Sveriges tennisdamer inleder jakten på ny playoff-plats

På måndagen inleder Sverige gruppspelet i Billie Jean King Cup i Oeiras, Portugal.
Grekland, med Maria Sakkari i spetsen, står för motståndet i första landskampen.
– Energin finns där, målsättningen är hög och vi vill ha en ny playoff-match, säger förbundskapten Johanna Larsson.

Kajsa Rinaldo Persson, Jacqueline Cabaj Awad, Caijsa Hennemann och unga debutanterna Nellie Taraba Wallberg och Lea Nilsson utgör det svenska laget i Europa-Afrikazonens grupp 1-spel den 8-13 april.

Förra året vann Sverige gruppspelet och tog sig därmed till en avgörande playoff-match för att ta sig upp till elitdivisionen. Där blev det 1–3-förlust mot Storbritannien. I årets gruppspel står Serbien, Grekland och Norge för motståndet.
– Det är en tuff grupp, men det är alla tre grupper. Vi behöver spela bra tennis för att ta oss vidare. Det finns bra möjligheter. Norge slog vi förra året och Serbien har vi goda minnen från. Den energin ska vi ta med oss in i detta gruppspel. Nu är vi i Portugal med nya förutsättningar och vi vet att vi måste prestera bra för att vinna alla matcher i gruppen, säger förbundskapten Johanna Larsson.
– Vi har gjort våra förberedelser så bra vi kan och spelat in oss på banorna. Nu känns det som att tjejerna börjar bli redo och längtar till matchstart. Energin finns där, målsättningen är hög och vi vill ha en ny playoff-match.

I den första matchen väntar Grekland.
– Grekland sticker ut med Maria Sakkari i spetsen – om hon nu kommer. Även om hon inte skulle dyka upp så har de bra spelare i övrigt. Vi ska ha ödmjukhet och ha respekten, men inte vara rädda. Vi har också bra spelare. Ska de andra slå oss så måste de spela bra tennis. Vi ska komma in på banan med huvudet högt och raka i ryggen så får vi se hur långt det räcker, säger Johanna Larsson.

Lottning: Europe/Africa Group 1

Grupp A