Ökat tryck på 112 under midsommar
Midsommarfirandet innebär vanligtvis fler nödsamtal till SOS Alarm. Förra året ringdes nästan 1 900 fler samtal till 112 än under en vanlig fredagsnatt. Det motsvarar en ökning på 26 procent.

- Under midsommar är fler människor i rörelse och många färdas på vägarna. Midsommarvädret brukar ha en direkt effekt på olycksstatistiken, ju finare väder desto fler olyckor. Fler ger sig även ut på sjön och alkoholintaget ökar ofta i samband med firandet. I år är situationen svårare att förutse på grund av coronapandemin. Hur trycket under årets midsommar blir återstår att se, säger Maria Khorsand, VD på SOS Alarm.
Den största ökningen av 112-samtal under midsommar 2019 (jämfört med en vanlig fredagskväll) stod Dalarna för, följt av Västernorrland, Södermanland och Kalmar. I Blekinge och Gävleborg minskade däremot antalet 112-samtal.
Under storhelger som till exempel midsommar, valborg och nyår har SOS Alarm en höjd beredskap för att hantera ett ökat antal samtal till nödnumret. I år tar SOS Alarm höjd för ett ökat tryck kopplat såväl till midsommarhelgen som till coronapandemin.
- Vi hoppas att midsommarafton ska få bli en fin högtid för många, men vill samtidigt påminna om att firandet måste se annorlunda ut i år. Genom att fira på ett säkert sätt kan vi visa solidaritet och minska smittspridningen. Om olyckan är framme finns SOS Alarm ett samtal bort, säger Maria Khorsand, VD på SOS Alarm.
Statistik för respektive län bifogas.
Tänk på följande under midsommarfirandet:
- Följ myndigheternas direktiv om sociala aktiviteter och försök hålla firandet i en så liten grupp som möjligt.
- Stanna hemma om du är det minsta sjuk.
- Håll avståndet – 2-metersregeln gäller även under midsommar.
- Ska du ut på sjön – se till att ha laddat ner 112-appen som nu också visar båtolyckor.
- Ta det lugnt i midsommartrafiken och kör säkert.
Kontakter
PresskontaktSOS Alarms presstjänst
Tel:08-205 307press@sosalarm.seSOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla
SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.
Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.
SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och landsting. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.
Följ SOS Alarm Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB
Året på nödnumret 112: Kortare svarstider och fler samtal om suicid6.3.2025 06:10:00 CET | Pressmeddelande
Under 2024 inkom 3,7 miljoner samtal till nödnumret 112. Larmsamtalen om suicid ökade till totalt 24 800 stycken. Jämfört med året innan ökade kategorin med nära 30 procent. Samtidigt fick den som sökte akut hjälp via 112 svar rekordsnabbt. Svarstiderna på 112 blev de lägsta på över 10 år. Idag presenteras 112-rapporten som sammanfattar året hos SOS Alarm. Rapporten överlämnas till regeringen.
Säkerhetsarbetet inför Eurovision i Malmö tilldelas SOS Alarms 112-pris11.2.2025 15:21:56 CET | Pressmeddelande
2025 års 112-pris tilldelas Malmö stad, Polisen i Malmö och Sveriges Television för säkerhetsarbetet inför Eurovision Song Contest i maj 2024.
Påminnelse om pressinbjudan till 112-dagen 202510.2.2025 10:18:22 CET | Pressmeddelande
Välkommen till årets 112-dag där frågor om beredskap och samarbete under kris kommer att diskuteras.
Pressinbjudan till 112-dagen 20253.2.2025 09:59:08 CET | Pressmeddelande
Temat för årets upplaga av 112-dagen är Är Sverige redo för kris? Det militära och civila i Sverige försvaret står inför den största upprustningen i modern tid. För att uppnå ökad motståndskraft krävs nya arbetsmetoder och närmare samarbeten mellan det offentliga och civila samhällets aktörer. Hur ser Sveriges förmåga att hantera stora utmaningar, från samhällsstörningar till höjd beredskap och krig, ut? Är vi förberedda för att hantera det oväntade och hur kan myndigheter och näringsliv arbeta tillsammans för att möta nya hot?
Historiskt korta svarstider på nödnumret 11214.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nödnumret 112 har under 2024 haft en medelsvarstid på 6,6 sekunder - de lägsta svarstiderna på 12 år. Det är första gången under samma tidsperiod som målet om en svarstid på 8 sekunder uppnås.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum