Hyresgästföreningen Region Västra Sverige

Fastighetsägarna GFR strandar förhandlingarna i ytterligare nio kommuner

Fastighetsägarna GFR har nu valt att även avbryta hyresförhandlingarna i Ale, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Orust, Stenungssund, Tjörn, Varberg och Öckerö.

– Vi är besvikna på att Fastighetsägarna aldrig verkar haft som avsikt att komma överens lokalt, säger Sofi Bringsoniou, förhandlingschef Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Fastighetsägarna GFR meddelade inför 2024 års hyresförhandlingar att de ville ha en hyreshöjning på 12 procent från 1 april för omkring 36 000 hushåll som bor hos olika privata värdar i Göteborg, Ale, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Mölndal, Orust, Partille, Stenungssund, Tjörn, Varberg och Öckerö.

­– Det var en helt orimlig ingång i förhandlingarna som inte tog hänsyn till hyresgästernas pressade situation. I en förhandling måste det finnas ett delat ansvar, det kan inte bara vara hyresgästerna som ska ta smällen för det tuffa ekonomiska läget, säger Sofi Bringsoniou, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Fastighetsägarna GFR har tidigare lämnat de lokala förhandlingarna i Göteborg, Lerum, Mölndal och Partille för att i stället vända sig till en skiljeman som utses av hyresnämnden. Skiljemannen har hittills kommit med rekommendation om att hyrorna för runt 25 000 hushåll som bor i Göteborg ska höjas med 5,3 procent från 1 april 2024, och med 5,4 procent för cirka 1 700 hushåll i Mölndal från samma datum.

Nu har Fastighetsägarna även valt att lämna de lokala förhandlingarna i ytterligare nio kommuner: Ale, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Orust, Stenungssund, Tjörn, Varberg och Öckerö

­– Vi är besvikna på att Fastighetsägarna aldrig verkar haft som avsikt att komma överens lokalt utan mest verkar suttit av tiden i förhandlingarna för att kunna ta sina ärenden till oberoende skiljeman. Syftet med förhandlingssystemet är trots allt att komma överens lokalt. Det har vi också lyckats med i flera andra förhandlingar i landet med andra fastighetsägare, säger Sofi Bringsoniou.

Möjligheten att lämna de lokala förhandlingarna för att vända sig till den nya oberoende tvistelösningen infördes av riksdagen från och med 2023.

Presstjänst Västra SverigeHyresgästföreningen Västra Sverige

Västra Sverige omfattar kommunerna Göteborg, Varberg, Kungsbacka, Mölndal, Partille, Lerum, Kungälv, Stenungsund, Härryda, Ale, Tjörn, Orust och Öckerö. Vår presstjänst är bemannad under kontorstid.

Tel:010-459 24 00kommunikation.vast@hyresgastforeningen.se

Om oss

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Följ Hyresgästföreningen Region Västra Sverige

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Västra Sverige