Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Den 25 mars är det premiär för filmade podden ”Sportbladet Allsvenskan”, som leds av Oskar Kiisk, programledaren som nyligen värvats till Sportbladet. Nya avsnitt släpps tre gånger i veckan och redaktionens ambition är att ge lyssnarna en känsla för vad som händer i klubbarna, men också en inblick i spelarnas liv och hur supporterkulturen kring de olika lagen ser ut. I podden lyfts både spelare som är aktiva nu och legendarer från förr.
– Det ska bli fantastiskt roligt att leda arbetet med Sportbladet Allsvenskan. Jag vill samla spelare, ledare, supportrar och experter i en härlig mix som tilltalar både de mest inbitna fanatikerna och de nyare följarna av världens finaste fotbollsliga, säger Oskar Kiisk.
Vid sin sida kommer han att ha Silly-experten Daniel ”Disco” Kristoffersson, och Sportbladets övriga allsvenskan-profiler; Per Bohman, Simon Bank, Malin Wahlberg, Linn Nordström, Makoto Asahara, Johan Flinck och Michael Wagner.
– Det känns som ett perfekt läge att växla upp med poddarna med tanke på hur stort tryck det är inför den allsvenska premiären och att intresset för silly-nyheter bara fortsätter att öka för varje år, säger Sportbladet-profilen Daniel ”Disco” Kristoffersson.
I momentet Fråga Disco kommer lyssnarna ha chansen att ställa egna frågor, som sedan lyfts i programmet.
Det kommer också att myllra av externa gäster som ger lyssnarna exklusiv inblick i vad som händer även utanför fotbollsplanen.
– Det ska bli oerhört kul att ta vår älskade allsvenska på lika stort allvar i ljudformat som vi länge gjort med självklarhet i text och video. Här blir det både seriöst snack och jäkligt kul, säger Aftonbladets poddchef Niklas Ornerud.
Det här är första steget i Sportbladets stora nysatsning på ljud. Under 2024 ska Sportbladets poddsatsning att ett rejält ansiktslyft.
– Vi har framgångsrikt byggt Sportbladet Daily till Sveriges största nyhetspodd inom sport och jobbat fram Tvodden Hockeymorgon ihop med Dobb. Nu satsar vi stort på våra övriga poddar. Det blir spännande att börja med att utveckla Sportbladet Allsvenskan, säger sportchef Magnus Herbertsson.
Nya avsnitt av Sportbladet Allsvenskan släpps tre gånger i veckan: Måndagar (live på Sportbladet och Youtube), tisdagar samt fredagar.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Ornerud, chef Aftonbladet podd. Telefon: 070-676 24 99. E-post: niklas.ornerud@aftonbladet.se,
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Sportbladet – Sveriges största nyhetsdestination för sport
Sportbladet är Sveriges största nyhetsdestination för sport, Sverige fjärde största mediehus och en viktig del av Aftonbladet. Den sportintresserade publiken är en prioriterad målgrupp bland Aftonbladets nära fyra miljoner dagliga läsare och tittare.
Varje dag bevakar Sportbladet de största nyheterna i sportens värld och levererar de skarpaste analyserna och och de mest engagerande intervjuerna och reportagen. Sportbladet har ett 40-tal medarbetare och verksamhet dygnet runt. Genom att satsa på nyheter, live-rapportering och video bygger Sportbladet en stark relation med läsarna.
Sportbladets rosa papperstidning kom ut första gången i maj 2000 och har genom åren gett Aftonbladet en unik position inom sport.
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
Rockbjörnen intar Gröna Lund – avslutar livesommaren med musikfest3.6.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rockbjörnen, Aftonbladets och svenska folkets stora musikpris, intar i år Gröna Lund. Den 18 september fylls nöjesparken med sommarens hetaste artister – och omkring 8 000 engagerade fans. Det blir en livesänd prisutdelning där svenska folket röstat fram alla pristagarna.
Hanne Kjöller till Svenska Dagbladet3.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
SvD värvar författaren, sjuksköterskan och DN-kolumnisten Hanne Kjöller, i augusti blir hon ny krönikör på ledarsidan. – Det är en av Sveriges mest tongivande, spännande och nyfikna röster som nu ansluter till ledarredaktionen. Hon kommer att tillföra nya perspektiv, inte minst genom sitt patos och sitt mod att våga vara motvalls, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum