Två unga debutanter i Billie Jean King Cup

Förbundskapten Johanna Larsson har tagit ut två unga debutanter i landslagstruppen till gruppspelet i Billie Jean King Cup; 16-åriga Nellie Taraba Wallberg och 15-åriga Lea Nilsson.

Lea Nilsson och Nellie Taraba Wallberg är för första gången uttagna i Johanna Larssons damlandslag. tennis.se

Nellie Taraba Wallberg och Lea Nilsson tar plats i det svenska Billie Jean King Cup-laget som åker till Portugal för gruppspelet i Europa Afrika zongrupp 1 den 8-13 april. I potten finns en Play Off-plats för att ta sig upp ytterligare en nivå i världstoppen.
I laget, som kapten Johanna Larsson nominerade på måndagen, finns också mer rutinerade trion Kajsa Rinaldo Persson, Jacqueline Cabaj Awad och Caijsa Hennemann.
– Både Rebecca (Peterson) och Mirjam (Björklund) har dragits med skador och är inte redo. Sen är det flera spelare som ligger runt samma ranking och det är alltid svårt att ta ut spelare, men i slutändan var jag nere på detaljer och jag känner mig glad och trygg med laget jag tagit ut. Jag tycker att det är det bästa laget som vi kan ställa upp med i april. Skillnaden mot gruppspelet i Turkiet är att jag tagit ut ytterligare en spelare. Den gången kändes det för lite med fyra spelare med tanke på att vi har matcher varje dag, säger Johanna Larsson.

Nellie Taraba Wallberg säger:
– Jag är så klart stolt och glad att få kunna representera Sverige. Det är alltid en speciell känsla att kunna få spela för sitt land och jag hoppas att jag kan få lärorika dagar, säger hon.

På gruset i Oeiras i Portugal spelar totalt tolv lag uppdelade i tre grupper; Österrike, Bulgarien, Danmark, Grekland, Ungern, Lettland, Nederländerna, Norge, Portugal, Serbien, Sverige och Turkiet.
Varje gruppetta är klar för Play Off medan grupptvåorna gör upp om den sista platsen. För lag tre i grupperna handlar det om placeringsmatch och för fjärde laget att undvika nedflyttning i grupp 2.
– Gruppspelsmatcherna är alltid otroligt tuffa. Att säga vilka som är favoriter är svårt, för det beror på vilka spelare som kommer till spel för de olika nationerna. Vi fick mersmak efter Play Off-matchen i London senast och spelar vi bra i Portugal så får vi en sådan match igen. Vi vill spela i de stora arenorna med mycket folk, säger Johanna Larsson.

Mer information och kommentarer finns på Tennis.se.

Sveriges lag: spelare, ålder, klubbtillhörighet, världsranking (singel/dubbel)

Kajsa Rinaldo Persson, 26, Ystads TK (456/554)
Jacqueline Cabaj Awad, 28, Helsingborgs TK (457/344)
Caijsa Hennemann, 22, KLTK (473/836)