Ny rapport. Välkomna på pressbriefing där Rädda Barnen, Röda Korset, Majblomman och Hyresgästföreningen presenterar färska siffror över barnfamiljers ekonomiska svårigheter

Den 19 mars bjuder Hyresgästföreningen, Majblomman, Rädda Barnen och Röda Korset in utvalda medier för att presentera en helt färsk Sifo-undersökning om barnfamiljers ekonomiska situation idag. Undersökningen presenterar siffror på barnfamiljers svårigheter med vardagsekonomin och föräldrars möjligheter att förse sina barn med fritidsaktiviteter, mat, kläder och hur de ser på den ekonomiska situationen. Men också för att berätta hur trycket på våra verksamheter ökat i samband med det tuffa ekonomiska läget.

20 mars 2024 arrangerar Hyresgäst­föreningen tillsammans med Majblomman, Svenska Röda Korset och Rädda Barnen en temadag om barnfattigdom i Sverige

Vi fyra organisationer har för andra året i rad gett Sifo/Verian i uppdrag att genomföra undersökningen och siffrorna pekar åt fel håll.

Under pressbriefingen får inbjudna journalister ta del av mätningen från Sifo/Verian mot embargo och ni kan publicera när ni vill efter kl 06.00 den 20 mars. Under pressbriefen finns även tillfälle att göra intervjuer med våra företrädare på plats.

Representanter under pressbriefingen från våra organisationer är:

• Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen
  • Åse Henell, generalsekreterare Majblomman
  • Åsa Regnér, generalsekreterare Rädda Barnen
  • Johanna Saunders, tematisk rådgivare Röda Korset

Plats: Norrlandsgatan 7
Tid: 09.00-10.00
Anmäl dig senast 13 mars 12.00 till: anne.thorngren@rb.se

Ni är förstås också välkomna att delta på vår halvdag på Kkulturhuset dagen efter den 20 mars. Där möts civilsamhälle och politiker i samtal om den ekonomiska situationen. För att säkra en plats till temadagen den 20:e, anmäld dig HÄR

Med utgångspunkt Sifo-mätningen genomförs en halvdag på Kulturhuset i Stockholm. Civilsamhället möter partitoppar från vänster till höger för att diskutera det försämrade läget för barn och barnfamiljer i Sverige. Kända gäster delar scen med ungdomar som berättar om barns villkor på marginalen, just nu.  Medverkar gör bland andra: Magdalena Andersson S, Nooshi Dadgostar V, Daniel Helldén MP, Muharrem Demirok C, Anja Pärson m.fl. Moderator för konferensen är Pia Herrera, journalist.

Läs mer om temadagen HÄR

Om oss

Följ oss på Facebook och Instagram!