Din Bil

Din Bils väg mot en hållbar framtid

Ordet hållbarhet finns på allas läppar idag. För företag är hållbarhet en hygienfaktor, både om du vill locka till dig kompetenta medarbetare och vara konkurrenskraftig. Bilbranschen har traditionellt sett inte varit bäst i klassen när det kommer till hållbarhet, men det har successivt förändrats till att idag vara ett självklart och prioriterat område.

De digitala framstegen är en nyckel. Att alla erbjuds möjlighet till hållbar mobilitet en annan. Det är därför vi på Din Bil lägger så stor vikt vid hållbarhetsarbete i alla delar av vår verksamhet och vi siktar högt. Mot en hållbar framtid.

Tillsammans med våra ägare, Porsche Holding GmbH som ingår i Volkswagenkoncernen, blir vi än starkare i vår strävan mot våra gemensamma mål. Bland annat har vi åtagit oss att leva upp till klimatmålen i Parisavtalet. Vi har ett omfattande program för minskade koldioxidutsläpp - att senast år 2050 uppnå en koldioxidneutral balans inom alla områden.

Som en av Sveriges största aktörer inom bilbranschen vill vi vara en förebild inom hållbar mobilitet och digitala lösningar som starkt bidrar till branschens utveckling, säger Peter Steiner Kvalitetschef på Din Bil.

Vår hållbarhetsstrategi utgår från sju fokusområden där vi kan göra mest skillnad. Alla är kopplade till FN:s 17 globala mål för en hållbar utveckling. Varje fokusområde har aktiviteter och mål som vi prioriterar högt inom Din Bils verksamhet.

- Utsläppsfri mobilitet

- Gröna finanser

- Cirkulär ekonomi

- Klimatsmarta anläggningar

- Hållbar verksamhet och digitalisering

- Hållbar människa

- Integritet och compliance

Genom att arbeta med våra sju fokusområden tar vi vårt hållbarhetsansvar, säger Hanna Skoog hållbarhetskoordinator på Din Bil.

Din Bil vill erbjuda en helhetsupplevelse som bidrar till en mer hållbar livsstil: Framtidens mobilitet. För våra kunder, våra medarbetare och vår planet. Vi vill vara en kraft som motiverar och möjliggör nya beteenden och attityder inom bilbranschen. Vi kan driva positiv förändring på lång sikt och vi tror på vår plan. Det finns inget annat alternativ, vi ska vara koldioxidneutrala till år 2050.

Hanna Skoog, Hållbarhetskoordinator på Din Bil.
E-post: hanna.skoog@dinbil.se

Länkar

Din Bil Sverige AB är en del av Porsche Holding Salzburg GmbH och är ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG. Vi representerar märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Škoda, SEAT, CUPRA, Audi, Porsche och Europcar på den svenska marknaden och har totalt 68 anläggningar i regionerna Stockholm, Göteborg, västra Skåne och Gävleborg-Dalarna.

Följ Din Bil

Senaste pressmeddelandena från Din Bil

Din Bil fortsätter växa organiskt och ökar omsättning till 24.3 miljarder under 20236.2.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Drygt 67 000 nya och begagnade bilar levererades till kunder i Stockholm, Göteborg, Malmö och Gävleborg-Dalarna. En ökning med 19% i en utmanande totalmarknad Nya personbilar från Din Bil ökade med 7 %, medan totalmarknaden låg i princip stilla. Marknadsandelen landade på 25,5% Transportbilsaffären ökade med 32% där Din Bil, klart mer än marknaden Starkt år för servicemarknaden med en tillväxt på 12% Omsättningen ökade organiskt med 13% till 24,3 miljarder kronor En ny varumärkesplattform för Din Bil har lanserats under 2023