Bemanningsbranschen ser ljusare på framtiden – Kompetensföretagen lanserar ny indikator

Omsättningen bland företag inom bemanning, rekrytering och omställning minskade med 6,8 procent jämfört med fjärde kvartalet föregående år. Trots nedgången ser företagen ljusare på framtiden. Det visar Kompetensföretagens nya framtidsindikator och kvartalsrapport för fjärde kvartalet 2023.

Ökad framtidstro i bemanningsbranschen

Omsättningen för de 35 största företagen i branschen var 8,5 miljarder kronor under det fjärde kvartalet 2023. Det är 626 miljoner (6,8 procent) lägre än toppnoteringen under samma kvartal 2022.

Inom bemanningsbranschen har det skett en stor nedgång av omsättningen i främst försäljning/kundtjänst, ekonomi/finans och administration/service. Geografiskt är Stockholmsregionen särskilt drabbad.

–Det är en tuff tid för kompetensbranschen. Nedgången inom lager och logistik kan förklaras av en svag julhandel och en minskad e-handel. Stockholm är tungt inom områden som kundtjänst, administration och ekonomi. Dessa affärer har gått trögt, säger Patrik Eidfelt.

Samtidigt växer omsättningen inom områdena industri, tillverkning och teknik, särskilt i norra Sverige. En förklaring är den starka efterfrågan på arbetskraft i norra Norrland.

–Arbetsmarknaden för konsulter inom it, industri och tillverkning samt tekniska konsulter är fortsatt stark, säger Patrik Eidfelt.

Kompetensföretagens nya framtidsindikator visar att företagen i branschen har en allt större framtidstro på sikt.

–Börjar vi ana att nedgången för branschen har nått botten? I vår framtidsindikator uppger allt fler medlemsföretag att omsättningen kommer att växa mot slutet av 2024, säger Patrik Eidfelt.

Patrik Eidfelt är förbundsdirektör för Kompetensföretagen

Om oss

Kompetensföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisation för företag inom bemanning, rekrytering och omställning. Vi företräder strax under 1 000 medlemsföretag med drygt 70 000 årsanställda.

Bra att korttidsarbete omfattar hela tjänstesektorn3.4.2020 12:04:32 CEST | Pressmeddelande

Riksdagen har nu fattat beslut om att införa ett nytt system med korttidsarbete. I de ursprungliga skrivningarna av lagen omfattades inte hela tjänstesektorn. I beslutet som klubbas av riksdagen är detta ändrat och såväl konsulter, bemanningsföretag, vård- och omsorgsföretag, utbildningsföretag, upphandlad trafik och statliga bolag omfattas nu av systemet. Almega och de förbunden har varit pådrivande bakom detta och välkomnar beslutet.