Ny rapport från Sveriges Lärare: Skolor i skriande behov av resurser till stöd
En ny rapport från Sveriges Lärare, "Skolan går inte i repris", visar att den svenska skolan befinner sig i ett allvarligt läge. Bristen på stödinsatser i skolan är så pass stor att både elevernas kunskapsutveckling och lärarnas arbetsmiljö hotas. Rapporten, som grundar sig på svar från lärare över hela landet, understryker omedelbara åtgärder.
![Skolor i skriande behov av resurser till stöd. Åsa Fahlén, förbundsordförande för Sveriges Lärare.](/data/images/public/3236597/3427356/433c8b73-4d60-4f56-926c-bfaf31a62a85-w_720.jpg)
- För att ge varje elev en rättvis chans måste skolan agera snabbt och effektivt med stödinsatser. Tyvärr visar vår rapport ”Skolan går inte i repris” att stödet uteblir, trots att lärarna anser att eleverna behöver det. Konsekvenserna blir förödande för alla elever, och lärarna i sin tur upplever samvetsstress och hög arbetsbelastning vilket leder till att många överväger att lämna yrket, säger Åsa Fahlén från Sveriges Lärare.
Rapporten från Sveriges Lärare visar att i de lägre årskurserna är det hela 60 procent av eleverna som inte får det stöd de behöver för att kunna följa med i undervisningen. Situationen ser inte mycket bättre ut för de äldre eleverna. Hälften av eleverna i mellanstadiet och nästan lika många i övriga grund- och gymnasieskolan är i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd.
- Det är hög tid att regeringen och huvudmännen inser allvaret i situationen och vidtar omedelbara åtgärder. Vi kan inte låta våra lärare och elever bära bördan av en underfinansierad skola längre. Det är en investering i våra barns framtid och i hela samhällets välfärd, fortsätter Fahlén.
Sammantaget pekar rapporten ”Skolan går inte i repris – Så påverkas undervisningen och arbetsmiljön av extra anpassningar och särskilt stöd” på ett skriande behov av att omedelbart adressera och förbättra det nödvändiga stödet till eleverna i den svenska skolan.
Kort om rapporten:
-
Stort behov av stöd: Hälften av eleverna i mellanstadiet och nästan lika många i övriga grund- och gymnasieskolan är i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd.
-
Otillräckligt stöd: 60% av elever i lågstadiet och ungefär hälften av eleverna i övriga grundskolan får inte det stöd de behöver.
-
Lärarna har för många elever med behov av stöd utifrån de förutsättningar de har, vilket leder till samvetsstress och att många överväger att lämna yrket.
-
Läsa-skriva-räkna-garantins bristande effekt: Trots garantins syfte får en låg andel elever i förskoleklass och lågstadiet det stöd de behöver.
Sveriges Lärare kräver följande:
-
Omedelbar investering på 22 miljarder kronor och en långsiktig förändring av finansieringssystemet, där staten tar över finansieringsansvaret från kommunerna.
-
Reglering av kvalitetsfaktorer som undervisningstid, bemanning och klasstorlek.
-
Översyn av reglerna kring extra anpassningar och särskilt stöd, där lärarnas bedömningar ska vara styrande.
-
Säkerställande av tillgänglig och omfattande stödundervisning.
-
Snabba insatser för elever i behov av särskilt stöd och en väl utbyggd elevhälsa.
-
Tillgång till stödpersonal i förskolan och fritidshem.
För mer info och för att ladda ned rapporten:
Läs mer om rapporten på Sveriges Lärare.se här!
Direkt till rapporten!
Seminarium den 19 mars
Välkommen till Sveriges Lärares seminarium om hur undervisningen och arbetsmiljön påverkas av extra anpassningar och särskilt stöd. Läs mer och anmäl dig här!
Nyckelord
Kontakter
Pressjour Sveriges Lärare
Tel:08-502 715 15press@sverigeslarare.seHelena MehraPresskontakt
Tel:070-142 89 41helena.mehra@sverigeslarare.seLänkar
Följ Sveriges Lärare
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Lärare
Välkommet att regeringen vill utreda en reglering av lärares undervisningstid29.6.2024 10:30:04 CEST | Pressmeddelande
Sveriges Lärare har höga förväntningar efter regeringens besked att man ska ge ett ett tilläggsdirektiv till utredningen ”En minskad administrativ börda för förskollärare och lärare”. Utöver sitt ursprungliga direktiv – att minska byråkrati och frigöra tid – ska utredaren nu även se över hur undervisningstiden samt tiden till för- och efterarbete kan regleras.
Tidspress i klassrummet: Mindre än två minuter per elev25.6.2024 07:18:26 CEST | Pressmeddelande
Majoriteten lärare uppger i Sveriges Lärares nya rapport ”En ohållbar klassrumssituation”, att de i ganska eller mycket låg utsträckning kan tillgodose alla elevers behov i undervisningssituationen. På en 60-minuterslektion har läraren mindre än två minuter till varje elev.
Sverige Lärare välkomnar skolministerns besked19.6.2024 16:21:59 CEST | Pressmeddelande
Skolministern visar välgörande tydlighet i vinstfrågan. Lotta Edholm öppnar även för att regeringen ska genomföra en lagändring så att tillståndet att driva skola inte längre följer med när en fristående skola säljs till en ny ägare.
Explosiv ökning av sjukfrånvaro inom välfärden12.6.2024 06:55:28 CEST | Pressmeddelande
Mellan år 2010 och 2023 skedde en femdubbling av stressrelaterade sjukfrånvaro i Sverige. Välfärdssektorn är överrepresenterad i statistiken, och fyra av fem drabbade är kvinnor. Idag presenterar Facken i Välfärden rapporten ”Miljarder skäl att förbättra arbetsmiljön” som visar att kommuner och regioner kan spara miljarder på att minska sjukfrånvaron.
Bara sju av tio som undervisar i grundskolan är behöriga lärare5.6.2024 07:12:33 CEST | Pressmeddelande
Lärarbehörigheten i grundskolan ökar något, till 71,5 procent. Det visar statistik från Skolverket som Sveriges Lärare i dag analyserar på kommun- och länsnivå. – Det är positivt att vi ser en liten ökning, men alla elever har rätt till undervisning av legitimerade lärare, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum