Riksförbundet Svensk Trädgård

Utmärkelsen Trädgårdens eldsjäl har delats ut av Riksförbundet Svensk Trädgård

I samband med öppningsdagen för trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar 2024, delades utmärkelsen Trädgårdens eldsjäl ut av Riksförbundet Svensk Trädgård. Utmärkelsen är den femtonde i ordningen att delas ut, och i år gick den till Marianne Yxell från Sällskapet Hortikulturens Vänner.

Riksförbundet Svensk Trädgårds förbundsdirektör Inger Ekrem och Trädgårdens Eldsjäl 2024 Marianne Yxell Foto: Anna-Karin Fallheden

Utmärkelsen Trädgårdens eldsjäl delas ut årligen av Riksförbundet Svensk Trädgård och skall gå till en medlem en ”doldis”, som entusiasmerar och osjälviskt arbetar för sin förening. I år är det Marianne Yxell från Sällskapet Hortikulturens Vänner som uppmärksammas för sitt engagerade arbete i föreningen. Trädgårdsjournalisten Gunnel Carlson delade tillsammans med förbundsdirektör Inger Ekrem ut Riksförbundet Svensk Trädgårds diplom som bevis på den ärofyllda utmärkelsen och titeln Trädgårdens eldsjäl. Ta del av hela motiveringen.

Motiveringen lyder:

Marianne är den eldsjäl som alla föreningar skulle vilja ha. Den som tyst och utan åthävor fixar så att allt fungerar och hjälper alltid till när andra inte hinner. Hon skriver och redigerar föreningens medlemsblad som skickas ut två gånger per år. Ser till att medlemsbladet med programmet trycks, skickas med post till medlemmarna. Till medlemsmötena bakar hon ofta bullar eller annat gott att servera medlemmarna till kaffet.

Marianne har varit aktiv i många år inom Sällskapet Hortikulturens vänners styrelse. Först som ordförande under sex år och numera som kassör. Både som ordförande och kassör har hon haft hand om anmälningar till föreningens aktiviteter. Hon sköter all kommunikation med medlemmar på ett utmärkt sätt och hanterar föreningens telefon och mailkorg, är en flitig användare av medlemsregistret och håller koll på när det kommer nya medlemmar som får information och en välkomsthälsning. Hon har även kontakt med flera av de föreläsare som föreningen anlitar och hinner med att administrera föreningens Facebook grupp.

När det gäller föreningens resor är Marianne är den som håller ihop planeringen. Genom att ta kontakt med andra trädgårdsföreningar hittar hon spännande platser att besöka och hon ser till så att resor blir minnesvärda upplevelser för medlemmarna. Till exempel gjorde Marianne ett kanonjobb med att planera en två dagars resa till Danmark under 2023.

Inför föreningens jubileumsår 2023, då föreningen firade 150 år, gjort hon tillsammans med sin man Jan-Olof, ett gigantiskt arbete med att kartlägga föreningens historia och dessutom ta fram en jubileumsskrift. Under jubileumsåret var hon delaktig i nästan alla planeringsaktiviteter så väl som genomförandet av aktiviteterna. Hon hanterade alla anmälningarna till jubileumsdagen och såg att deltagarna fick biljetter till de aktiviteter de anmält sig till.

Hon har även en vacker trädgård som hon har visat för föreningens styrelse och vi hoppas hon vill visa den för flera.

Sagt om Marianne Yxell, från föreningen:
”Marianne har gjort en insats för vår förening som få andra, och föreningen hade inte varit vad den är idag utan alla Mariannes insatser - hon är en riktig eldsjäl!”

Sällskapet Hortikulturens Vänner har över 500 medlemmar och utgör en av Riksförbundet Svensk Trädgårds ca 150 lokala trädgårdsföreningar runt om i landet.

Vill du veta mer kontakta:

Inger Ekrem, förbundsdirektör Riksförbundet Svensk Trädgård. Tel. 0705-33 33 57 E-post inger.ekrem@tradgard.org. svensktradgard.se

Trädgårdens Eldsjäl 2024 Marianne Yxell
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Riksförbundet Svensk Trädgård har över 32 000 medlemmar och ca 150 lokala trädgårdsföreningar runt om i hela landet. Svensk Trädgård är en mötesplats för trädgårdsintresserade. Vi främjar trädgårdskultur och lustfyllt odlande, samt sprider kunskap om hållbar odling. Förbundet är en del av FOR, Fritidsodlingens Riksorganisation.

Följ Riksförbundet Svensk Trädgård

Senaste pressmeddelandena från Riksförbundet Svensk Trädgård

Riksförbundet Svensk Trädgård presenterar trädgårdens klimatnytta i ny rapport30.3.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Människans utsläpp av växthusgaser förstärker växthuseffekten och leder till ett förändrat klimat på jorden. Våra trädgårdar påverkas av klimatförändringarna på flera sätt, men kan också spela en viktig roll för att minska växthuseffekten. I samband med trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar släpps en färsk rapport från Riksförbundet Svensk Trädgård, Trädgårdens klimatnytta och betydelse för biodiversiteten. Genom rapporten, som är tänkt som en förstudie, önskar förbundet lyfta den enskilde trädgårdsägarens möjlighet att bidra positivt till klimatet. Delar ur den publika rapporten presenteras här.