Handelsföretag med ett aktivt hållbarhetsarbete har stora konkurrensfördelar
7 av 10 konsumenter anger att det är viktigt att företagen de handlar från bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete. Lever företagen inte upp till förväntningarna tvekar dessutom många konsumenter inte på att välja en konkurrent i stället. Detta, och mycket mer, visar Svensk Handels Hållbarhetsundersökning.
Andelen konsumenter som tycker att det är viktigt att företagen de handlar från arbetar hållbart har ökat med 12 procent jämfört med förra året. Det ökade intresset märker företagen även av själva, då var fjärde företag upplever att konsumenternas intresse för hållbarhet ökat det senaste året. Fler kunder kräver hållbara alternativ och handeln är beredd att ta sitt ansvar.
- Siffrorna som vi i dag presenterar visar att konsumenterna förväntar sig att produkterna de köper är miljömässigt- och ekonomisk hållbara. För de flesta företag är detta redan en självklarhet, men vi hoppas nu kunna inspirera ännu fler handelsföretag till att bedriva ett aktivt hållbarhetsarbete. Handeln är en drivande kraft i den gröna omställningen, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Pris och kvalitet viktigaste faktorerna för kunder vid inköp
Trots att över hälften av konsumenterna uppger att hållbarhet är en viktig faktor vid köp av varor och tjänster är fortsatt pris och kvalitet viktigare. Hela 8 av 10 tar dessa faktorer i beaktning vid inköp. Att priset är centralt för kunderna kunde noteras redan i fjol, och kan tillskrivas de tuffa ekonomiska tiderna, där man håller allt hårdare i plånboken och planerar sina inköp mer noggrant.
- Priset kommer alltid vara en central faktor. Ur ett hållbarhetsperspektiv är det dock positivt att även kvalitet premieras av konsumenterna. Varor med hög kvalitet håller längre och skapar värde för pengarna på längre sikt. Här finns alla möjligheter för handelns företag att attrahera nya kunder, säger Sofia Larsen.
Ny EU-lagstiftning ställer stora krav på företag inom handeln
Inom de närmsta åren kommer svenska handelsföretag att, i viss mån, behöva ställa om sina verksamheter till följd av ny EU-lagstiftning. Regleringarna ställer nya krav på hållbart företagande och avser cirkulära erbjudanden, hållbara produkter samt kommunikation- och leverantörsansvar. Kännedomen om detta är dock låg. Enbart hälften av företagen känner i viss mån till regleringarna, och bara var sjätte upplever att de i dag har tillräckligt med resurser och kompetens för att möta framtiden.
- Vi välkomnar stora delar av EU:s ambitiösa hållbarhetslagstiftning. Nu är det viktigt att alla handelns företag, stora som små, ges rätt förutsättningar för att efterleva de krav som kommer att ställas på dem, utan att tappa i konkurrenskraft. Svensk Handel kommer att ta vårt ansvar och arbeta intensivt och nära företagen för att förmedla relevant kunskap och information, säger Sofia Larsen.
Siffror från undersökningen
- 75 % av konsumenterna har handlat second hand under det senaste året
- 60 % av handelns företag har idag en hållbarhetsansvarig. 79% av dessa sitter även med i ledningsgruppen
- 53 % av företagen anger bidraget till en hållbar utveckling som en tung drivkraft i verksamhetens hållbarhetsarbete.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Dokument
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Tre av fyra tillträdesförbud till butik överträddes 20232.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lagen om tillträdesförbud till butik ger inte handlarna det skydd som utlovats. Trots att mer än tre år gått sedan lagen infördes gör domstolarna fortsatt helt olika tolkningar, visar en omfattande analys som Svensk Handel gjort. - Det är ett lotteri. Såhär kan det inte fungera i en rättsstat, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel.
Avvaktande framtidsförväntningar inom handeln29.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter en inledning av året där optimismen bland handlarna steg förhållandevis kraftigt från låga nivåer, är tongångarna nu betydligt mer avvaktande. De ökningar som trots allt noteras sker från låga nivåer, vilket innebär att branschen fortsatt är pressad till följd av den tuffa ekonomiska situationen. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för april månad.
Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal24.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Intresset för second hand befinner sig fortsatt på en hög nivå. Omsättningen i mars var 1,6 miljarder kronor, vilket innebär att den totala omsättningen för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor. Även denna månad var e-handeln den dominerande försäljningskanalen för second hand. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för mars månad.
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum