Så vill svenskarna vara klädda till sin sista vila
Kläder och stil är viktigt för de flesta, ett sätt att uttrycka sin personlighet och vem man är – både under livet och när man ska begravas. Men när det kommer till den sista vilan är det få som tänker på att skriva ner sina önskemål till anhöriga. Därför lanserar nu Fonus ett initiativ som uppmuntrar svenskarna att forma sin sista vila med sin personliga stil. "Det är ditt liv, dina val, ditt avsked", säger Conny Sohlberg på Fonus.

Varannan person (52 procent) tycker att deras kläder och klädstil är viktiga för dem och var sjätte person (14 procent) vill påverka vilka kläder de begravs i. Men, det många inte tänker på är att det är viktigt att få ned sina tankar om hur man vill ha det innan man går bort, exempelvis i Vita Arkivet. Inte bara för sin egen skull, utan även för anhöriga. Därför har Fonus tagit fram ett nytt initiativ, Vila i stil, för att visa möjligheten som finns att göra personliga val till sin begravning som representerar den person man var i livet.
- När folk fyller i Vita Arkivet blir de ofta förvånade över hur många personliga val de kan göra. De flesta tror att det endast handlar om valet mellan gravsten och minneslund eller om man vill begravas i urna eller kista, men det finns många fler beslut att fatta, som val av blommor, musik och begravningskläder. Det är genom detaljvalen vi kan visa vilka vi är, vad som varit viktigt, och vad vi vill bli ihågkomna för. Dessutom är planeringen en enormt stor kärlekskram till de anhöriga som slipper undra över hur den avlidne hade velat ha det, säger Conny Sohlberg, begravningsentreprenör på Fonus.
Vad man vill bära till sin sista vila skiljer sig något åt bland svenskarna. Det vanligaste är att man vill ha på sig sitt favoritplagg (32 procent), något som man förknippar med ett fint minne (21 procent) eller ett festligt plagg (9 procent). Men det finns också de som väljer några mer otippade alternativ som pyjamas (3 procent), bröllopskläder (1 procent) eller helt nakna – en önskan som är vanligare bland män (5 procent) än bland kvinnor (1 procent).
Plaggen som svenskarna helst vill begravas i
- Sitt favoritplagg (32 procent)
- Något som man förknippar med ett fint minne (21 procent)
- Ett festligt plagg (9 procent)
- En pyjamas (3 procent); helt naken (3 procent); något som man ärvt eller fått av en närstående (3 procent)
- Helt nya kläder (2 procent)
- Sina bröllopskläder (1 procent)
Baserad på frågan: Om du fick välja, vad skulle du vilja ha på dig när du begravs? (flervalsfråga)
Om Vita Arkivet
Vita Arkivet är en tjänst där man kan skriva hur man vill ha sin egen begravning och annan viktig information som man vill att de anhöriga ska veta den dagen man inte längre finns. Vita Arkivet är kostnadsfritt och kan fyllas ifrån 16 års ålder.
Om undersökningen
Sifo-undersökningen genomfördes av Kantar Sweden på uppdrag av Fonus för att undersöka svenskarnas inställning till döden och begravning. 4 512 respondenter i åldrarna 18-79 år har svarat på undersökningen mellan den 25 januari och 6 februari 2024.
Nyckelord
Kontakter
Elvira AnderssonPresskontakt
Tel:073 54 12 701elvira.andersson@gknordic.comBilder
Dokument
Fonuskoncernen erbjuder prisvärda och kvalitativa tjänster inom begravning och juridik. Fonus är Sveriges enda rikstäckande och mest anlitade begravningsbyrå, medan Familjens Jurist är Sveriges största plattform för juridisk rådgivning till privatpersoner. Inom koncernen finns även andra välkända varumärken som Vita Arkivet, Fondkistan, Bouppteckna.se och Farväl.se. Det gemensamma målet är att göra människors vardag tryggare och att vara ett stöd i beslut som rör livets stora frågor. Koncernen omsätter totalt 1,2 miljarder kronor och har 950 anställda på 300 kontor. Fonuskoncernen ägs kooperativt av cirka 1 150 organisationer runt om i Sverige. All vinst återinvesteras i företaget för att göra verksamheten ännu bättre för kunder, medarbetare och samhället i stort.
Följ Fonus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Fonus
Varannan svensk ångrar det som de aldrig sa till en anhörig på dödsbädden2.12.2025 08:03:00 CET | Pressmeddelande
Det vi inte hinner eller vågar säga kan ibland väga tyngre än det som faktiskt blir sagt. En ny Sifo-undersökning från Fonus visar att varannan svensk ångrar något de aldrig hann säga till en närstående innan personen gick bort.
Nära en halv miljon svenskar undviker att prata med barn om döden10.11.2025 08:05:00 CET | Pressmeddelande
Hur pratar man egentligen med barn om döden – och bör man ens göra det? I en tid då omvärlden präglas av oro och osäkerhet blir frågorna om liv och död svåra att undvika. Men för många vuxna är samtalet laddat. En ny Sifo-undersökning från Fonus visar att nära en halv miljon svenskar helst undviker att prata med barn om sorg och döden.
I ensamhet eller tända ett ljus – så minns svenskarna helst sina döda27.10.2025 08:32:00 CET | Pressmeddelande
Att ta farväl är en av livets största händelser där traditioner och ritualer länge har hjälpt till att ge sorgen en plats. Under allhelgonahelgen blir detta särskilt tydligt, när ljusen tänds och minnena får ta plats. En ny Sifo-undersökning från Fonus visar dock att sättet vi minns på skiljer sig åt – för de flesta sker minnet i stillhet medan andra söker tröst i gemenskap eller små ritualer.
Män är sämre på att besöka anhörigas gravar under allhelgonahelgen8.10.2025 10:03:00 CEST | Pressmeddelande
Allhelgona är för många en tid för stillhet och minnen. Men när ljusen ska tändas på kyrkogårdar över hela landet är det många som inte kan vara där. En ny Sifo-undersökning från Fonus visar att över en miljon svenskar gärna skulle vilja besöka en gravplats, men saknar möjlighet. Bland dem som faktiskt planerar ett besök är männen betydligt färre än kvinnorna.
“Fel” känslor vid sorg – så känner svenskarna egentligen8.9.2025 08:04:00 CEST | Pressmeddelande
När någon dör väcks många känslor – men inte alltid de vi förväntar oss. Förutom sorg och saknad kan reaktionerna vara mångfacetterade och svåra att tala om. En ny Sifo-undersökning från Fonus visar hur känslor som ångest, lättnad och ilska är en betydande del av många svenskars sorgeupplevelse.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum





