Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.
PPE-plattformen, som utvecklats tillsammans med Porsche, och den elektroniska arkitekturen E3 1.2. är viktiga milstolpar i expansionen av Audis globala utbud av eldrivna modeller. De markerar starten på en omfattande förstärkning och föryngring av modellportföljen. Q6 e-tron understryker Audis löfte att erbjuda elbilar i alla kärnsegment till 2027.
- Audi Q6 e-tron på den nya PPE-plattformen är nästa tekniksprång inom elektrisk premiummobilitet för våra kunder, sade Gernot Döllner, VD för AUDI AG, vid världspremiären vid huvudanläggningen i Ingolstadt. PPE visar hur vi samlar kompetens inom Volkswagen-koncernen och på så sätt gör elmobilitet skalbar. Tack vare PPE kan vi lansera volymsmodeller med hög teknisk standard i olika segment och därmed elektrifiera vår portfölj ytterligare, tillägger Audis VD. Flexibiliteten i PPE bidrar till att ge framtida modeller deras självständiga karaktär och det typiska Audi-DNA:t, även om den tekniska basen är gemensam.
Q6 e-tron sätter standard när det gäller elektrisk prestanda, räckvidd och laddning. Den förkroppsligar den typiska Audi SUV-identiteten med ett vidareutvecklat formspråk för e-tron-modeller och levererar hög funktionalitet i vardagen. Tack vare den nya elektroniska arkitekturen E3 1.2. är modellserien den tekniska spjutspetsen i Audis portfölj.
Imponerande räckvidd och laddningseffekt
Kraftfulla, kompakta och högeffektiva elmotorer samt ett nyutvecklat litiumjon-batteri bestående av tolv moduler och 180 prismatiska celler med en total bruttokapacitet på 100 kWh (94,9 netto) ger en räckvidd på upp till 623 km för Audi Q6 e-tron och 591 för SQ6 e-tron. Nya Audi Q6 e-tron garanterar sportiga prestanda med en systemeffekt på 285 kW (388 hk) och SQ6 e-tron med en systemeffekt på upp till 380 kW (490 hk) när launch control är aktiverat. Q6 e-tron quattro accelererar från 0 till 100 km/h på 5,9 sekunder medan SQ6 e-tron gör sträckan på bara 4,3 sekunder med launch control. Bilarnas maxhastighet är 210 respektive 230 km/h. Senare kommer ytterligare två bakhjulsdrivna versioner lanseras. En av dessa kommer att fokusera på räckvidd, medan den andra blir instegsmodellen i Q6 e-tron-serien.
800-voltsteknik med bankladdning och 270 kW maxladdning
Tack vare 800-voltsteknik och en maximal laddeffekt på 270 kW kan Audi Q6 e-tron laddas under korta laddningsstopp. Upp till 255 km kan laddas på bara tio minuter på en HPC-laddningsstation (High Power Charging) med tillräcklig effekt. Laddningsnivån (SoC) stiger från tio till 80 procent på ca 21 minuter. Intelligent, högeffektiv och förutseende värmestyrning är en viktig del av denna imponerande laddningsprestanda. Utrustad med Plug & Charge identifierar sig bilen vid kompatibla laddsstationer när laddkabeln sätts i och laddningen påbörjas. Om en laddningsstation arbetar med 400-voltsteknik kan Audi Q6 e-tron för första gången möjliggöra bankladdning. 800-voltsbatteriet delas automatiskt upp i två batterier med samma spänning som sedan kan laddas parallellt med upp till 135 kW. Beroende på laddningsnivå utjämnas först båda batterihalvorna och laddas sedan samtidigt. AC-laddning med upp till 11 kW är möjlig med vanliga hemmaladdare. En viktig komponent för att öka effektiviteten och därmed räckvidden hos Audi Q6 e-tron är det avancerade regenereringssystemet. Ungefär 95 procent av alla dagliga inbromsningar kan hanteras av detta system. Audi Q6 e-tron återvinner upp till 220 kW.
Typisk Audi SUV-design: exteriören
Med en längd på 4 771 millimeter, bredd på 1 939 millimeter och höjd på 1 648 millimeter bjuder Audi Q6 e-tron på maximalt utrymme, komfort och användbarhet i vardagen. Axelavståndet på 2 899 millimeter ger gott om benutrymme i den andra sätesraden och tillräckligt med plats för fem passagerare och bagage. Audi Q6 e-tron har perfekta proportioner tack vare Premium Platform Electric. Förhållandet mellan långt axelavstånd och mycket korta överhäng utgör grunden för den välkända kraftfulla och dynamiska designen på Audis Q-modeller där Audi Q6 e-tron visar upp en vidareutveckling av det e-tron-specifika designspråket.
Den tydliga SUV-designen ger ett kraftfullt och samtidigt sportigt utseende. I karossen samspelar mjuka former med veck och kanter som ger skuggorna dynamik även när bilen står stilla. Den upprätta fronten domineras av den helt slutna och tredimensionella single frame-grillen med inramning i selenitsilver eller högblankt svart samtidigt som de högt placerade digitala dagsljusen ger Q6 e-tron ett distinkt och unikt utseende. De lätt sluttande D-stolparna flyter elegant in i karossens muskulösa skuldror där ytan mellan D-stolpen och taket ger ett dynamiskt utseende och får kupén att se längre och längre ut. En kraftfull linje som löper från baklyktorna till bakdörrarna, kallad ”quattro-blister”, är en central del av Audis design-DNA. Audi kallar designprincipen för ”att synliggöra teknik”. Det strama och breda bakpartiet utstrålar samtidigt sportig elegans och ger med sin genomgående ljuslist Q6 e-tron quattro en tydlig Audi-karaktär.
Världsnyhet inom belysningsteknik
Med Q6 e-tron inleder Audi inte bara ett nytt kapitel inom elmobilitet, utan även inom en viktig del av Audis DNA: belysningsteknik. Med världens första aktiva digitala ljussignatur inleds en ny era som kännetecknas av design och estetik som är unik för Audi.
En mjukvarumodul i en av de fem domändatorerna i Audi Q6 e-tron möjliggör den unika ljussignaturen. I andra generationens digitala OLED-baklyktor genererar de sex OLED-panelerna med totalt 360 segment en ny bild var tionde millisekund med hjälp av en specialutvecklad algoritm. Tack vare den perfekta symbiosen mellan belysningsdesignen och den nya tekniken är ljuset i nya Audi Q6 e-tron mer levande och intelligent än någonsin tidigare. Den aktiva digitala ljussignaturen visar vägen för framtidens belysningsteknik inom Audi.
I fronten skapas den aktiva digitala ljussignaturen genom samspelet mellan algoritmen och tolv segment som dimmas upp och ner. Baktill används alla digitala OLED-segment. De enskilda ljussegmenten samverkar så att ljussignaturens totala ljusintensitet inte varierar.
Varningssymbol i OLED-bakljus
Med andra generationens digitala OLED-baklyktor tar Audi belysningsdesign, funktionalitet och trafiksäkerhet till en ny nivå. För första gången kan de digitala OLED-baklyktorna kommunicera målinriktat med bilens omgivning (Car-to-X). Audi har också tagit säkerhetsfunktionerna till en ny nivå. Det närhetsavkänningssystem som redan finns till andra Audi-modeller har i nya Q6 e-tron utökats med kommunikationsljuset som varnar andra trafikanter för olycks- och haveriplatser. Utöver den vanliga bakljusgrafiken visar kommunikationsljuset en statisk bakljussignatur med integrerade varningssymboler i samband med kritiska kör- eller trafiksituationer.
Tekniken, som debuterar i Audi Q6 e-tron, sätter också nya standarder när det gäller individualisering. Med totalt upp till åtta digitala ljussignaturer i de nydesignade dagsljusen i Matrix LED-strålkastarna och i de digitala OLED-bakljusen 2.0 kan ägaren individualisera sin Q6 e-tron på ett helt nytt sätt.
En ny interiör designfilosofi
Interiören i Audi Q6 e-tron är mer än någonsin inriktad på användarens behov. Interiörens tredimensionella och kontrastrika design placerar medvetet element i för- eller bakgrunden och skapar en rumsarkitektur som är skräddarsydd efter de åkande vad gäller design och ergonomi. Audi MMI-panoramadisplayen och MMI-passagerardisplayen bildar en visuellt tydlig digital scen. Den mjukvadderade så kallade ”Softwrapen” sträcker sig från dörrarna över hela förarplatsen till mittkonsolen och skapar en homogen och omslutande känsla av rymd. Samma färger och högkvalitativa material, varav somliga återvunna, återfinns även i sätena. Materialen som används har valts ur ett funktionellt perspektiv och säkerställer samtidigt en tydlig designskillnad mellan de olika områdena i kupén. Komfortinriktade områden är utformade med generösa ytor och mjuka material. Manöverområden i högblankt svart betonar däremot den tydliga interaktionen med bilen.
Generöst med utrymme och dragkapacitet
Tack vare nya PPE, som har utvecklats speciellt för e-mobilitet, får bilen en generös känsla av rymd och hög användbarhet i vardagen. I kupén finns gott om förvaringsutrymmen och stuvfack. Den ökade komforten i mittsätet bak är typisk för en elbil med långt axelavstånd (2 899 millimeter) som saknar kardantunnel. Bagageutrymmet erbjuder 526 liter förvaringsutrymme. Om baksätet fälls ut ökar förvaringsutrymmet till upp till 1 529 liter. Baksätena kan dessutom fällas separat (40:20:40). Ytterligare 64 liter förvaringsutrymme finns att tillgå i frunken under motorhuven. På så sätt har Audi Q6 e-tron tillräckligt med plats för fem passagerare och deras bagage. Den maximala släpvagnsvikten på 2400 kg gör Audi Q6 e-tron quattro än mer användbar i vardagen.
E3 1.2 – högpresterande och framtidsinriktad elektronisk arkitektur
Med den nyutvecklade elektroniska arkitekturen E3 1.2 upplevs digitaliseringen i bilen mer direkt än någonsin tidigare. Namnet E3 står för End-to-End Electronic Architecture. Under utvecklingen var det övergripande målet att skapa ett framtidssäkert och standardiserat ramverk. Den funktionsorienterade arkitekturen bygger på en ny domändatorstruktur med fem högprestandadatorer (High-Performance Computing Platform, HCP) som styr alla fordonsfunktioner – från infotainment- och körfunktioner till delautomatiserad körning i senare utvecklingssteg. Den hittills mest kraftfulla elektroniska arkitekturen när det gäller beräkningskraft är konsekvent inriktad på kundernas krav. Ett av fokusområdena under utvecklingen var högpresterande och säker uppkoppling av domändatorer, styrenheter, sensorer och ställdon för att kunna hantera mer komplexa system och bibehålla modulariteten. Dessutom kännetecknas E3 1.2 av en högpresterande och sömlös backend-anslutning för Car-to-X-svärmdataapplikationer och beräkningsintensiva offboard-funktioner. E3 1.2 debuterar i Audi Q6 e-tron, och är modellövergripande och utgör grunden för framtida innovationer.
Digital scen: Nytt display- och manöverkoncept
Audi Q6 e-tron har en helt uppkopplad och digital interiör baserad på den nya elektroniska arkitekturen. Den så kallade Digital Stage består av Audi MMI-panoramadisplayen och MMI-passagerardisplayen och är en viktig del av interiören. De överskådligt grupperade displayerna är perfekt integrerade i designkonceptet och ger kupén en generös och luftig känsla. Den smala, fristående Audi MMI-panoramadisplayen med välvd design och OLED-teknik består av en 11,9-tums Audi Virtual Cockpit och en 14,5-tums MMI-pekskärm. Förarvyn och displayen är med sin konkava form riktad mot föraren, vars konturer påminner om den Audi-typiska Single frame. Panelbelysningen gör att den välvda displayytan ser ut att sväva i mörker och skapar en speciell miljö. För framsätespassageren finns den kompletterande 10,9 tum stora MMI-skärmen med Active Privacy Mode, som förhindrar att föraren distraheras under körning. På så sätt kan framsätespassageraren t.ex. streama filmer eller hjälpa till med navigationen eller hitta en laddningsstation.
Navigation med Augmented Reality
Med tillvalet Augmented Reality Head-Up Display, en annan central del av den digitala scenen, tar Audi ett stort steg när det gäller visningstekniken. Den projicerar ett stort, vinklat bildplan över vindrutan mot föraren och visar relevant information som hastighet, vägmärken, assistans- och navigationssymboler. Bildens virtuella avstånd skapar intrycket av att de visade elementen svävar upp till 200 meter bort och därmed integreras sömlöst i verkligheten. Informationen kan tolkas snabbt utan att föraren blir distraherad. Synfältet för augmented reality-funktionen motsvarar en diagonal på ca 88 tum sett från förarplatsen.
Audis självlärande röstassistent, Audi Assistant, kan användas för att styra många funktioner i bilen. Den AI-stödda digitala assistenten är djupt integrerad i bilen och visas för första gången med en avatar på den centrala pekskärmen på MMI och på vindrutevisningen med augmented reality. Den nya röstassistenten förstår över 800 röstkommandon. Den kan även aktiveras via olika touchpoints och t.ex. via myAudi-appen. Röstassistenten lär sig kontinuerligt utifrån användarens beteende och hjälper därmed föraren utifrån tre olika kategorier: proaktiva förslag (funktioner baserat på kontextuell data), smarta rutiner (identifierar automatiskt återkommande inställningar, t.ex. sätesvärme från vissa yttertemperaturer) och intelligenta listor (t.ex. samtalslistor). Röstkommandon visas även på displayen (se vad du säger-principen).
Infotainment – integrerar kundernas digitala värld
Det nya infotainmentsystemet använder för första gången Android Automotive OS som operativsystem. Innehållet är alltid aktuellt tack vare trådlösa OTA-uppdateringar. De senaste Audi connect-tjänsterna och den vidareutvecklade e-tron-ruttplaneringen som ingår som standard är därför alltid uppdaterade. Appar som t.ex. YouTube är tillgängliga via App Store från tredje part, som är integrerat direkt i MMI och inte kräver en smartphone. Butiken ger kunderna tillgång till en mängd olika appar inom musik, video, spel, navigation, parkering, laddning, väder och nyhetstjänster. Butiken utökas ständigt och apportföljen är marknadsspecifik.
Hjärtat i tillvalet Bang & Olufsen Premium Sound System är en högeffektiv förstärkare. Den driver 20 högtalare med 830 watts effekt. Fyra av dessa är integrerade i framsätenas nackskydd och möjliggör för första gången ljudzoner i en Audi. Det dynamiska interaktionsljuset (IAL) som löper längs den främre vindrutan erbjuder en mängd olika kommunikationsfunktioner och underlättar på så sätt interaktionen mellan bilen och de åkande.
Exakt avstämd kördynamik tack vare ny styrning och momentfördelning
De flesta system och komponenter som ingår i chassit är nyutvecklade. Typiskt för Audi är den lättkontrollerade accelerationen och retardationen i alla situationer. Chassit har en exakt definierad set-up-filosofi där reglersystemen är exakt avstämd mot varandra. Kördynamiken hos Q6 e-tron är starkt influerad av den delvis nykonstruerade framaxeln. För första gången i en Audi-modell är styrlederna placerade framför bärarmarna. Detta ger framför allt fördelar för placeringen av högvoltsbatteriet.
De nyutvecklade komponenterna ger förbättrade kinematiska egenskaper. Styrväxeln är nu fäst på en hjälpram. Den finslipade axelkinematiken ger märkbart högre kördynamik och nya framaxeln förbättrar dessutom styregenskaperna. Det gör att bilen känns betydligt smidigare. Den bakhjulbetonade vridmomentsfördelningen i den högvariabla fyrhjulsdriften förbättrar dessutom de dynamiska köregenskaperna hos Q6 e-tron. Elmotorernas olika dimensioner på bak- och framaxeln möjliggör en bakhjulsdriven momentfördelning även vid fullast. För att komplettera den bakpartiorienterade viktfördelningen och säkerställa ännu bättre grepp och kördynamik är bakdäcken på Q6 e-tron bredare än framdäcken.
Alltid redo att hjälpa till – körhjälpssystemen
När det gäller förarassistanssystemen i nya Q6 e-tron erbjuder Audi ett brett utbud av funktioner som avsevärt förbättrar den dagliga körningen och trafiksäkerheten för alla trafikanter. En nyhet för Q6 e-tron är tillvalet adaptiva körassistent plus. Den hjälper inte bara till med acceleration, hastighetshållning, avståndshållning och filhållning, utan använder även högupplösta kartdata och svärmdata från andra fordon som samlats in i molnet för att förbättra hanteringen av Q6 e-tron. SUV:en använder radarsensorer, frontkamera och ultraljudssensorer för en bekväm körning. Med hjälp av den insamlade informationen beräknar bilen en virtuell rutt och följer den så säkert och bekvämt som möjligt över hela hastighetsområdet och i köer. Parkeringshjälp bak, farthållare, filbytesvarnare, effektivitetsassistent, aktiv frontassistent och en distraktions- och trötthetsvarnare är standard redan från lanseringen. Kunderna kan välja fler hjälpsystem och ett säkerhetspaket som en del av olika utrustningspaket.
Material från återvinningsprocessen
Material som tillverkas med hjälp av återvinningsprocesser minskar användningen av primära resurser vid tillverkningen av Q6 e-tron och säkerställer en sluten och därmed effektiv och hållbar materialcykel. Förutom material tillverkade av återvunnen polyester är även de plastkomponenter som är typiska för elbilar, som frunken och de intilliggande kåporna i framvagnen, tillverkade av återvunnet material. Detta gäller även för skydden under vindrutan och luftintaget för klimatanläggningen.
För att tillverka det stål som krävs för taket på alla Q6 e-tron-modeller använder Audi stålskrot, varav en del kommer från uttjänta bilar. Andelen skrot som används i stålproduktionen är i genomsnitt upp till 15 procent (massbalansmetod baserat på aktuellt planerade produktionssiffror). Denna komponent är ett bra exempel på hur Audi avser att använda fler sekundära material från post-konsumtionsledet i sina produkter i framtiden.
Hållbar och flexibel: produktionen av Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron, den första helt eldrivna modellserien som tillverkas vid fabriken i Ingolstadt, står för Audis engagemang för hållbarhet, från produktion till produkt. Företaget bygger successivt om alla produktionsanläggningar för tillverkning av helt eldrivna modeller istället för att bygga nya. I linje med det tidiga beslutet att fasa ut förbränningsmotorn har Audi också arbetat intensivt för en transformation och utbildat personalen för framtiden, till exempel i den nya batterimonteringsanläggningen i Ingolstadt. Varumärket med de fyra ringarna ökar därmed den vertikala integrationen och tillför viktig kompetens till anläggningarna. Tillverkningen i Ingolstadt sker med nettonollutsläpp från den 1 januari 2024 och är den tredje Audi-anläggningen efter Bryssel (2018) och Györ (2020), där målet med Mission:Zero-programmet är att samtliga anläggningar skall vara koldioxidneutrala till 2025.
För att kunna tillverka Q6 e-tron på ett hållbart och effektivt sätt använder Audi befintliga strukturer och system. Märket integrerar modellserien i befintliga monteringslinjer, till exempel karosseriverkstaden för PPE. Karosserna till PPE-modellerna tillverkas vid anläggningen i Ingolstadt i en byggnad som täcker cirka 148 000 kvadratmeter. Karosskomponenterna för Q6 e-tron-serien tillverkas av 328 medarbetare per skift och 1 150 robotar med en automatiseringsgrad på 87 procent.
Säljstart i mars
Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. nästa vecka och levereras till de första kunderna sommaren 2024.
Frånpriset på Q6 e-tron quattro är 885.000 kr.
Den välutrustade svenska modellvarianten Audi Q6 e-tron quattro Proline har ett pris från 899.000 kr. I Proline ingår utöver standardutrustningen även elinställbara sportsäten, Matrix LED-strålkastare, säkerhetspaket, passagerardisplay, 19”-fälgar, digitala ljussignaturer och förvaringspaket.
Priset för Audi SQ6 börjar på 1 123 400 kr.
För mer information, bilder, illustrationer och filmer
Bränsleförbruknings- och utsläppsvärden** för nämnda modeller
Audi Q6 e-tron quattro
Elförbrukning blandad körning i kWh/100 km:19,4-17,0 (WLTP);
CO2 -utsläpp blandad körning i g/km: 0;
Audi SQ6 e-tron
Elförbrukning blandad körning i kWh/100 km:18,4-17,5 (WLTP);
CO2 -utsläpp blandad körning i g/km: 0;
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldKommunikationschef
Tel:+46 (0)8-553 865 51Tel:+46 (0)705386551irene.bernald@audi.seBilder
Om oss
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,61 miljoner nya bilar 2022. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Audi-koncernen: Utmanande marknadsförutsättningar präglar den finansiella utvecklingen under de första nio månaderna6.11.2024 13:02:47 CET | Pressmeddelande
Audi-koncernens finansiella resultat under de första nio månaderna återspeglar det utmanande makroekonomiska läget. Till detta räknas en krävande marknadsmiljö och förväntade omstruktureringskostnader, bland annat på grund av en möjlig alternativ användning eller möjlig nedläggning av anläggningen i Bryssel. Under de första nio månaderna 2024 uppgick försäljningsintäkterna till 46,3 miljarder euro, rörelseresultatet till 2,1 miljarder euro och nettokassaflödet till 3,8 miljarder euro. Varumärkesgruppen Progressive** levererade mellan januari och september totalt 1 251 381 bilar, varav 115 788 var helt eldrivna. Som ett led i en stor produktoffensiv lanserar Audi för närvarande elbilar och högeffektiva bilar med förbränningsmotor i viktiga modellserier. Med Audi Agenda ökar företaget också sin konkurrenskraft och förbättrar sina processer och organisationsstrukturer.
GABRIEL BORTOLETO FRAMTIDA AUDI F1-FÖRARE6.11.2024 10:59:34 CET | Pressmeddelande
Neuburg a. d. Donau, 6 november 2024 – Förarparet för Audis inträde i Formel 1 2026 är klart. En av de mest lovande talanger kommer att representera de fyra ringar i motorsportens kungaklass: Brasilianaren Gabriel Bortoleto (20) kommer att köra tillsammans med tyska Nico Hülkenberg (37) för Stake F1 Team Kick Sauber nästa år, som transformeras till Audi F1-fabriksteamet 2026. Den erfarna Hülkenberg, som bekräftades i april, och den lovande F1-rookien Bortoleto bildar ett välmatchat förarpar för Audis Formel 1-projekt.
Säljstart för eldrivna A6 e-tron i instegsversion och med quattro fyrhjulsdrift24.10.2024 08:33:55 CEST | Pressmeddelande
Audi öppnar nu orderböckerna för fyra nya eldrivna modellvarianter som förväntas passa den svenska marknaden extra väl. Den bakhjulsdrivna instegsversionen A6 Sportback e-tron med 286 hk börjar prismässigt på attraktiva 699.000 kr med 20.000 kr i Avant-tillägg och har en räckvidd på 62 respektive 59 mil*. För alla som föredrar fyrhjulsdrift erbjuds nu även en vässad quattro-version på 428 hk med större batteri och en räckvidd på hela 71 mil för Sportback-modellen och 69 mil i Avant-utförande.
Nya A3 Sportback TFSI e. Kraftfull och effektiv laddhybrid.15.10.2024 08:00:46 CEST | Pressmeddelande
Med större batterikapacitet, DC-laddning vid snabbladdningsstationer och eldrift i upp till 143 kilometer har laddhybriden Audi A3 Sportback TFSI e fått en omfattande teknikuppgradering. Det intelligenta drivsystemet säkerställer effektivitet, hög regenereringseffekt och lokalt utsläppsfri körning på längre sträckor i vardagen. Laddhybriden kombinerar dynamiska köregenskaper med ökad komfort.
Premiär för nya Audi Q6 Sportback e-tron. Längst räckvidd i modellfamiljen.14.10.2024 13:56:45 CEST | Pressmeddelande
Med nya Q6 Sportback e-tron breddar Audi elbilsprogrammet ytterligare. Den sportiga siluetten tilltalar designintresserade samtidigt som den aerodynamiska formen bidrar till att Audi Q6 Sportback har den längsta räckvidden i modellfamiljen, med upp till 655 kilometer. Q6 Sportback e-tron är ännu ett exempel på skalbarheten i Premium Platform Electric, som bidrar med prestanda, räckvidd, effektivitet och ultrasnabb laddning. Audi Q6 Sportback erbjuds dessutom i en instegsversion med 83 kWh batteri.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum