Tysk-Svenska Handelskammaren

Fond erbjuder intensivkurser i affärstyska för yrkesverksamma

Dela

Svensk-tyska Språkfonden har sedan 1987 delat ut språkstipendier till verksamma i svenskt näringsliv i syfte att tillgodose företagens behov av tyskspråkighet. Tysk-Svenska Handelskammaren som tagit över administrationen av fonden uppmuntrar nu företag att nyttja möjligheten och ansöka till vårens kurser.

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

Svensk-tyska Språkfonden som bildades 1987 av svenska regeringen tillsammans med näringslivet delar ut stipendier för kurser i affärstyska till anställda inom industrin och handeln för att främja det svenska handelsutbytet med tyskspråkiga länder. 

– Omkring 130 miljoner människor i världen talar tyska som modersmål eller som andraspråk. Tyska är dessutom det mest talade modersmålet i EU. Det råder inget tvivel om att den som behärskar tyska och förstår affärskulturen har helt andra förutsättningar att uppnå goda resultat och knyta personliga kontakter med tyska affärspartner. Därför är vi glada att denna fond finns som ger vuxna i arbetslivet möjlighet att förbättra sin tyska, säger Tysk-Svenska Handelskammarens ordförande Jan Brockmann, vd för Bosch Home Comfort Group. 

Sedan årsskiftet ansvarar Tysk-Svenska Handelskammaren för administrationen av fonden.  

– Språkfonden passar utmärkt in i vår palett av stipendier som alla syftar till att öka utbytet mellan Tyskland och Sverige i näringslivet genom bättre kunskaper i språk och affärskultur, säger Jan Brockmann. 

Precis som pandemin påskyndande digitaliseringen på många arbetsplatser, påverkade den även utvecklingen av språkfondens kursupplägg. 

– Språkfonden är en del i det svensk-tyska affärsfrämjandet. Det är viktigt att vi är lyhörda för företagens behov. Nu erbjuder vi hybridkurser som kombinerar digital undervisning med en fysisk träff i Berlin, vilket visat sig vara ett framgångskoncept, säger fondens ordförande, Anders Wollter vid Utrikesdepartementet. 

Stiftelsen Svensk-tyska Språkfonden leds av en styrelse utsedd av Utrikesdepartementet, Svenskt Näringsliv, Tyska Ambassaden, Tysk-Svenska Handelskammaren och Business Sweden. 

 Ansökningstiden till vårens kursstipendium går ut den 15 mars 2024. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Jan Brockmann, ordförande i Tysk-Svenska Handelskammaren Foto: Tysk-Svenska Handelskammaren
Jan Brockmann, ordförande i Tysk-Svenska Handelskammaren Foto: Tysk-Svenska Handelskammaren
Ladda ned bild

Länkar

Vi förverkligar din affärsidé i Tyskland!
Tysk-Svenska Handelskammaren är en medlemsorganisation och vårt uppdrag är att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige. Det gör vi genom att hjälpa tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. 

Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK har vi ett gott samarbete med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland, vilket ger oss ett oerhört brett kontaktnät och tillgång till tyska beslutsfattare. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.

Följ Tysk-Svenska Handelskammaren

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren

Svenska elever sämst i Skandinavien på att lära sig tyska2.1.2024 12:15:00 CET | Pressmeddelande

Allt färre svenska elever läser andra främmande språk än engelska i skolan och språkutbudet krymper på många håll på grund av lärarbrist och för små elevgrupper. I jämförelse med de andra skandinaviska länderna är Sverige sämst i klassen. I Danmark läser 85 procent av grundskoleeleverna i 9:an tyska, motsvarande siffra i Norge är 25 procent medan i Sverige endast 17 procent av niondeklassarna läser tyska.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye