NIR-teknik möjliggör avancerad hud- och håranalys i mobilen

BASF:s dotterbolag trinamiX öppnar dörren för avancerad hud- och håranalys i mobilen och lanserar världens första NIR-spektrometer. Den är så liten att den ryms i en mobil eller handhållen skönhetsapparat, mäter våglängdsområdet 1 till 3 mikrometer och ger möjlighet till skräddarsydda rekommendationer baserat på biomarkörer.

- Spektroskopi är en slags mobilkamera som ser det som är osynligt för det mänskliga ögat. Plötsligt blir avancerade hud- och håranalyser på molekylnivå och skräddarsydda rekommendationer för hår och hud möjliga, säger Wilfried Hermes som är direktör på trinamiX GmbH, ett dotterbolag till BASF.

För att hitta så många användningsområden som möjligt för den nya tekniken utvecklar TrinamiX och kosmetikföretaget Revea tillsammans nya produkter som analyserar hudens hälsa på molekylär nivå. Här spelar hudens fuktighet en viktig roll.

– Vi ser fram emot att samarbeta med många potentiella applikations- och utvecklingspartners från kosmetik- och skönhetsteknikindustrin, säger Wilfried Hermes.

Så fungerar trinamiX spektroskopi

TrinamiX använder nära-infraröd (NIR) spektroskopi för att analysera organiskt material. Infraröd strålning med en våglängd på 1 till 3 mikrometer ger spektrometern information om ett provs kemiska sammansättning. Ljus som absorberas, sprids och reflekteras i provet skapar ett karakteristiskt spektrum. Det ger data om provets kemiska sammansättning och avslöjar exakt fukthalt. Hårdvaran kompletteras av intelligenta algoritmer och en praktisk app.

För mer information:

Nicole Mesmer-Pohan, +49 172 74 70 483, nicole.messmer-pohan@trinamix.de

Om trinamiX GmbH

trinamiX GmbH utvecklar banbrytande biometriska och mobila NIR-spektroskopilösningar, som används i både konsumentelektronik och industriell design. Företagets produkter gör det möjligt för människor och maskiner att bättre samla in data med målet att förstå världen omkring oss. Detta leder till förbättrat beslutsfattande och starkare biometrisk säkerhet. trinamiX, med säte i Ludwigshafen (Tyskland), grundades 2015 som ett helägt dotterbolag till BASF SE. Företaget har över 240 anställda över hela världen och innehar mer än 600 patent och patentansökningar.

Läs mer på www.trinamiXsensing.com

Om oss

På BASF skapar vi kemi för en hållbar framtid. Vi kombinerar ekonomisk framgång med socialt ansvar och miljöskydd. Våra 112 000 anställda i BASF-gruppen arbetar för att bidra till framgång för våra kunder i nästan alla sektorer och alla världens länder. Vår portfölj består av de sex segmenten; Chemicals, Materials, Industrial Solutions, Surface Technologies, Nutrition & Care and Agricultural Solutions. Under 2023 omsatte BASF EUR 68,9 miljarder. Läs mer på www.basf.se