Josef Boumedienne blir assisterande coach under VM

Josef Boumedienne, till vardags i Columbus Blue Jackets, ansluter till Tre Kronors coachteam inför VM i Tjeckien.

Josef Boumedienne, tv, blir ny assisterande förbundskapten i Tre Kronor för VM i Tjeckien 2024. Foto: Gustaf Douhán/Svenska Ishockeyförbundet

– Det känns väldigt kul och inspirerande att ansluta till ledarstaben för den här VM-turneringen. Jag känner Sam, Stefan och Nicklas bra från VM förra året och det ska bli kul att få jobba tillsammans med dem igen, säger Josef Boumedienne.

Josef Boumedienne var ifjol en del av ledarstaben, då i rollen som assisterande general manager. I år kommer han att vara en del av coachteamet.

– Jättekul att Josef kommer vara med oss i coachteamet den här VM-turneringen. Dels så har han erfarenhet av hur vi jobbar från förra årets VM, dels så har han stor erfarenhet från jobbet han har gjort i Columbus det senaste decenniet. Med Josef in i gänget så får vi ytterligare en person som kan jobba nära spelarna med feedback och ger ytterligare ett taktiskt perspektiv, säger Sam Hallam, förbundskapten för Tre Kronor.

Josef Boumedienne ansluter till Tre Kronors matcher i Finnkampen i Linköping.

Tre Kronors coachstab VM 2024

Sam Hallam, förbundskapten
Stefan Klockare, assisterande förbundskapten
Nicklas Rahm, assisterande förbundskapten