Kavat först i världen med miljömärkta gummistövlar
Gummistövlarna Skur WP och Grytgöl WP har nu klarat EU Ecolabels tuffa miljökrav för skor. Redan 2008 blev skotillverkaren Kavat först i Sverige med miljömärkta skor och pionjären Kavat har sedan dess haft fortsatt fokus på skor av hög kvalitet.
– Vi är glada över denna bekräftelse och att nu kunna komplettera vårt breda sortiment med miljömärkta gummistövlar. Att kunna erbjuda våra kunder kvalitetsprodukter som tål att ärvas, är snygga och bekväma är vårt mål. Vi uppmanar andra skoföretag att följa oss och dela ansvaret att leda utvecklingen mot en mer hållbar skoproduktion, säger Erik Thyrelius, vd på Kavat.
EU Ecolabel är Europas officiella miljömärkning och är, precis som Svanen, en Typ 1-märkning. Det betyder bland annat att märkningen ställer höga miljökrav på produkter och tjänster under hela livscykeln – från råmaterial till produktion och återvinning och avfall. Det betyder också att kraven skärps regelbundet, något som Kavat erfarit genom åren då de fått ansöka om EU Ecolabel på nytt för att bevisa att de klarat de skärpta kraven.
– Vi gratulerar Kavat till att vara pionjärer inom branschen genom att klara EU Ecolabels krav för sina gummistövlar. Det visar på ett tydligt åtagande för en mer hållbar konsumtion och är ett fint steg mot en mer miljöanpassad modeindustri. Vi ser fram emot att se fler aktörer inom branschen följa deras exempel, säger Ulf Eriksson, produktspecialist på Miljömärkning Sverige, som ansvarar för Svanen och EU Ecolabel på uppdrag av regeringen.
EU Ecolabel är ett bevis på den miljömässiga hållbarheten och att Kavatskor är populära på andrahandsmarknaden är en bekräftelse på att kvaliteten är god.
EU Ecolabel på gummistövlar (av plast) innebär bland annat:
- Starkt begränsad användning av farliga ämnen i råvaror, färger, lim och vid tillverkning av stövlarna.
- Stövlarna är av god kvalitet (tester).
- Återvunnet förpackningsmaterial.
Läs mer om EU Ecolabels kriterier för skor här:
EU Ecolabel - Clothing and Textiles (europa.eu)
För kommentarer: Ulf Eriksson, produktspecialist på Miljömärkning Sverige, 08-55 55 24 44, ulf.eriksson@svanen.se.
Nyckelord
Kontakter
Anna NorbergPressansvarig
Tel:+46 762- 62 54 90anna.norberg@svanen.seBilder
Om oss
Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och för EU:s officiella miljömärke EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se
Följ Miljömärkning Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Miljömärkning Sverige
Nya CSRD-reglerna – Svanen förenklar städföretagens rapportering12.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En ny analys visar att Svanens krav för städtjänster underlättar företagens rapportering av hållbarhetsdata enligt Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD. År 2025, ska företag rapportera hållbarhetsdata för 2024.
Nya krav på fastighetsdrift kan minska klimatavtrycket25.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu är det möjligt att Svanenmärka fastighetsdrift, vilket kommer att ge fastighetsägaren ett verktyg för en effektiv fastighetsdrift och för att minska klimatavtrycket.
Mindre klimatavtryck med Svanenmärkt e-handelstransport15.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny analys visar att klimatavtrycket för e-handelstransporter skulle kunna minska med minst 41 % i Sverige. Det tack vare Svanens krav, som bidrar till omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta. Resultatet av analysen presenteras idag tisdagen 15 oktober vid Sustainable Living Summit, som arrangeras av Nordregio i Stockholm.
Hälften av de nordiska konsumenterna har berövats natur19.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Miljöförstöring och klimatförändringar leder till att varannan nordbo har förlorat för dem viktig natur. Nordens konsumenter är villiga att göra uppoffringar i sin livsstil för att bidra till att återställa naturen. Men de hindras av greenwashing och köp- och släng-ekonomi. De vill att företag och politiker ska agera för att göra det enkelt att välja rätt.
Gör skillnad för klimatet med träningströjan29.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Om alla som sprang Blodomloppet hade valt en Svanenmärkt träningströja så skulle det spara in 21 ton CO2-eq. Svanen ställer krav på att syntetfiber i polyesterplagg ska vara återvunna, i syfte att minska resursanvändningen och växthusgasutsläppen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum