Alla nominerade till Svenska Parasportgalan 2024

Det har blivit dags att hylla de främsta prestationerna och förebilderna inom svensk parasport. Här är samtliga nominerade som har möjlighet att ta hem priser på Svenska Parasportgalan 2024, som hålls den 3 maj.

Kategorierna följer enligt:

• Årets kvinnliga idrottare
  • Årets manlige idrottare
  • Årets ledare
  • Årets prestation inom Special Olympics
  • Årets nykomling
  • Årets förebild
  • Årets lag

Årets kvinnliga idrottare

Ebba Årsjö, alpint (Norrköping)
Fram till 18 års ålder valde Ebba Årsjö att inte berätta om sin funktionsnedsättning, utan tävlade mot åkare utan funktionsnedsättning. Två år senare klassificerades hon in i parasporten. Ebbas utmaning är att kunna åka alla discipliner trots smärtan i benet på grund av krafterna hon utsätts för under åken. Den senaste säsongen utklassade hon dock konkurrenterna på VM och kammade hem fyra guld: super-G, superkombination, storslalom och slalom. Hon tog även hem totalsegern i slalomcupen.

Anna Beck, cykel (Kil)
Anna Beck har under året vunnit allt som går att vinna i sin specialdisciplin tempo, vilket resulterat i seger i samtliga fyra internationella tävlingar. Hon tog även VM-guld i tempo under cykel-VM i Skottland i augusti. Förutom att vara bäst i världen är Anna mamma till fyra barn. Hon är en fantastisk ambassadör och förebild inom idrotten och för andra mammor.

Anna Benson, sportskytte (Halmstad)
Efter att ha blivit mamma hösten 2022 kom Anna Benson tillbaka bättre än någonsin. Återkomsten skedde i världscupen i Sydkorea i maj 2023, där hon säkrade en kvotplats till Paralympics i Paris 2024 samt vann tre av fyra grenar. Anna satte också nytt världsrekord och toppade säsongen med ett VM-guld.

Årets manlige idrottare

Zebastian Modin, längdskidor (Östersund)
Zebastian Modin har deltagit i flera stora mästerskap, såväl paralympiska spel som VM, vilket har resulterat i flertalet medaljer genom åren. Den senaste säsongen var inget undantag. På hemma-VM i Östersund kammade han hem fyra medaljer: silver och brons i skidskytte samt två guld i längdskidor. Det var också Zebastians första VM-medaljer inom skidskytte.

Aaron Lindström, alpint  (Åre/Skövde)
Aaron Lindström tog sin första VM-medalj på VM i Espot – ett brons i superkombination – och han avslutade säsongen med att komma trea i den totala slalomcupen. Aaron lägger stort fokus på att hitta och utveckla detaljerna i åkningen som hjälper honom att slåss om de ädlaste medaljerna, och han har tagit ett stort kliv i sin utveckling under säsongen.

Rasmus Lia, golf (Halmstad/Idre)
Rasmus Lia hade siktet inställt på skidåkning, men ett ödesdigert fall från hög höjd fick livet att ta en tvär vändning. Efter flera operationer, rehabilitering och en mental och känslomässig omställning valde Rasmus att satsa på golf. Idag är han en av landets främsta paragolfare och vann nyligen sin första titel. I finalen i G4D Tour Series tog han hem segern med fyra slags marginal efter en birdiekavalkad.

Årets ledare

Matthew Kendrick, förbundskapten boccia (England)
Matthew Kendrick är förbundskapten för boccialandslaget och han är närvarande, tekniskt och taktisk kunnig. Matthew är en viktig pusselbit för hela laget och inte minst när Maria Bjurström tog sin första internationella mästerskapsmedalj på para-VM i Rotterdam. Matthew har förmågan att ta fram det bästa hos de aktiva och utveckla alla idrottarnas unika egenskaper.

Henrik Bergqvist, förbundskapten alpint (Östersund)
Henrik Bergqvist har med ett stort engagemang givit åkarna i det alpina landslaget de bästa förutsättningarna, vilket har gett resultat. Under säsongen tog laget fem VM-medaljer, en total seger i slalomcupen, en tredjeplats i slalomcupen samt flera pallplaceringar i världscupen. Henrik är både en förebild åkarna och för de yngre ledarna.

Magnus Wislander, förbundskapten goalball (Göteborg)
Magnus Wislander har med ledarskap och dedikation lett det svenska landslaget i goalball från en nedåtgående spiral till en imponerande seger i C-EM 2023. Hans förmåga att motivera och utveckla både etablerade stjärnor och nya talanger har inte bara återställt lagets anseende, utan också inspirerat till enastående prestationer.

Årets prestation inom Special Olympics

Lisa Nordström Green, bowling (Säffle)
Lisa Nordström Green har under uppväxten haft utmaningar med självkänsla och självförtroende. Detta förändrades efter att hon blev uttagen till Special Olympics Sverigelag och Special Olympics World Games. Lisa är en förebild och en ambassadör för att alla ska ha samma värde, oavsett funktionsnedsättning eller ej.

Erik Söderdahl, golf (Täby)
Som en av de yngsta idrottarna i Sverigelaget lyckades Erik Söderdahl göra en prestation utöver det vanliga under Special Olympics World Summer Games. Trots ett tufft utgångsläge lyckades Erik tillsammans med sin caddie, tvillingbrodern Emil, spela sitt livs golf och vann en silvermedalj.

Alexander Lilliesköld, friidrott (Sollefteå)
Att slå personligt rekord med 23 sekunder på 800 meter borde vara en omöjlighet, men inte för Alexander Lilliesköld från Sollefteå. På Special Olympics World Games slog han till med sitt livs lopp – och visade att ingenting är omöjligt. Alexanders träningsmentalitet, positiva inställning och goda kamratskap gör honom till en förebild och en fantastisk idrottsman.

Årets nykomling

Dilan Jacobsson, badminton (Trollhättan)
Dilan Jacobsson gjorde debut i internationella tävlingssammanhang under para-EM, där han vann ett brons. Tack vare sin placering på EM kvalificerade han sig till para-VM i Thailand. Dilan spelar även mot motståndare utan funktionsnedsättning. Dilans allra första tävling var 2022 och efter endast tre tävlingar 2023 rankas han nu som topp 30 i världen både i singel och dubbel inom parabadminton.

Alexander Smedberg, goalball (Stockholm)
Alexander Smedberg har som 17-åring imponerat stort och redan etablerat sig inom svensk goalball. Från att ha stått vid truppens utkant på B-EM 2022 blev han på mindre än ett år en central del i lagets framgång på C-EM 2023. Hans snabba utveckling och betydande roll i lagets seger förutspår en lysande framtid.

Lotta Wallin, ridsport (Färlöv)
Lotta Wallin har tidigare tävlat för både dressyr-, hopp- och fälttävlanslandslaget men tvingades sluta på grund av en svår skada. Suget efter att få rida igen växte sig allt starkare och för cirka ett år sedan påbörjade hon satsningen på paradressyr. Det senaste året har hon gjort en kometkarriär inom paradressyren och blev sexa på EM, lagguld samt två individuella silver på nordiska- och baltiska mästerskapen, silver på SM och är idag rankad 10 i sin grad på världsrankingen.

Årets förebild

Fatmir Seremeti, goalball (Malmö)
Fatmir Seremeti har under många år spelat på elitnivå i goalball. Under goalball-EM fanns Fatmir med på planen och kämpade för laget trots skadeproblem. Han peppade då sina lagkamrater och klev in som en viktig ledargestalt och förebild för de yngre spelarna. Genom sociala medier jobbar Fatmir också hårt för att minska fördomar och öka förståelsen för blinda och personer med synnedsättning.

Caroline Persson, paraishockey (Trelleborg)
Caroline Persson blev under 2023 historisk som första svenska kvinnliga paraishockeyspelare att göra mål på VM och hon satsar nu mot Paralympics. När det inte finns ett damlag tävlar hon i herrlag, världslag eller andra lag. “Carro” är en förebild både på och utanför isen, och hon är en fantastisk representant för Sverige i alla sammanhang.

Lisa Nordström Green, bowling (Säffle)

Årets lag

Anja Händén (Halmstad) och Jonas Hansson (Kungälv), bordtennis
Anja Händén och Jonas Hansson tog brons i Mixed dubbel 17 på para-EM i Sheffield 2023 – en klass med otroligt tuff konkurrens. Det var både Anjas och Jonas allra första mästerskapsmedaljer.

Landslaget i rullstolscurling
Landslaget i rullstolscurling gjorde en imponerande prestation under VM i Richmond, Kanada, 2023. Laget fick en tuff start, men med nytt självförtroende lyckades man ta sig till semifinal och slutade fyra. Att som ny konstellation utan erfarenhet vända något som såg hopplöst ut, till att spela slutspel, var en stor seger i sig.

Herrlandslaget, goalball
Herrlandslaget i goalball har haft en långsiktig och målmedveten utvecklingsplan sedan Magnus Wislander tog över som förbundskapten. Tillsammans har laget arbetat hårt för att utveckla både spelare och lagspel för att kunna prestera mot toppländer. Som ett första steg lyckades laget vinna C-EM i Rotterdam och ta klivet upp i B-divisionen till nästa säsong.

För att ackreditera dig till galan som media, kontakta anna.tynell.segerstrom@parasport.se

Parasport Sverige har rollen som både Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté och är ett av 72 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 11 idrotter.