Gift er bland djuren, i Seglora kyrka eller med utsikt över Stockholm – Drop in-bröllop får ny skrud

Den 15 juni är den uppskattade traditionen “Drop in-bröllop” tillbaka på Skansen. Årets stora nyhet är att alla par som vill gifta sig för första gången kan förboka en tid och en plats för sin vigsel, eller som tidigare år komma spontant och tilldelas en vacker plats på Skansen.

Bröllopspar vid Swedenborgs lusthus
Gift er bland djuren, i Seglora kyrka eller med utsikt över hela Stockholm i sommar under Drop in-bröllop på Skansen. Sara Kollberg / Skansen

Det har återigen blivit dags för romantik på Skansen och den uppskattade traditionen “Drop in-bröllop”. Den 15 juni kan alla par som vill gifta sig spontant, utan stora förberedelser eller kostnader, droppa in till ett vackert grönskande Skansen för att säga ja till varandra. Allt som krävs är legitimation och hindersprövning. I år arrangeras drop in-bröllop dessutom med en rad fina nyheter:

• Tidigare års bröllopstält ersätts av flera vackra vigselplatser i de historiska och grönskande miljöerna runt om i parken. De som förbokar vigsel kan bland annat gifta sig i Fäbodens sommarhage med en ko som vittne, på pampiga Oscarsterrassen med utsikt över Stockholm, i Seglora kyrka från 1700-talet eller vid den lummiga Motjärnens broar.

• De par som droppar in spontant tilldelas en plats i parken under dagen, medan de som önskar lite mer kontroll får chansen att förhandsboka en tid och plats för sin vigsel. Här  finns mer info om bokning och priser.

• Bollnästorget förvandlas till “Bröllopstorget” där bröllopspar och gäster kan skåla i champagne och fira med mat, kringvandrande orkester, bröllopsdans med DJ, presenter och aktiviteter. Dagen avslutas med fest och dans på Galejan.

– Vi tittar hela tiden på hur vi kan utveckla våra evenemang för att kunna erbjuda ännu mer till våra gäster. Det känns underbart att få fira kärleken på Skansen ännu ett år, nu med en ännu bättre upplevelse för brudparen. Genom att flytta vigslarna till några av våra vackraste platser hoppas vi att ännu fler ska ta chansen att säga ja till varandra på Skansen i år, oavsett om man vill komma uppklädda eller i favoritmysbyxorna, själva eller med hela släkten, till en förbokad vigselplats eller helt spontat, säger Matilda Klein, evenemangschef på Skansen.

Som vanligt går det att välja mellan borgerlig och kyrklig vigsel, förrättad på svenska eller engelska. Alla par som vill säga ja till varandra under dagen kommer att ges möjligheten.

Bröllopspar vid Swedenborgs lusthus
Brudpar vid Seglora kyrka
Brudpar vid Seglora kyrka.
Bröllopspar med gäster på Skansen
Bröllopspar med gäster på Skansen.
Drop in-bröllop skylt med en vitklädd brud i förgrunden.
Drop in-bröllop på Skansen.