Audi

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt

Dela

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Ännu högre automatiseringsgrad vid lackeringen av Audi Q6 e-tron
Ännu högre automatiseringsgrad vid lackeringen av Audi Q6 e-tron

Audis VD Gernot Döllner betonar betydelsen av den första modellen som bygger på Premium Platform Electric (PPE):

- PPE, och därmed Q6 e-tron-serien, är basen för kommande eldrivna Audi-modeller. Vi tar därmed ett avgörande steg mot att erbjuda en eldriven modell i alla kärnsegment fram till 2027.

Gerd Walker, chef för Produktion och Logistik i Audis ledning, ser produktionsstarten som en viktig milstolpe för produktionsstrategin 360factory:

- Fram till slutet av årtiondet gör vi successivt alla Audi-anläggningar redo för produktion av elbilar. Vi utnyttjar elektrifieringen för en omfattande transformation av våra befintliga anläggningar. Med produktionen av Q6 e-tron-serien tar anläggningen i Ingolstadt nästa steg mot att bli en 360factory.

Audi har en tydlig vision för framtidens produktion där företaget antagit ett holistisk och hållbart tillvägagångssätt för att modernisera, digitalisera och omvandla sina befintliga anläggningar. Audi Q6 e-tron-serien, liksom alla andra bilar som byggs i fabriken, har tillverkats med nettonollutsläpp1 sedan årets början.

Toppmodern produktionsteknik i nya batterimontaget

Ett exempel på hur Audi moderniserar och utökar sina befintliga system är den nya batterimonteringsanläggningen för PPE-modeller. På en yta på cirka 30 000 kvadratmeter arbetar 300 medarbetare i tre skift med en automatiseringsgrad på nästan 90 procent för att montera upp till 1 000 högvoltsbatterier per dag – till en början för Q6 e-tron-serien. Samtidigt får varumärket erfarenheter som de senare kommer att använda för att även tillverka batterimoduler själva. Medarbetarna drar samtidigt nytta av erfarenheter från kollegorna i Bryssel som tillverkar Q8 e-tron och av expertis från batteritestcentret i Gaimersheim.

- På så sätt utökar vi vår vertikala integration i tillverkningen samtidigt som vi tar med oss ytterligare kompetens och teknik till anläggningen, förklarar Walker.

Den nya anläggningen, som ligger i en särskild batterimonteringshall vid logistik- och godstransportcentret (GVZ) i Ingolstadt, drivs uteslutande med förnybar el. Placeringen ger ännu större flexibilitet och effektivitet i produktionen utan att behöva uppföra fler nya byggnader.

Elmotorer för PPE från världens största motorfabrik i Győr

De nya elmotorerna till PPE tillverkas vid världens största drivlineanläggning vid Audis fabrik i ungerska Győr. Därefter transporteras motorerna utsläppsfritt till Ingolstadt av transport- och logistikföretaget DB Cargo. Audi har även tillverkat motorerna till Audi e-tron/Q8 e-tron på Győr-anläggningen, vilket sker med nettonollutsläpp1 sedan 2020. Hittills har över en halv miljon elmotorer tillverkats i Györ sedan 2018.

- Hållbar produktion i befintliga anläggningar är kärnan i vår tillverkningsstrategi 360factory och ett integrerat steg på vår väg mot att bygga ett framtidssäkert produktionsnätverk, säger Walker.

Ombyggnad och flexibelt koncept i karosseriverkstaden

För att göra produktionen av Q6 e-tron-serien både hållbar och effektiv har Audi integrerat karosseriverkstaden i befintlig struktur. Med 328 medarbetare per skift och 1 150 robotar produceras karossdelarna till Audi Q6 med en automatiseringsgrad på 87 procent. Den flexibla utrustningen möjliggör en närmast sömlös lansering av framtida modeller. För att utnyttja resurserna på ett hållbart och synergiskt sätt återanvänder Audi 680 robotar som redan använts för att tillverka andra Audi-modeller. Audi har också driftsatt en ny vagnpark på över 40 självkörande AGV:er (automated guided vehicles) som levererar materialet.

Montering av PPE-modeller på samma monteringslina som Audi A4

Audi förlitar sig konsekvent på befintliga system och utrustning för montering. Audi Q6 e-tron-serien har därför integrerats sömlöst i den befintliga monteringslinan för Audi A4 och A5. På så sätt monteras förbrännings- och elbilar från olika modellserier på en gemensam lina. 

Läs mer om hur Audi förnyat produktionsprocesserna i Ingolstadt.

Se film om batteritillverkningen

1 Med nettonollutsläpp av CO2 menar Audi en situation där, efter andra möjliga reduktionsåtgärder har uttömts, företaget kompenserar för koldioxidutsläppen från Audis produkter eller verksamheter och/eller de koldioxidutsläpp som för närvarande inte kan undvikas i leveranskedjan, tillverkningen och återvinning av Audi-bilar genom frivilliga kompensationsprojekt över hela världen. Detta inkluderar ej koldioxidutsläpp som genereras under ett fordons användningsfas, dvs. från det ögonblick den levereras till kunden.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

87 procents automatiseringsgrad vid karosstillverkningen
87 procents automatiseringsgrad vid karosstillverkningen
Ladda ned bild
Högautomatiserat batterimontage
Högautomatiserat batterimontage
Ladda ned bild
Kameraövervakning vid lackering
Kameraövervakning vid lackering
Ladda ned bild
Gerd Walker, chef för Produktion och Logistik i Audis ledning
Gerd Walker, chef för Produktion och Logistik i Audis ledning
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Kabeldragning på monteringslinan
Kabeldragning på monteringslinan
Ladda ned bild
Motortillverkning hos Audi Hungary i Györ
Motortillverkning hos Audi Hungary i Györ
Ladda ned bild
23000 m2 solscellsmoduler i Ingolstadt, 41.000 m2 är under byggnation och i plan.
23000 m2 solscellsmoduler i Ingolstadt, 41.000 m2 är under byggnation och i plan.
Ladda ned bild

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 69,9 miljarder euro 2023 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 53.000 i Tyskland.  Audi-koncernen är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 21 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

UTVECKLINGEN AV AUDI POWER UNIT FÖR FORMEL 1: ”BETYDANDE MILSTOLPAR OCH MÅL UPPNÅDDA”28.6.2024 09:39:44 CEST | Pressmeddelande

I mer än två år har arbetet pågått för att utveckla en s.k. Power Unit inför Audis Formel 1-inträde. Ansvariga för utvecklingen av F1-hybriddrivlinan (Power Unit) är Audi Formula Racing GmbH (AFR) i Neuburg a. d. Donau som nu framgångsrikt slutfört uppstartsfasen. Tillsammans med enheten i Hinwil kommer teamet från Neuburg att bilda det framtida fabriksteamet som Audi kommer att tävla med 2026. Audis F1 Power Unit ”Made in Germany” gör stora framsteg bakom stängda dörrar. Adam Baker, VD för AFR, och Stefan Dreyer, CTO för AFR, ger en inblick i nuläget.

Sverigepremiär i Almedalen för eldrivna Audi Q6 e-tron24.6.2024 11:17:44 CEST | Pressmeddelande

En av de viktigaste samhällsfrågorna just nu är elektrifiering och klimatomställning. Det framgår av de många programpunkterna som kommer att diskuteras under Almedalsveckan som startar imorgon tisdag denna vecka. Audi har en tydlig strategi för elektrifiering av hela modellprogrammet och för minskad klimatpåverkan vid tillverkningen. I Almedalen är det Sverigepremiär för nya eldrivna Audi Q6 e-tron som är starten på ett nytt kapitel i företagets elbilsoffensiv.

Nya Audi e-tron GT: Ett elektrifierande mästerverk18.6.2024 06:50:09 CEST | Pressmeddelande

Sedan premiären 2021 har Audi e-tron GT quattro varit den eldrivna och sportiga toppmodellen i Audis produktportfölj. Med tre nya versionerna förbättras nu både räckvidd, prestanda, laddning och köregenskaper avsevärt i den linjesköna Gran Turismon. Med RS e-tron GT Performance lanserar Audi också sin första helt eldrivna RS Performance-modell. De nya modellerna i Audi e-tron GT-familjen kan beställas redan denna vecka.

Audi Q6 e-tron performance: insteg med ännu längre räckvidd29.5.2024 09:11:38 CEST | Pressmeddelande

Audi presenterar ännu en version av nya Audi Q6 e-tron inför den officiella marknadsintroduktionen i augusti. Med bakhjulsdrift och ett nyutvecklat litiumjonbatteri med en total bruttokapacitet på 100 kWh (94,9 kWh netto) har Audi Q6 e-tron performance en räckvidd på upp till 639 kilometer (enligt WLTP), vilket är längst i Q6 e-tron-familjen. Skalbara Premium Platform Electric (PPE) visar därmed sin flexibilitet med den första bakhjulsdrivna varianten. Nya Audi Q6 SUV e-tron performance kan nu beställas för 825 000 kr i standardutförande och 839 000 kr för Proline-varianten.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye