Jobbland

Ny undersökning om framtidens rekrytering: Kommer AI förändra allt?

AI har på många sätt dominerat nyheterna den senaste tiden. Men hur ska vi förhålla oss till detta relativt nya fenomen – och hur kommer det att påverka arbetsmarknaden i stort och rekrytering specifikt?

Hur kommer rekrytering att utvecklas i takt med AI-teknikens framsteg?

Det har förmodligen inte undgått någon att artificiell intelligens (AI) har varit ett omdebatterat ämne under den första halvan av 2023. Så mycket som 300 miljoner heltidsjobb (!) kommer att kunna automatiseras världen över enligt en rapport som Goldman Sachs ekonomer tagit fram. Det motsvarar hisnande 18 procent av arbetsmarknaden internationellt sett, och spås bli en följd av den senaste raden innovationer inom AI (med inte minst ChatGPT i spetsen).

Med allt detta i åtanke är det kanske inte konstigt att människor, både globalt och i Sverige, börjar att fundera över sin egen arbetssituation. Kommer jag att påverkas? Blir det svårare att söka nya jobb nu? Eller mer optimistiskt: Hur kan jag använda mig av AI till min fördel?

För att kunna besvara denna typ av frågor genomförde Jobbland en nationell rekryteringsundersökning, som publicerades 26 maj. Totalt svarade 1 010 yrkesverksamma inom rekrytering och i företagsledningar på frågor om bland annat AI.

Hur kommer AI att påverka rekrytering?

Merparten (38 procent) tror att artificiell intelligens kommer att göra det enklare att rangordna kandidater, medan i princip lika många (37 procent) inte tror att det kommer att ha någon inverkan alls. Den som söker ett jobb ska med andra ord inte bli förvånad om den helt utan mänsklig inblandning väljs bort eller vidare i början av en rekryteringsprocess.

null

Men att den som blir kallad till anställningsintervju rentav ska behöva sitta och bli intervjuad av en robot verkar mindre troligt, då endast 17 procent tror på detta. Däremot kan vi förvänta oss platsannonser skrivna av assistenter och robotar – 45 procent menar att den biten kommer att bli enklare med AI.

Som en av de svarande krasst sammanfattar det: "AI:n kan med hjälp av CV:n sålla bort odugliga kandidater, men den mänskliga faktorn behövs fortfarande för att välja rätt bland dem som återstår."

Bör artificiell intelligens användas mer i rekryteringsprocessen?

Inom rekrytering (eller när det kommer till att kommunicera ett företags varumärke) tycker så få som åtta procent att AI bör användas mer aktivt. En person lämnade till och med kommentaren "Vill undvika AI i största möjliga mån".

null

AI är fortfarande nytt för allmänheten och hoten eller möjligheterna, beroende på hur man väljer att se på det, med tekniken är alltjämt diffusa för de flesta. Det kan spela in i respondenternas inställning till huruvida AI borde användas mer i rekryteringsprocesser.

Människa eller chattbot?

Men hur kommer en rekryteringsprocess att förändras den allra närmaste tiden? Är det tänkt att du som söker jobb enbart ska kunna komma i kontakt med maskiner och robotar? Nej, det verkar inte troligt.

null

Över hälften ser det som ”väldigt osannolikt” att de kommer att börja (eller fortsätta) använda sig av chattbotar i samband med rekrytering det närmaste året. På ett och annat företag kan det dock förekomma – tre procent svarade nämligen ”väldigt sannolikt”.

"Det finns inget tvivel om att AI på sikt kommer att förändra vårt sätt att rekrytera. Men hur stor genomslagskraft tekniken än har ligger ansvaret alltid hos människor. AI fungerar efter hur det instrueras och det är den humana intelligensen som avgör det, inte den artificiella."
Fredrik Tengberg, Country Manager och rekryteringsexpert på Jobbland

Se AI-framstegen som en chans – inte ett hot

Ny teknik kan antingen omfamnas eller avfärdas, men ingenting tyder på att vi kommer att se mindre av chattbotar och assistenter framöver. Den som vill hänga med i utvecklingen gör förmodligen därför rätt i att välja det första alternativet. Så låt oss med ett fåtal exempel titta på vad du kan använda AI-tekniken till – i ditt nuvarande jobb eller när du söker ett nytt.

1. Effektivisera rutinmässiga arbetsuppgifter:
    Ett naturligt sätt att ta hjälp av AI är till mer monotont arbete. Försök att automatisera så mycket repetitiva uppgifter som möjligt och överlåt i stället din mänskliga förmåga till kreativitet, problemlösning och social interaktion. Det kommer att frigöra tid och skapa en bättre balans för dig på ditt jobb – och som en bieffekt av det även i ditt liv rent allmänt.
  2. Låt artificiell intelligens agera karriärrådgivare eller lärare åt dig:
    Genom att mata in information om intressen, erfarenhet och kompetens kan verktyget i fråga komma med förslag på vilka yrken eller tjänster som skulle passa dig. Kanske kan roboten hitta ett arbetsområde som du själv inte ens hade tänkt på?
  3. Be om hjälp att sammanfatta långa texter eller mejl:
    AI är väldigt effektiv vad gäller att bryta ner stora mängder information till de allra viktigaste detaljerna. Slipp haka upp dig på långa, svårbegripliga texter i inkorgen eller nyhetsartiklar och få en kortfattad punktlista i stället. Den typen av sammanfattning blir både lättare att ta till sig och sparar massor av tid.

Metodik

Undersökningen besvarades av 1 010 personer mellan 24 mars och 4 april 2023. Panelen utgjordes av personer som har meddelat att de är beslutsfattare eller deltar i beslutsfattande i samband med personalrekrytering.

26 procent av de svarande arbetar på ett företag eller en organisation med minst 500 anställda. 68 procent återfinns inom den privata sektorn.

Läs också:
Experten: 3 sätt ChatGPT sparar tid i rekrytering

Studie visar: 5 faktorer som gör att du får jobbet

Om oss

Jobbland.se är Sveriges moderna jobbsökarsajt och arbetslivsmedia. Vi erbjuder nyheter och tips om arbetsliv, jobbsökning och rekrytering. Jobbland är dessutom en ledande partner i Norden inom rekryteringsmarknadsföring. Genom vår drivkraft att utmana status quo i rekrytering har vi kunnat matcha över en miljon talanger med tusentals arbetsgivare.

Följ Jobbland

Senaste pressmeddelandena från Jobbland

Svenskar vill inte fuska med CV:t – fler ratar AI när de söker jobb27.6.2024 09:50:39 CEST | Pressmeddelande

Åtta av tio svenskar har aldrig använt AI när de sökt jobb, det visar statistik från Jobbsökarstudien 2024 gjord av Jobbland. Den nya tekniken anses vara fusk och att ansökan blir för opersonlig. ”AI kommer att förändra rekryteringsmarknaden. Hur fort det kommer att gå beror på oss människor och hur vi lär oss använda verktyget”, säger Anita Rae, vd på Jobbland Sverige.

Så kan Sverige tolka direktivet om lönetransparens10.6.2024 09:23:59 CEST | Pressmeddelande

Lön är en känslig fråga på arbetsmarknaden, samtidigt är det en av de viktigaste faktorerna när vi vill byta jobb. Nu har utredningen om genomförande av lönetransparensdirektivet publicerats, vilken föreslår att jobbsökare ska få information om lönen i tid för att en informerad löneförhandling ska kunna ske. Direktivet ska minska skillnaderna mellan mäns och kvinnors löner. “Lönetransparens bidrar till lika lön för likvärdigt arbete.” säger Anita Rae, vd på Jobbland Sverige.