Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

Lotta Folcker efterträder Lena K Samuelsson som tidigare meddelat att hon vill lämna uppdraget efter många år i Schibsted. Lotta Folcker kommer närmast från rollen som sportchef på streamingtjänsten Viaplay, men är ett välkänt ansikte på Aftonbladet där hon bland annat varit chef för Aftonbladet TV och utvecklat den rörliga live- och breakingjournalistiken. Hon har också varit redaktionschef med ansvar för Aftonbladets nya digitala satsningar inom feature, poddar och nya affärsmodeller.
– Lotta Folcker är en erfaren journalist och mediechef med bred kompetens både inom nyheter, sport, video, digital utveckling och affär. Det gör henne perfekt i den här rollen. Hon är dessutom uppskattad ledare med förmåga att inspirera och lyfta sina medarbetare, säger Siv Juvik Tveitnes.
Som publisher – chefredaktör, vd och ansvarig utgivare – blir Lotta Folcker ansvarig för både journalistiken och affären.
– Jag är både hedrad och ödmjuk inför uppgiften, men framför allt känner jag en enorm glädje att få komma tillbaka till Aftonbladet. Vi är i en orolig tid som gör det lätt att vilja kavla upp ärmarna och slåss för den oberoende journalistiken. Det känns viktigare än på länge. Aftonbladet har en mycket stark position idag och står stadigt, både i journalistiken och affären, men här finns också en drivkraft att alltid vilja lite mer och ett stort mod som jag tror är helt avgörande på resan framåt , säger Lotta Folcker.
Som publisher på Aftonbladet får Lotta Folcker också en viktig roll i den nya mediekoncern som Schibsted har för avsikt att skapa, Schibsted Media, och blir en av tre chefredaktörer i den nya koncernledningen.
– Sverige är en prioriterad marknad för Schibsted Media och vi är öppna för nya möjligheter, men också bygga vidare på de starka varumärken vi redan har. I det här arbetet blir Lotta Folckers kunskap och kapacitet, inte minst från tv och sport, ett väldigt värdefullt bidrag till koncernledningen, säger Siv Juvik Tveitnes.
Schibsteds avsikt är att under våren sälja hela News Media-divisionen till stiftelsen Tinius, en affär som innebär att nyhetsdivisionen blir en egen koncern, helt ägd av en oberoende stiftelse.
– Att ha en stabil ägare med ett öppet sinne för nya möjligheter, ger både ett lugn och utmanar en på en och samma gång. Det är en bra grund för att fortsätta utveckla Aftonbladet position och växa ännu starkare. Det kombinerat med att jag följt den fantastiska resa som Aftonbladet gjort och vet att det finns en bra ledning och driven och kompetent organisation på plats, gör ju att man nu närmast otåligt väntar på att få börja, säger Lotta Folcker.
Lotta Folcker kom till Aftonbladet första gången 2013. Hon hade då jobbat tio år på TV4, bland annat som chef för Nyhetsmorgon. Hon har också varit reporter på bland annat DN, SvD och Folkbladet i Norrköping och har en examen i statsvetenskap.
Lotta Folcker tillträder formellt den 22 april.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum