Så vill svenskarna vara klädda till sin sista vila
Kläder och stil är viktigt för de flesta, ett sätt att uttrycka sin personlighet och vem man är – både under livet och när man ska begravas. Men när det kommer till den sista vilan är det få som tänker på att skriva ner sina önskemål till anhöriga. Därför lanserar nu Fonus ett initiativ som uppmuntrar svenskarna att forma sin sista vila med sin personliga stil. "Det är ditt liv, dina val, ditt avsked", säger Conny Sohlberg på Fonus.
Varannan person (52 procent) tycker att deras kläder och klädstil är viktiga för dem och var sjätte person (14 procent) vill påverka vilka kläder de begravs i. Men, det många inte tänker på är att det är viktigt att få ned sina tankar om hur man vill ha det innan man går bort, exempelvis i Vita Arkivet. Inte bara för sin egen skull, utan även för anhöriga. Därför har Fonus tagit fram ett nytt initiativ, Vila i stil, för att visa möjligheten som finns att göra personliga val till sin begravning som representerar den person man var i livet.
- När folk fyller i Vita Arkivet blir de ofta förvånade över hur många personliga val de kan göra. De flesta tror att det endast handlar om valet mellan gravsten och minneslund eller om man vill begravas i urna eller kista, men det finns många fler beslut att fatta, som val av blommor, musik och begravningskläder. Det är genom detaljvalen vi kan visa vilka vi är, vad som varit viktigt, och vad vi vill bli ihågkomna för. Dessutom är planeringen en enormt stor kärlekskram till de anhöriga som slipper undra över hur den avlidne hade velat ha det, säger Conny Sohlberg, begravningsentreprenör på Fonus.
Vad man vill bära till sin sista vila skiljer sig något åt bland svenskarna. Det vanligaste är att man vill ha på sig sitt favoritplagg (32 procent), något som man förknippar med ett fint minne (21 procent) eller ett festligt plagg (9 procent). Men det finns också de som väljer några mer otippade alternativ som pyjamas (3 procent), bröllopskläder (1 procent) eller helt nakna – en önskan som är vanligare bland män (5 procent) än bland kvinnor (1 procent).
Plaggen som svenskarna helst vill begravas i
- Sitt favoritplagg (32 procent)
- Något som man förknippar med ett fint minne (21 procent)
- Ett festligt plagg (9 procent)
- En pyjamas (3 procent); helt naken (3 procent); något som man ärvt eller fått av en närstående (3 procent)
- Helt nya kläder (2 procent)
- Sina bröllopskläder (1 procent)
Baserad på frågan: Om du fick välja, vad skulle du vilja ha på dig när du begravs? (flervalsfråga)
Om Vita Arkivet
Vita Arkivet är en tjänst där man kan skriva hur man vill ha sin egen begravning och annan viktig information som man vill att de anhöriga ska veta den dagen man inte längre finns. Vita Arkivet är kostnadsfritt och kan fyllas ifrån 16 års ålder.
Om undersökningen
Sifo-undersökningen genomfördes av Kantar Sweden på uppdrag av Fonus för att undersöka svenskarnas inställning till döden och begravning. 4 512 respondenter i åldrarna 18-79 år har svarat på undersökningen mellan den 25 januari och 6 februari 2024.
Nyckelord
Kontakter
Elvira AnderssonPresskontakt
Tel:073 54 12 701elvira.andersson@gknordic.comBilder
Dokument
Fonuskoncernen erbjuder prisvärda och kvalitativa tjänster inom begravning och juridik. Fonus är Sveriges enda rikstäckande och mest anlitade begravningsbyrå, medan Familjens Jurist är Sveriges största plattform för juridisk rådgivning till privatpersoner. Inom koncernen finns även andra välkända varumärken som Vita Arkivet, Fondkistan, Bouppteckna.se och Farväl.se. Det gemensamma målet är att göra människors vardag tryggare och att vara ett stöd i beslut som rör livets stora frågor. Koncernen omsätter totalt 1,2 miljarder kronor och har 950 anställda på 300 kontor. Fonuskoncernen ägs kooperativt av cirka 1 150 organisationer runt om i Sverige. All vinst återinvesteras i företaget för att göra verksamheten ännu bättre för kunder, medarbetare och samhället i stort.
Följ Fonus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Fonus
Nära varannan svensk har förlorat en kollega – stöd på arbetsplatsen viktig13.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Döden är oundviklig – även på arbetsplatsen. Många svenskar har någon gång förlorat en kollega, och vissa har till och med varit med om dödsfall på jobbet. När döden och sorgen kommer till arbetsplatsen har kollegor och arbetsgivare en viktig, stödjande roll, det menar Conny Sohlberg, begravningsentreprenör på Fonus.
Detta vill (och vill inte) svenskarna ha med sig i graven31.1.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Begravningar har blivit mer personliga och skräddarsydda, och personliga föremål som varit viktiga genom livet spelar en allt större roll vid begravningsplaneringen. Rapporten Svenskarna och döden från Fonus visar att över en miljon svenskar vill ha något särskilt med sig i graven – allt från bilder på nära och kära till en flaska sprit.
Många tycker det är jobbigt att prata begravning med sina föräldrar20.11.2023 13:03:26 CET | Pressmeddelande
När en förälder går bort är det ofta barnen som behöver göra val kring begravningens utformning – vilken musik som ska spelas, var ska ceremonin hållas och andra personliga detaljer. Rapporten Svenskarna och döden från Fonus visar att få svenskar faktiskt har pratat med sina föräldrar om hur de vill begravas, och att många tycker det känns jobbigt.
Så många ljus tände Fonus under allhelgona6.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Under allhelgonahelgen tände Fonus tiotusentals ljus vid kyrkogårdar och minnesplatser för dem som själva inte hade möjlighet att göra det. I år fanns även möjligheten att tända digitala ljus för att hedra och minnas avlidna anhöriga på olika platser runtom i hela världen.
Fonus tänder ljus för de som inte kan – över hela världen under allhelgona20.10.2023 11:10:10 CEST | Pressmeddelande
För femte året i rad tänder Fonus ljus åt dem som inte själva kan på anhörigas grav- eller minnesplatser. Nytt för i år är en digital ljuständning där man själv kan tända ett digitalt ljus för sina nära och kära – över hela världen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum