Jobbland

Sommarjobben för dig som är ute i sista minuten

En femtedel färre sommarjobbsannonser och extra tuff arbetsmarknad väntar unga efter skolavslutning. Men det är inte kört för den som vill jobba i sommar. ”Ge inte upp, det finns fortfarande tusentals sommarjobb att söka. Allt från midsommarfirare på hemmaplan och entertainer i Grekland till jobb inom hälso- och sjukvård”, säger Anita Rae, vd på Jobbland Sverige.

Sommarjobben för dig som är ute i sista minuten
Sommarjobben för dig som är ute i sista minuten Foto: Jobbland

Sommarjobb innebär inte bara en lön på kontot. Det skapar även möjlighet till att bygga upp ett kontaktnät och ger viktig arbetslivserfarenhet, något majoriteten av de som söker jobb i sommar tycker är viktigare än pengar, enligt Jobblands egna undersökning. I år är det dock tufft på arbetsmarknaden tack vare den rådande lågkonjunkturen och sommarjobbssugna ungdomar konkurrerar med mer erfarna kandidater som blivit arbetslösa.

– För den som söker aktivt finns fortfarande möjligheter. Trots bistra tider finns runt tre tusen sommarjobbsannonser ute nu och fler jobböppningar kommer med stor sannolikhet att annonseras ut. Håll utkik och var snabb på bollen. Jobben fylls kvickt då det är fler än vanligt som konkurrerar, säger Anita Rae, vd på Jobbland Sverige.

Midsommarfirare, entertainer eller kolloledare
En femtedel av sommarjobben har försvunnit i år jämfört med i fjol, landets sysselsättning sjunker och arbetsmarknaden är tuff, i synnerhet för unga, uppger SCB. Men enligt statistik på Jobbland.se finns cirka 3 000 sommarjobbsannonser i mitten av juni, vilket innebär än fler jobb då vissa företag och organisationer använder en annons för att söka flera kandidater.

Några av de mest populära företagen som erbjuder sommarjobb är ABB, Circle K, Espresso House, Gröna Lund och McDonalds som haft många jobbannonser ute. Men de kategorier där det i nuläget finns flest jobbannonser i sommar är inom hälso - och sjukvård, administration, transport, logistik och trafik samt apotek och farmaci.

– För den som söker efter ett något mer annorlunda jobb finns till exempel midsommarfirare, entertainer i Grekland, kolloledare och sommarkock i storslagen fjällmiljö ute just nu, säger Anita Rae, vd för Jobbland.

Antal sommarjobbsannonser per kategori den 19 juni 2024:
Hälso- och sjukvård: 1158
Sjuksköterskor och annan vårdpersonal: 927
Administration: 414
Transport, logistik och trafik: 221
Apotek och farmaci: 190
Restaurang- och resebranschen: 149
Installation, drift och underhåll: 117
Försäljning: 116
Försäljning och handel: 116
Kundtjänst: 90
Industri och tillverkning: 63
Välfärdstjänster och personliga tjänster: 63
Fastighets- och grönområdesunderhåll: 54
Städare och lokalvårdare: 54
Köks- och restaurangbiträde: 50
Socialt arbete: 43
Data och IT: 30
Fastighetsbranschen: 28

Antal sommarjobbsannonser per stad den 19 juni 2024:
Stockholm: 315
Göteborg: 136
Malmö: 76
Uppsala: 69
Norrköping: 51
Linköping: 48
Umeå: 38
Växjö: 40
Jönköping: 41
Västerås: 35
Helsingborg: 32
Gävle: 32
Halmstad: 30
Örebro: 29
Lund: 29
Karlstad: 28
Sundsvall: 19

Antal sommarjobbsannonser i år jämfört med förra året i landets tio största städer:

Sommarjobb 2023

Norrköping

-9.7%

Sommarjobben för dig som är ute i sista minuten
Ge inte upp, det finns fortfarande tusentals sommarjobb att söka.
Anita Rae, vd Jobbland Sverige

Om oss

Jobbland.se är Sveriges moderna jobbsökarsajt och arbetslivsmedia. Vi erbjuder nyheter och tips om arbetsliv, jobbsökning och rekrytering. Jobbland är dessutom en ledande partner i Norden inom rekryteringsmarknadsföring. Genom vår drivkraft att utmana status quo i rekrytering har vi kunnat matcha över en miljon talanger med tusentals arbetsgivare.

Följ Jobbland

Senaste pressmeddelandena från Jobbland

Svenskar vill inte fuska med CV:t – fler ratar AI när de söker jobb27.6.2024 09:50:39 CEST | Pressmeddelande

Åtta av tio svenskar har aldrig använt AI när de sökt jobb, det visar statistik från Jobbsökarstudien 2024 gjord av Jobbland. Den nya tekniken anses vara fusk och att ansökan blir för opersonlig. ”AI kommer att förändra rekryteringsmarknaden. Hur fort det kommer att gå beror på oss människor och hur vi lär oss använda verktyget”, säger Anita Rae, vd på Jobbland Sverige.

Så kan Sverige tolka direktivet om lönetransparens10.6.2024 09:23:59 CEST | Pressmeddelande

Lön är en känslig fråga på arbetsmarknaden, samtidigt är det en av de viktigaste faktorerna när vi vill byta jobb. Nu har utredningen om genomförande av lönetransparensdirektivet publicerats, vilken föreslår att jobbsökare ska få information om lönen i tid för att en informerad löneförhandling ska kunna ske. Direktivet ska minska skillnaderna mellan mäns och kvinnors löner. “Lönetransparens bidrar till lika lön för likvärdigt arbete.” säger Anita Rae, vd på Jobbland Sverige.

Storsatsning i miljardbransch ska lösa den brinnande kompetenskrisen: ”Enorma problem väntar runt hörnet för näringslivet”23.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Bristen på kompetens på arbetsmarknaden växer och företagsledare oroar sig för verksamheternas framtid. För att möta krisen går svenska Keeparo och finska Duunitori Group nu ihop och ska hjälpa fler företag med employer branding och kompetensförsörjning. “Vi ser en enorm potential. Den växande kompetenskrisen kommer att kräva stora investeringar för arbetsgivare framåt”, säger Lisa Hasselström, vd på Keeparo.

Nu blir det enkelt att söka jobb på Sveriges bästa arbetsplatser16.5.2024 07:29:00 CEST | Pressmeddelande

En bra kultur blir allt viktigare i valet av arbetsplats, och nu kan man enkelt hitta arbetsgivare som erbjuder det. Lediga jobb hos Sveriges bästa arbetsplatser, certifierade och rankade av Great Place To Work, samlas för första gången via en ny söktjänst på Jobbland.se. ”Det här är nya sättet att söka jobb för alla som värderar en riktigt bra kultur”, säger Anita Rae, vd Jobbland Sverige.