Årets spelare 2024 - Storslam för Lina

Skövde-fostrade Lina Ljungblom, 22 år,  är årets spelare 2023-2024 i svensk damishockey.  Utmärkelsen är Ishockeyjournalisternas pris till säsongens främste svenska spelare i SDHL, i juryn ingår även Damkronornas förbundskapten, Uffe Lundberg.

-Oj vad roligt, det hade jag absolut inte väntat mig, säger Lina med tydlig västgötsk dialekt.

Via Skövde IK och HV 71 spelar Lina sedan 2019 för SM-finalisten Modo. De föll nyligen mot Luleå i SM-finalen, 0-3 i matcher. Under säsongen antecknades Lina för 46 poäng (23+23) och på tredje plats i den totala poängligan.

Hon var också SDHL-spelarnas val vid omröstningen av Guldhjälmen, som går till SDHL:s mest värdefulla spelare. Det var första gången som en svensk spelare belönades.

Årets spelare delas nu ut för 20:e gången, först ut var målvakten Kim Martin, säsongen 2003-2004. I motiveringen för valet av Lina Ljungblom heter det:

”Med ett driv och tävlingsinstinkt utöver det vanliga har Lina gått i bräschen för både MoDo och Damkronorna under säsongen. Hon är en vass målskytt som även vinner massor av närkampsdueller över hela banan, men också som person ett stort föredöme för sitt uppträdande vid sidan av isen”.

Lina Ljungblom började spelade ishockey på Billingehof i Skövde, inspirerad av sin äldre syster Amanda och pappa Anders som spelade i dåvarande division ett med Skövde IK.

Tidigt visade Lina stor talang,  ”upptäcktes” av SDHL-laget HV 71 och efter säsongen 2019-2020 gick flyttlasset vidare till Örnsköldsvik och Modo. Under överinseende av  Björn Edlund, tränare/ sportchef i MoDo, har Linas utveckling bara fortsatt.

Hos Uffe Lundbergs Damkronor är Lina redan en etablerad målskytt med åtta fullträffar i den senaste VM-turneringen i Brampton Kanada. Nu står åter VM för dörren, nu i Utica, USA, 3-14 april. Damkronorna spelar i grupp B med Danmark, Kina, Japan och Tyskland. De tre främsta lagen till kvartsfinalspel.

Damernas nya proffstour, PWHL, öppnar nya möjligheter för spelare som Lina Ljungblom. Hon är redan ”draftad” vald av Montreal och det sannolika är att hon följer i målvakten Emma Söderbergs spår. Hon var årets spelare 2023 och spelar den här säsongen i  PWHL-laget Boston.

-Visst, det lockar. Mitt kontrakt med MoDo går ut och Montreal har visat fortsatt intresse. Men ännu är inget påskrivet, vi får se vad som händer,  meddelar Årets spelare 2024.

Hemma i Skövde drömde Lina Ljungblom om att bli polis.  Nu har hon levererat poäng så till den grad för MoDo och för Damkronorna att en yrkeskarriär som ishockeyspelare är mer trolig.

Hennes storslam vid prisbordet, Årets spelare säsongen 2023- 2024 och vinnare av Guldhjälmen understryker den stora i Lina Ljungbloms 2024.

Här ser du de tidigare vinnarna av priset Årets spelare

Svensk Ishockey – tillsammans tar vi ansvar och skapar passion, framgång och glädje i vardagen. Svenska Ishockeyförbundet bildades den 17 november 1922. Medlem i Sveriges Riksidrottsförbund sedan starten och i Internationella Ishockeyförbundet (IIHF) sedan 1912. Vi är en av de mest framgångsrika idrotterna i Sverige och en av de mest framgångsrika inom vår idrott i världen. Det ska vi fortsätta att vara. Svensk Ishockey ska också vara en samlande kraft och bidra till att bygga vårt framtida samhälle. Svenska Ishockeyförbundet är ett av Sveriges största idrottsförbund med 392 föreningar i 22 distrikt och drygt 68 000 spelare och domare. 2 301 ishockeylag samsas i 363 ishallar runt om i landet. Om Svenska Ishockeyförbundets pressmeddelanden Den som vill ändra, lägga till eller ta bort E-postmottagare meddelar detta till info@swehockey.se