Anders Larsson kommenterar besluten från Hockeyettans licensnämnd: ”Oerhört viktigt att klubbarna agerar ansvarsfullt”

– Licensnämndens beslut idag är ett utslag av att klubbarna i Hockeyettan har det ansträngt efter ett par år med hög inflation. När det är utmanande tider är det oerhört viktigt att klubbarna agerar ansvarsfullt och håller ordning och reda i sin ekonomi. Licensregelverket är ett skyddande verktyg som våra medlemmar lagt fast för att säkerställa att klubbarna kan fullfölja tävlingen och säsongen de går in i. Med det sagt kommer vi att se över de ekonomiska kraven i licensregelverket under kommande säsong, säger Anders Larsson, ordförande Svenska ishockeyförbundet.

De fyra klubbarna degraderas därmed till Hockeytvåan. Nu inleds arbetet med att se över serieindelningen och revidera Hockeyettans seriebestämmelser som gäller för säsongen 2024/2025.

– Jag för nära dialog med ligaorganisationen Hockeyettan för att lösa alla frågor som nu uppstår. Målet är att processen ska vara klar så fort som möjligt, men det är först när överklagandeperioden är förbi och besluten vunnit laga kraft som vi kan slå fast definitiva seriebestämmelser, säger Magnus Mårtensson, tävlingschef Svenska ishockeyförbundet.

LÄS MER: Besluten från Hockeyettans disciplinnämnd (swehockey.se)

Svensk Ishockey – tillsammans tar vi ansvar och skapar passion, framgång och glädje i vardagen. Svenska Ishockeyförbundet bildades den 17 november 1922. Medlem i Sveriges Riksidrottsförbund sedan starten och i Internationella Ishockeyförbundet (IIHF) sedan 1912. Vi är en av de mest framgångsrika idrotterna i Sverige och en av de mest framgångsrika inom vår idrott i världen. Det ska vi fortsätta att vara. Svensk Ishockey ska också vara en samlande kraft och bidra till att bygga vårt framtida samhälle. Svenska Ishockeyförbundet är ett av Sveriges största idrottsförbund med 392 föreningar i 22 distrikt och drygt 68 000 spelare och domare. 2 301 ishockeylag samsas i 363 ishallar runt om i landet. Om Svenska Ishockeyförbundets pressmeddelanden Den som vill ändra, lägga till eller ta bort E-postmottagare meddelar detta till info@swehockey.se

Licensprövning inför säsongen 2024/2025: Fyra klubbar i Hockeyettan nekas elitlicens, övriga beviljas licens5.7.2024 16:45:00 CEST | Pressmeddelande

SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan Alla klubbar i SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan har beviljats elitlicens för säsongen 2024/2025. Det meddelar licensnämnden för dessa ligaorganisationer idag. Tre klubbar har beviljats dispensår: Södertälje SK och Tingsryds AIF har fått ett första dispensår och Vimmerby HC har fått ett andra dispensår. Se dispensbesluten i bifogade dokument. Hockeyettan Licensnämnden för Hockeyettan har beslutat att neka elitlicens för fyra klubbar inför säsongen 2024/2025: Bäcken HC, KRIF Hockey, Kristianstads IK och Strömsbro IF. Besluten i korthet Bäcken HC Föreningen har inte inkommit i tid med begärda handlingar, och enligt underlaget som faktiskt skickats in, klarar föreningen inte kapitalkravet. KRIF Hockey Efter att ha fått dispens i förra årets licensprövning, tack vare en handlingsplan för hur det egna kapitalet skulle återställas, har KRIF Hockey inte inkommit med fullgoda handlingar till årets prövning. Föreningen uppvisar negativt kapital, och har inte skicka