Ny rapport från Sveriges Lärare: Skolor i skriande behov av resurser till stöd
En ny rapport från Sveriges Lärare, "Skolan går inte i repris", visar att den svenska skolan befinner sig i ett allvarligt läge. Bristen på stödinsatser i skolan är så pass stor att både elevernas kunskapsutveckling och lärarnas arbetsmiljö hotas. Rapporten, som grundar sig på svar från lärare över hela landet, understryker omedelbara åtgärder.
- För att ge varje elev en rättvis chans måste skolan agera snabbt och effektivt med stödinsatser. Tyvärr visar vår rapport ”Skolan går inte i repris” att stödet uteblir, trots att lärarna anser att eleverna behöver det. Konsekvenserna blir förödande för alla elever, och lärarna i sin tur upplever samvetsstress och hög arbetsbelastning vilket leder till att många överväger att lämna yrket, säger Åsa Fahlén från Sveriges Lärare.
Rapporten från Sveriges Lärare visar att i de lägre årskurserna är det hela 60 procent av eleverna som inte får det stöd de behöver för att kunna följa med i undervisningen. Situationen ser inte mycket bättre ut för de äldre eleverna. Hälften av eleverna i mellanstadiet och nästan lika många i övriga grund- och gymnasieskolan är i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd.
- Det är hög tid att regeringen och huvudmännen inser allvaret i situationen och vidtar omedelbara åtgärder. Vi kan inte låta våra lärare och elever bära bördan av en underfinansierad skola längre. Det är en investering i våra barns framtid och i hela samhällets välfärd, fortsätter Fahlén.
Sammantaget pekar rapporten ”Skolan går inte i repris – Så påverkas undervisningen och arbetsmiljön av extra anpassningar och särskilt stöd” på ett skriande behov av att omedelbart adressera och förbättra det nödvändiga stödet till eleverna i den svenska skolan.
Kort om rapporten:
-
Stort behov av stöd: Hälften av eleverna i mellanstadiet och nästan lika många i övriga grund- och gymnasieskolan är i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd.
-
Otillräckligt stöd: 60% av elever i lågstadiet och ungefär hälften av eleverna i övriga grundskolan får inte det stöd de behöver.
-
Lärarna har för många elever med behov av stöd utifrån de förutsättningar de har, vilket leder till samvetsstress och att många överväger att lämna yrket.
-
Läsa-skriva-räkna-garantins bristande effekt: Trots garantins syfte får en låg andel elever i förskoleklass och lågstadiet det stöd de behöver.
Sveriges Lärare kräver följande:
-
Omedelbar investering på 22 miljarder kronor och en långsiktig förändring av finansieringssystemet, där staten tar över finansieringsansvaret från kommunerna.
-
Reglering av kvalitetsfaktorer som undervisningstid, bemanning och klasstorlek.
-
Översyn av reglerna kring extra anpassningar och särskilt stöd, där lärarnas bedömningar ska vara styrande.
-
Säkerställande av tillgänglig och omfattande stödundervisning.
-
Snabba insatser för elever i behov av särskilt stöd och en väl utbyggd elevhälsa.
-
Tillgång till stödpersonal i förskolan och fritidshem.
För mer info och för att ladda ned rapporten:
Läs mer om rapporten på Sveriges Lärare.se här!
Direkt till rapporten!
Seminarium den 19 mars
Välkommen till Sveriges Lärares seminarium om hur undervisningen och arbetsmiljön påverkas av extra anpassningar och särskilt stöd. Läs mer och anmäl dig här!
Nyckelord
Kontakter
Pressjour Sveriges Lärare
Tel:08-502 715 15press@sverigeslarare.seHelena MehraPresskontakt
Tel:070-142 89 41helena.mehra@sverigeslarare.seLänkar
Följ Sveriges Lärare
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Lärare
Sveriges Lärare kräver verkliga förbättringar för medlemmarna20.12.2024 15:30:00 CET | Pressmeddelande
Idag har startskottet gått för avtalsrörelsen på lärarnas område. Sveriges Lärare har växlat yrkande med motparten på den kommunala sidan, Sveriges Kommuner och Regioner och Sobona.
Glädjande att resultaten lyfter – men ökande resultatspridning oroar4.12.2024 11:29:52 CET | Pressmeddelande
– Det är mycket glädjande att svenska elever får den högsta snittpoängen på årtionden i matematik. Det visar att behöriga lärares insatser gör skillnad, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare. – Förbättringarna i resultaten nu visar att det har betydelse när ett land fokuserar på skolan och undervisningen. Det är ett fokus som inte får försvinna nu.
Sveriges Lärarstudenter om lärarutbildningsutredningen: – Äntligen hoppfulla.3.12.2024 16:38:46 CET | Pressmeddelande
I dag presenterades förslagen i Peter Honeths lärarutbildningsutredning. Bland annat föreslås höjda antagningskrav för att komma in på en förskollärar- eller lärarutbildning och mer ämnesdidaktik. – Det är glädjande att se att man tar Sveriges framtid på allvar. Ska vi utbilda fler lärare behöver de som går en förskollärar- eller lärarutbildning ges rätt förutsättningar att lyckas, säger Adam Kedert, ordförande för Sveriges Lärarstudenter.
Lärare undantas från informationsplikten: “En seger”26.11.2024 10:59:48 CET | Pressmeddelande
Sveriges Lärare är i dag glada över att lärare undantas från informationsplikten. – Det är en seger för oss. Vårt motstånd har gett resultat, säger Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog.
Sveriges Lärare: ”Satsa på utbildad personal i förskolan i stället för språkkrav”21.11.2024 13:04:21 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dag tillsatt en förskoleutredning som bland annat ska utreda språkkrav på personalen i förskolan. Bakvänt tycker Sveriges Lärare, som pekar på att i stället satsa på fler behöriga förskollärare. - Fyra av tio i förskolan saknar rätt utbildning. Det är där regeringen borde börja, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum