Två urpremiärer och en gammal favorit när EFN Ekonomikanalen gör sin nystart

Vit svan, svart svan med Niklas Ekdal och EFN direkt med ekonomijournalisten Kajsa Söderberg som programledare är två nya programformat som i dag publiceras på EFN. Programmet Börslunch är tillbaka och sänds med nya programledare.

Jonas och Magdalena står i EFN:s studio.
Jonas Malmborg och Magdalena Kowalczyk leder nylanseringen av Börslunch. Foto: Veronica Kindblad

De stora händelserna i världsekonomin som kan komma att överraska oss alla är temat för Niklas Ekdal i Vit svan, svart svan. Hur samverkar ekonomi och geopolitik egentligen? I programmet förmedlar Ekdal på ett personligt sätt ett aktuellt såväl som historiskt helikopterperspektiv till tittaren.

– Svarta svanar måste inte vara negativa. Vi har sju svåra år bakom oss, men chockerna framåt kan komma på uppsidan, säger Niklas Ekdal.

EFN direkt är ett livesänt nyhetsprogram som sänds dagligen klockan 11.30. Fokus är alltid på de viktigaste och mest intressanta ekonominyheterna. I varje program intervjuas även aktuella gäster.

Premiären av EFN Direkt gästas vi av journalisten Niklas Ekdal och programledaren Magdalena Kowalczyk. Vi kommer att prata om dagsaktuella händelser och det makroekonomiska läget med fokus på USA, Ryssland och Kina, säger programledaren Kajsa Söderberg.

Torsdagens avsnitt av EFN direkt leds av Samantha Coard, som ska prata inflation med chefekonomen Alexandra Stråberg från Länsförsäkringar.

Det känns otroligt spännande och roligt att inför nylanseringen, vara tillbaka på Sveriges bästa ekonomikanal som nyhetsankare för det dagliga nyhetsprogrammet EFN Direkt som kommer ge tittarna spännande gäster, fördjupningar, förklaringar och en kontext till de mest aktuella ekonomiska händelser som på olika sätt berör oss alla, säger Samantha Coard.

Börslunch är tillbaka och sänds till en början på måndagar, onsdagar och fredagar – med nypremiär 13 mars – kl. 11:45. Programmet kommer senare under våren att sändas måndag–fredag. Börslunch gästas av analytiker och förvaltare, håller ett högt tempo och har ambitionen att tittaren efter varje program ska ha lärt sig något nytt. Det leds av Magdalena Kowalczyk – ekonom och programledaren känd från bland annat Lyxfällan – och Jonas Malmborg, ekonomijournalist och författare.

Jag älskar börsen och jag älskar pulsen som finns på en nyhetsdesk. Därför känns det väldigt inspirerande och hedrande att få leda ett så klassiskt program som Börslunch tillsammans med ett gäng proffsiga kollegor, säger Jonas Malmborg.

Det känns otroligt roligt att få ansluta till det vassa team som är EFN-redaktionen. Det är hedrande att få förvalta flaggskeppformatet Börslunch och tror att jag med min bakgrund kan bidra med intressanta och kanske lite oväntade vinklar, säger Magdalena Kowalczyk.

Temat för nypremiärdagen är verkstad. I studion finns gästerna förvaltaren Mattias Sjödin från Carnegie och Anders "Rulle" Rudolfsson, aktiemäklare på DNB som ger sin syn på bland annat Atlas Copco och Sandvik.

Börslunch förändrade svensk finans-tv och när publiken kräver det tillbaka, så kommer vi leverera mot en kunnig publik som vill veta ännu mer, säger Leo Lagercrantz, publisher och ansvarig utgivare på EFN Ekonomikanalen.

EFN, som producerar videor och podcasts om privatekonomi, aktiemarknaden, boendeekonomi och hållbarhet, är ett dotterbolag till Handelsbanken. Kanalen är reklamfri och allt material är gratis att ta del av.

Jonas och Magdalena står i EFN:s studio.
Jonas Malmborg och Magdalena Kowalczyk leder nylanseringen av Börslunch.
Kajsa och Samantha står i EFN:s studio.
Kajsa Söderberg och Samantha Coard leder nyhetssatsningen EFN direkt
Niklas Ekdal är aktuell med nya programmet Svart svan, vit svan

Om oss