Prevent

Boosta din kollega – nominera till Arbetsmiljöstipendiet

Har du en chef eller ett skyddsombud som gjort riktigt bra insatser för arbetsmiljön? Det kan handla om minskade risker eller ökad säkerhet, trivsel och trygghet. Nominera till Arbetsmiljöstipendiet senast 31 maj.

Arbetsmiljöstipendiets symbol
Nu går det att nominera till Arbetsmiljöstipendiet. Sista dag är 31 maj.

Arbetsmiljöstipendiet delas ut till chefer och skyddsombud som jobbar på privata företag och som aktivt arbetar för att förbättra arbetsmiljön. De senaste åren har stipendiet gått till personer som gjort insatser kring exempelvis träningsprogram för skyddsombud, systematiskt arbetsmiljöarbete, samverkan, språkinsatser, trivsel, delaktighet och gemenskap.

År 2023 gick stipendiet till Dora Varga Karlsson, huvudskyddsombud på Scania Industrial Maintenance i Södertälje och Gerda Söderman, driftchef på ISS Facility Services i Stockholm. De fick vardera 15 000 kronor till utbildning för att fördjupa sina kunskaper inom arbetsmiljö.

– Det är många som jobbar för bättre arbetsmiljö. Ofta gör de insatser som är väldigt betydelsefulla för verksamheten, men som vi ibland kanske tar för givet. Stipendiet ger både uppmärksamhet till deras arbete och ger dem möjlighet att fördjupa sina kunskaper inom området. En välförtjänt boost helt enkelt, säger Maria Schönefeld, vd på Prevent.

Sista dag för att nominera en chef eller ett skyddsombud till årets stipendium är 31 maj 2024. Vinnarna utses i början av hösten.

Läs mer om Arbetsmiljöstipendiet och nominera här: prevent.se/stipendium

Om oss

Alla vinner på en bättre arbetsmiljö. Prevent förmedlar kunskap om hur man genom ett hälsofrämjande arbetsmiljöarbete kan skapa framgångsrika företag där alla är säkra och mår bra. Vi är en ideell organisation som ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Besök www.prevent.se - kunskaper för en bättre arbetsdag!

Följ Prevent

Senaste pressmeddelandena från Prevent