumenteras en pågående tragedi samtidigt som läsaren lär känna människorna som drabbas. Deras arbete är ett viktigt bidrag till en ökad förståelse av krigets konsekvenser och en påminnelse om journalistikens kraft.

Nomineringarna till Röda Korsets Journalistpris 2024 är klara27.3.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande

Sedan 2006 har Svenska Röda Korsets journalistpris belönat en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning – som under föregående år ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Idag har 14 bidrag gått vidare i nomineringen till Svenska Röda Korsets journalistpris 2024.

Ny mätning: tuffare ekonomiskt läge för barnfamiljer20.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny Sifo-undersökning bekräftar civilsamhällets beskrivning: ett tufft ekonomiskt läge för barnfamiljer med små ekonomiska marginaler. Undersökningen gjord på uppdrag av Röda Korset, Hyresgästföreningen, Majblomman och Rädda Barnen visar att 4 av 10 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har behövt låna pengar för att kunna betala grundläggande utgifter de senaste sex månaderna. 1 av 5 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har inte haft råd att äta sig mätt vid något eller flera tillfällen de senaste sex månaderna. Läget för de mest utsatta familjerna är allvarligare än förra året.