Byggstart för biologisk växtskyddsproduktion

Vid en ceremoni i Ludwigshafen påbörjades bygget av en ny fermenteringsanläggning för växtskyddsmedel. Anläggningen beräknas tas i drift under andra halvåret 2025 och kommer att tillverka biologiska fungicider och biologiska betningsmedel.

Bild: Uwe Liebelt, Europachef anläggningar och förbund, Heather Remley, President Global Engineering, Christian Aucoin, SVP Global Operations Agicultural Solutions, BASF.

Vid anläggningen planerar BASF också att producera den aktiva substansen i Inscalis, en ny insekticid som härrör från en svampstam. I tillverkningen används mikroorganismer för att omvandla förnybara råvaror som glukos genom en process som kallas för fermentering.

- Det här får betydelse för lantbruken i både Sverige och övriga Norden. Efterfrågan ökar stadigt på biologiska växtskyddsprodukter. Dessutom är fermentering en flexibel teknik som möjliggör nya bioteknikbaserade produkter i framtiden, säger Robert Racz, nordisk chef för BASF Agricultural Solutions.

På BASF skapar vi kemi för en hållbar framtid. Vi kombinerar ekonomisk framgång med socialt ansvar och miljöskydd. Våra 112 000 anställda i BASF-gruppen arbetar för att bidra till framgång för våra kunder i nästan alla sektorer och alla världens länder. Vår portfölj består av de sex segmenten; Chemicals, Materials, Industrial Solutions, Surface Technologies, Nutrition & Care and Agricultural Solutions. Under 20213 omsatte BASF EUR 68,9 miljarder. Läs mer på www.basf.se