Trollpackor, vårkonserter och äggskola när Skansen firar påsk

Den 28 mars börjar årets påsk på Skansen – ett traditionsfyllt äventyr för alla åldrar. Färdas bakåt i tiden och upplev hur påsken firats förr, gå på vårkonsert, möt trollpackor och påskkärringar, bind en egen kvast eller prova på ukrainsk äggmålning.

Gäster upplever hur påskafton firades på 1920-talet i Skånegården på Skansen.
Gäster upplever hur påskafton firades på 1920-talet i Skånegården på Skansen. Anna Hugosson / Skansen

Den 28 mars-7 april är det dags för årets påsk på Skansen. Dagarna bjuder på en mix av aktiviteter, för ung som gammal. Bland annat kan gäster resa bakåt i historien och uppleva olika slags påskfiranden från förr eller fascineras av sägner om påskkärringar, trollpackor och magiska väsen.

– Vi vill att Skansens gäster, på ett roligt sätt, ska få uppleva historien och genom den upptäcka nya saker och se nya samband mellan historia, nutid och framtid. Påsken har genom tiderna firats på många olika sätt, och på Skansen kan man kliva in i allt från en “lång och dyster” långfredag på 1870-talet med spicken sill och skalpotatis till 1930-talets tjo och tjim med pynt, pyssel och fantasifulla påskrätter, säger Eva Ramberg, chef för kulturhistoriska avdelningen på Skansen.

Dessutom bjuder påsken på vårkonserter i pampiga Seglora kyrka, djurvårdare som berättar om höns, ägg och hur kycklingen utvecklas i ägget liksom chansen att prova på äggmålning på ukrainskt vis. För alla barn blir det även påskpyssel, kvastbindning, ansiktsmålning och Lill-Skansens äggskola med ägg från hela djurriket.

Skansen är öppet 10-16 under påsken.

Se hela påskens program på Skansens hemsida

Gäster upplever hur påskafton firades på 1920-talet i Skånegården på Skansen.
Två barn målade som påskkärringar firar påsklov på Skansen
Barn lär sig om ägg och höns från en av Skansens djurvårdare.
Barn får lära sig om ägg och höns från en av Skansens djurvårdare.
Barn påskpysslar på Skansen
Påskpyssel på Skansen