Studie visar: 5 faktorer som gör att du får jobbet

Visste du att det finns fem särskilda aspekter som avgör om du får jobbet eller inte? En ny studie avslöjar vad rekryterare värdesätter högst hos jobbsökare. Ha koll på det här om du vill öka dina chanser att få jobbet!

När du vet vilka faktorer som spelar störst roll i rekryteringsprocessen kan det kännas lättare att söka jobb. Foto: Adobe Stock

Tror du att det är exakt rätt utbildning, ett prydligt CV eller åren av erfarenhet som gör att du får jobbet? Du har fel. Jobblands nationella rekryteringsundersökning* visar att det finns fem särskilda anledningar som gör att det blir du som får skriva på anställningskontraktet.

Det här gör att just du får jobbet

1. Att du är motiverad

Motivation är vad som spelar störst roll för rekryterare. Man vill försäkra sig om att jobbet söks på grund av verklig motivation och inte bara för att det inte finns något annat jobb tillgängligt. Rekryterare behöver dock komma ihåg att huruvida en person lyckas och trivs på ett arbete kan ha att göra med olika motivationsfaktorer. Det kan handla om arbetsuppgifter, lön, arbetsplats, kollegorna eller andra aspekter.

Tips: Fejka inte din motivation. Försök istället att hitta ett jobb där arbetet motiverar dig så mycket att din motivation syns och känns för andra! Vad i arbetslivet är det som får dig glad och engagerad?

Ett exempel från en rekryterare om vilka mjuka värden som spelar roll i en rekrytering:

"Entusiasm!! Var intresserad och visa det för arbetsgivaren".

2. Att du har potential för organisationens framtid

Vem är du och vad vill du? Innan du blir anställd vill organisationen veta att ni vill växa åt samma håll. Gör ni det?

Tips: Var ärlig mot dig själv. Hur ser du din närmsta framtid på jobbet, vill du utvecklas inom organisationen? Fråga om det finns möjligheter!

"..en teamspelare. Ser långsiktiga framtidsperspektivet och inte bara här och nu. Bryr sig om kultur och värderingar."

3. Vad du kan tillföra organisationens kultur

Organisationskultur är ett mångfacetterat koncept, men det kan till exempel beskrivas som hur teamet arbetar och beter sig efter att chefen lämnat rummet. Att tillföra en organisations kultur något innebär att du kan bidra med sådant som företaget behöver för att kunna utvecklas i önskad riktning. Arbetsgivare behöver tänka på vilken typ av personlighet som skulle komplettera teamet på bästa möjliga sätt. De kan inkludera team-medlemmar i intervjuprocessen så att alla inblandade kan överväga vilken kandidat som passar bäst.

Tips: Våga vara dig själv under rekryteringsprocessen. Om du inte passar in som den du är så är jobbet kanske inte menat för dig.

"Våga framhäva att man inte ’brinner’ för jobbet utan ’brinner’ för familj, resa, sporta och festa med polarna och att jobb är ett nödvändigt ont men att när man väl jobbar så gör man det med flaggan i topp….. Satan vad jag avskyr ordet ’brinner’ i platsannonser…"

"Eq (emotionell intelligens), social kompetens och gärna en aning charm är extremt viktigt i vår organisation på grund av vår målgrupp. Inget fel att vara introvert, men ett vänligt leende och aktivt deltagande i en konversation kommer man långt på."

Ovan är två exempel på olika typer av inofficiell arbetskultur som kan råda på arbetsplatser.

4. Hur väl du passar in i organisationens kultur

Precis som ovan handlar det här om på vilket sätt du passar in i arbetsgivarens arbetskultur. Ibland behöver organisationer anställda som har samma synsätt och inte kommer att ifrågasätta varandra. Delade värderingar kan vara viktigt för kulturen. Men de arbetsgivare som ser mångfald som något som berikar verksamheten rekryterar dock inte kopior av varandra. Att ha en ”mall” för organisationskulturen som rekryteringskriterium kan vara skadligt för verksamheten, rekryteraren behöver göra ett medvetet val kring detta.

Tips: Lär känna arbetsgivarens värderingar innan rekryteringsprocessen och se till att det inte finns någon stark konflikt mellan arbetsgivaren och dina egna värderingar, för om det finns kan det bli problem när anställningen väl börjar.

Exempel från en rekryterare om vilka mjuka värden som spelar roll i en rekrytering:

"Uppskattar "olika", ska komplettera "laget" och inte skapa mer obalans."

"Personer som har empati och engagemang och passar in i företagskulturen."

"Att de passar bra in i gruppen och med övriga kollegor och våra kunder."

5. Du har särskild kompetens som behövs

Det här handlar om att du har rätt kompetens för rollen du söker. Söker de någon med erfarenhet och kunskap för x, y och z? Ja, då är du lämpad för den här tjänsten.

Tips till dig: Sök jobb där din kompetens behövs. Möter du de specificerade kraven i platsannonsen? Förklara din kompetens tydligt i din ansökan, gärna med konkreta exempel. Tänk på detta i din ansökan och under intervjun. Såklart kan du söka även om du inte möter de kompetenser som krävs, försök då hitta relevanta exempel som visar varför du trots allt är den bästa matchen för rollen. Och det viktigaste: varför just du har motivationen!

Vad spelar mindre roll i rekryteringsprocessen?

Längre ner på listan av faktorer som påverkar rekryteringsbeslutet hamnar exempelvis referenser, hur väl kandidatens utbildning passar arbetet, specifik branschkunskap, löneanspråk, språkkunskaper och tidigare erfarenhet. I botten av listan finns faktorer som rekryterarens åsikt, om kandidaten haft kontinuerliga anställningar utan större luckor, anledning till tidigare avslutad anställning, antal års erfarenhet och resultat av test och andra utvärderingar.

Kom ihåg att de faktorer som hamnat längre ner på listan också kan vara mer eller mindre viktiga faktorer som spelar roll i beslutet om du får jobbet, de väger bara inte lika tungt som faktorerna ovan.

Var förberedd på detta nästa gång du söker jobb

Nu vet du vilka faktorer som väger tyngst i rekryterares ögon. Fundera på din motivation, framtidsplaner, arbetskultur och kompetens både när du läser platsannonser och väljer vilka roller du ska söka samt när du är i rekryteringsprocessen. Hur kan du göra för att sticka ut bland resten av kandidaterna?

– Om flera kandidater har liknande kompetens kan motivation vara det som gör skillnaden i ett anställningsbeslut. Om du blir den som får jobbet kan alltså bero på hur väl du har lyckats kommunicera din motivation till arbetsgivaren, säger Fredrik Tengberg, Country Manager på Jobbland.

Ofta fel fokus i rekryteringsprocesser – hur kan det förändras?

Även om rekryteringsprocesser ofta bygger på CV – år av erfarenhet, titlar, utbildning –  så är det enligt undersökningen inte dessa faktorer som väger tyngst i ett val av slutkandidat. Motsägelsefullt så visade studien att de flesta trots detta vill stå fast vid en traditionell rekryteringsprocess.

– Den traditionella processen är inte rättvis mot varken kandidaten eller rekryteraren. För kandidater tar det onödigt lång tid att söka jobb och för rekryterare tar det onödigt lång tid att sålla bland kandidater. En smidigare ansökningsväg där rekryterare enkelt kan urskilja kandidaters lämplighet utifrån de viktigaste rekyteringskriterierna är att rekommendera – för en mer effektiv och lyckad rekrytering, säger Fredrik Tengberg.

Här kan du läsa hela den nationella rekryteringsundersökningen.

*Den nationella rekryteringsundersökningen 2023 publicerades den 26 maj 2023 och totalt deltog 1010 yrkesverksamma inom rekrytering, HR eller företagsledning.

Så kan Sverige tolka direktivet om lönetransparens10.6.2024 09:23:59 CEST | Pressmeddelande