SOS Alarm startar nytt innovationsbolag
SOS Alarm Sverige AB bildar ett nytt dotterbolag - SOS Alarm Innovation AB. Inom det nya bolaget kommer SOS Alarm att stärka och accelerera innovation- och utvecklingsförmågan. Målet är att utveckla nya tekniska och digitala trygghets- och säkerhetslösningar inom alla SOS Alarms verksamhetsområden, såväl inom vård- och räddningstjänster som krisberedskap, trygghet och säkerhets- och jourtjänster. Thomas Nohre, CBO hos SOS Alarm, blir VD för SOS Alarm Innovation AB.

- Omvärlden förändras allt snabbare med nya hotbilder och säkerhetsrisker. SOS Alarm behöver hitta nya arbetssätt och lösningar som kan möta framtidens trygghet- och säkerhetsutmaningar. Med SOS Alarm Innovation AB vill vi skapa bättre struktur och förutsättningar för forskning och innovation inom alarmering, krisberedskap, trygghet och säkerhet. Allt för att skapa ett tryggare och säkrare Sverige för alla, säger Maria Khorsand, VD på SOS Alarm.
SOS Alarm har under de senaste åren haft ökat fokus på teknik- och innovationsutveckling. Några resultat av utvecklingsarbetet är 112-appen, ett nytt medicinskt beslutsstöd med AI-stöd som kommer att implementeras under kommande år, forskning och tester av akutmedicinska drönartrasporter för hjärtstartare, digitala nycklar för enklare inpassering för räddningstjänst och en ny MC-app som känner av en olycka med hjälp av algoritmer och sensorer.
- Nu tar vi ytterligare steg i vår innovationsresa. Vi ser stora möjligheter, exempelvis att upptäcka sjukdom och olyckor genom sensorer som larmar. Ytterligare potential finns i SOS Alarms stora datamängd som visar hur Sverige mår i realtid. Genom AI-stöd skulle vi snabbt kunna analysera händelser och flagga för en misstänkt terrorattack eller virusutbrott i ett område. Det är exempel på utvecklingsområden som vi nu arbetar med, säger Maria Khorsand.
SOS Alarm kommer framöver att utöka innovationsarbetet inom ramen för det nya bolaget. SOS Alarm Innovation AB kommer att stå nära SOS Alarms ordinarie verksamhet för att kunna driva utvecklingen utifrån de utmaningar som finns i samhället och som SOS Alarms medarbetare möter i vardagen. Innovationsarbetet kommer även fortsättningsvis beröra och utvecklas inom alla SOS Alarms verksamhetsområden. Fördelarna med ett eget bolag är att innovationen kan drivas friare och utan att konkurrera med SOS Alarms basuppdrag och tjänster.
- SOS Alarm har en historia av utveckling och innovation. Svensk alarmering har utvecklats från snörbordsväxlar till AI-stöd på runt 50 år. Många gånger har Sverige har varit först i världen med att implementera ny teknik. Jag vill fortsätta att stärka SOS Alarms innovationskraft. Vi ska framöver visa mod när det kommer till att utveckla nya och effektiva trygghets- och säkerhetslösningar, säger Maria Khorsand.
Om SOS Alarm
SOS Alarm består av moderbolaget SOS Alarm Sverige AB, dotterbolaget YouCall Sverige AB samt det nya dotterbolaget SOS Alarm Innovation AB.
På 15 SOS-centralerna lokaliserade från Luleå i norr till Malmö i söder sköter SOS Alarm larmmottagning och åtgärdsstyrning i samarbete med ambulanssjukvård, kommunal räddningstjänst, polis, sjöräddning, fjällräddning, flygräddning med flera. SOS Alarm sköter för prioritering och dirigering av flertalet av landets akutambulanser samt i vissa fall för samordning av liggande sjuktransporter.
SOS Alarm ansvarar för informationsnumret 11313 vilket syftar till att avlasta nödnumret, 1177 Vårdguiden och myndigheter vid större händelser eller kriser.
SOS Alarm har även andra typer av kundanpassade säkerhets- och jourtjänster, till exempel mottagning och handläggning av trygghetslarm, automatiska brandlarm, personlarm och jourteleförmedling.
Kontakter
PresskontaktSOS Alarms presstjänst
Tel:08-205 307press@sosalarm.seSOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla
SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.
Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.
SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och landsting. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.
Följ SOS Alarm Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB
Året på nödnumret 112: Kortare svarstider och fler samtal om suicid6.3.2025 06:10:00 CET | Pressmeddelande
Under 2024 inkom 3,7 miljoner samtal till nödnumret 112. Larmsamtalen om suicid ökade till totalt 24 800 stycken. Jämfört med året innan ökade kategorin med nära 30 procent. Samtidigt fick den som sökte akut hjälp via 112 svar rekordsnabbt. Svarstiderna på 112 blev de lägsta på över 10 år. Idag presenteras 112-rapporten som sammanfattar året hos SOS Alarm. Rapporten överlämnas till regeringen.
Säkerhetsarbetet inför Eurovision i Malmö tilldelas SOS Alarms 112-pris11.2.2025 15:21:56 CET | Pressmeddelande
2025 års 112-pris tilldelas Malmö stad, Polisen i Malmö och Sveriges Television för säkerhetsarbetet inför Eurovision Song Contest i maj 2024.
Påminnelse om pressinbjudan till 112-dagen 202510.2.2025 10:18:22 CET | Pressmeddelande
Välkommen till årets 112-dag där frågor om beredskap och samarbete under kris kommer att diskuteras.
Pressinbjudan till 112-dagen 20253.2.2025 09:59:08 CET | Pressmeddelande
Temat för årets upplaga av 112-dagen är Är Sverige redo för kris? Det militära och civila i Sverige försvaret står inför den största upprustningen i modern tid. För att uppnå ökad motståndskraft krävs nya arbetsmetoder och närmare samarbeten mellan det offentliga och civila samhällets aktörer. Hur ser Sveriges förmåga att hantera stora utmaningar, från samhällsstörningar till höjd beredskap och krig, ut? Är vi förberedda för att hantera det oväntade och hur kan myndigheter och näringsliv arbeta tillsammans för att möta nya hot?
Historiskt korta svarstider på nödnumret 11214.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nödnumret 112 har under 2024 haft en medelsvarstid på 6,6 sekunder - de lägsta svarstiderna på 12 år. Det är första gången under samma tidsperiod som målet om en svarstid på 8 sekunder uppnås.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum